tilbage

Land Rover Forum  

96650: kobling's problemer (12-04-2010 17:56:13)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
hej har fået problemer efter kørsel i høvelte
kører i en serie 3 88" fra 83
dagen gik fint hjem turen hjem forløb også uden problemer
idag hvor jeg så skulle bruge bilen, Kan jeg ikke koble ud har prøvet at udlufte slave cylinder, Det hjalp heller ikke noget, Den starter fint i frigear men har svært ved at tage omdrejninger,
96663: sv: kobling´s problemer (12-04-2010 21:01:50) (svar på 96650)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.20)
Et tud i skoven ell. et skud i tågen hedder det vist.
1. Den kan ikke koble ud da der ikke har været prop i bunden af svinghjulshus således der er kommet vand og mudder ind og nu klistrer koblingsnav fast til svinghjul.
2. Dieselbrændstoffilter ell. karburator/benzinfilter er stoppet af snavs grundet bilen har været udsat for sidehældninger og snavs i tank er suget med op.
96678: sv: sv: kobling´s problemer (12-04-2010 22:40:25) (svar på 96663)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
det er en benziner 4 benet det var lige en forglemmelse
1. hvor meget skal skilles for at kunne se om det er mudder/vand ved svinghjul kobling ?? (skal gearkasse af ??)

2. skal nok renses der men hvordan. Der er jeg på bar bund og har brug for al den hjælp jeg kan få fra jer som ved noget om det

3.den har været ude i store sidehældninger (prøver at rense kaburator mener ikke der sidder et brændstof filter)

på forhånd tak
venligst Kim Ell
#8346
reg. nsj
96686: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 08:25:29) (svar på 96678)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hvis du ikke liiige fik sat prop i svinghjulshuset inden mudderbadet så har du årsagen der.

Den eneste måde at få gjort ordenligt rent er at afmontere gearkassen....sorry....

mlrh Claus

og nej... man kan IKKE nøjes med at sprøjte vand ind gennem hullet i svinghjulshuset ;-))
96693: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 12:53:49) (svar på 96686)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.216.170)
Hmm, stod du ude ved baren da der var gennemgang af "wading-consekvensees" plugs and so on, ved grønt bevis? har du kikket om prop er i? føles kobling normal ved nedtræd? kan evt. løsnes ved at- sæt bilen i 3. ell. 4. gear- træd kobling ned - drej startnøgle, men pas på, bilen kan køre frem. Lad evt. bilen stå og gå i tomgang til driftsvarm og dermed tørre kobling.
Kan motor gå op i omdr. ved brug af choker, da er det snavs der skæmmer, enten i karb. ell. filter i skueglas v. benzinpumpe, hvis mont. eller filteret på dyk-enden i tank.
96698: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 13:19:54) (svar på 96693)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Kim. Har haft lidt det samme problem efter en tur i Høvelte.

Der kan meget nemt være skidt i benzinslangen, men hvis du ellers har en standard benzin-pumpe med slamfilter så burde det standse dér. Det er det lille snapseglas på pumpen. Prøv at skrue det af og tøm det. Skru evt. benzinslangen fra tanken af og pust den lidt forsigtigt igennem. Husk at tage tankdækslet af, alternativ skru den af i begge ender, men så skal sugerøret evt også have en tur. Der sidder et filter i enden og hvis der ikke gør kan et nyt købes hos Willams for mindre end 40 kr. Lad endelig være med at blæse igennem pumpen. Det kommer der ikke noget godt ud af. (Spørg ikke hvor jeg ved det fra :-))
Din tændning kan også have rykket sig lidt, det skete i hvert fald for mig.

Så vidt motor. Ang. kopling så skal jeg undlade at gøre mig tanker om hvor du opholdt dig under grønt bevis kurset, men vi er desværre ikke alle forundt at være født til at vide alting eller huske samtlige detaljer af hvad vi har hørt en gang, så hvis du har været ude at svømme og glemt proppen i svinghjulshuset, så er du vist ikke den første. Umiddelbart skulle man mene at så ville problemet opstå nogenlunde med det samme. Men den kan selvfølgelig være rustet fast. Du kan da prøve som Verner foreslår, evt. tage slavecylinderen af, men ellers skal du have motor eller gearkasse af men det er nu ikke så slemt.

At eje, vedligeholde og køre en Serie Land Rover er en lang læringsprocess, og det er den udfordring der ligger i denne proces der er det sjove. Lad dig ikke slå ud af nogen der kan lyde lettere hånlige blot fordi de er noget længere i denne proces.

Venligste hilsner Niels Lysebjerg
96707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 18:12:00) (svar på 96698)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
hvordan er gearkassen at afmontere, er det noget jeg kan gøre på min parkeringsplads eller skal jeg få transporteret LR'en ud til at sted hvor der er lift. har prøvet at starte i 2 gear med kobling nedtrådt den kører bare derudaf uden at kunne koble ud, problemet opstod først dagen efter kørslen i høvelte, men det er æv,
96708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 18:40:22) (svar på 96707)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.44)
Mht. metode at skifte kobling er der nok lige så mange meninger som der er syndere et vist varmt sted; selv foretrækker jeg at udtage motor (og køler) dermed kan filteret i forb. med benzinpumpe efterses, ikke mindst det fintmaskede net ved skueglassets base. Uanset hvad så skal
gulv i førerkabine udtages, foretrækker man at afmont. gearkasse, så skal denne også ud gennem førerkabine.
96709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 18:40:35) (svar på 96707)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nu er det sådan med en seriebil at der kan gearkassen slet ikke komme nedenud, med mindre man har en milli.model hvor man kan afmontere gearkassetraversen.
På begge modeller kan man udtage gearkassen gennem fordørene.

Anyway så skal du have begge bundplader, gerakassetunnelen, og sædekassen ud og så er det helt elementært.
Tag også rattet af så er nemmere at komme til.
2 mand kan løfte gearkassen ud, men det er utroligt meget mere nemmere med en motorkran (giraf), som du kan låne i din region hvis du ikke selv har en.
Og husk en koblingsdorn når du samler koblingen igen.

Mvh
Kenneth Poulsen
96715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 20:15:41) (svar på 96707)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej.

Motor eller gearkasse? Ja nu har jeg som novice prøvet begge dele, og begge dele er overkommeligt. Umiddelbart ville jeg nok også vælge at tage motoren ud. Tag køler og køleropsats af som Verner foreslår. Sørg blot for at motoren er befriet for *alt* alle slanger alle ledninger osv. Inkl stelforbindelse ved starter. (her tales af bitter erfaring) når motoren kun hænger i gearkassens koplingshus, løfter man den lidt med en motorkran, og lægger en passende klods mellem gearkassen og tværrammen. Sænk motor og gearkasse ned så den hviler på klodsen, løs boltene "omgangen rundt" og list motoren ud. Så kan du komme til koplingen.

Det hele kan vel gøres på en dag, men jeg vil stærkt tilråde at du for en kammerat til at hjælpe. Jeg gjorde det alene, og der havde jeg nær tabt modet. At montere en kopling kan godt være lidt tricky, som Kenneth er inde på. Her er det også en fordel at kende nogen, dersom egne evner ikke rækker.


Hilsen Niels
96716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 20:17:21) (svar på 96707)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hvis koblingen bare er groet fast over night, så BURDE den altså kunne rives løs ved at køre stille i 1. gear, med koblingen i bund, og så "stødbremse"..

1270
Paw
96717: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 20:42:58) (svar på 96707)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.162)
Hvor bor bilen?
96720: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 22:07:22) (svar på 96717)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
bilen bor i helsingør
1. koblingen ser ud til at virke, gjorde bilen drift varm (i frigear) stoppede satte den i 2 gear og startede igen, så bilen kørte i gear bremsesde med nedtrådt kobling så ser det ud til den virker igen,

2. bliver nød til at spørge hvor er det hul der skal prop i før vand/mudder kørsel har ligget og rodet under bilen hele aften :o))

3. benzinfilter er blevet renset men ser ikke ud til det hjalp på at den vil tage omdrejeninger

4. kan det være mit luftfilter så ???
96722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 22:18:40) (svar på 96720)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Kim

Sørg for at der er fri bane hele vejen gennem benzintilførslen, som ovenfor beskrevet, og tjek evt tændning.

Det omtalte hul sidder nederst på forsiden af svinghjulshuset lige bag bundkarret. Kan være at den tidligere ejer har ladet proppen side i. Formålet er at olielækage eller indtrængende fugt kan komme ud, før end at det fedter koplingen ind. Ved kørsel i vand og/eller mudder proppes hullet for ikke at hullet ikke virker "modsat". :)

Hilsen Niels
96729: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (13-04-2010 23:16:03) (svar på 96722)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
det må undersøges imorgen men har umidelbart ikke kunne se nogen huller hvor stort er det hul, efter jeg har ligget og rodet rundt under LR'en men undre mig over hvordan den kan sætte sig så fast på ca 10 timer,kan man sætte en prop med slange på og fører den op i kabinen evt ?? men skal under LR'en igen imorgen skal have renset starter :o),den går ikke altid i indgreb.



96732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 08:04:15) (svar på 96729)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej igen.

Ja altså hvis der er kommet vand ind på koplingsfladerne, og den så får lov at stå, så kan den sagtens sætte sig natten over. Prøv f.eks at smid en gammel bordkniv ud i græsset om aftenen, og prøv så at de hvordan den ser ud næste morgen.

At din starter ikke virker efter Høvelte tyder på at du har været i vandet. Havde de samme problemer efter en tur i vandgraven hos Hans. Der var fint sand over alt. Måske det var en god ide at skifte olie på diff'er og kromkugler. Det kan sagtens være at du kører på halvt "pløre" efter sådan en tur.

At føre hullet fra svinghjulshuset op i kabinen er en dårlig ide. Det er jo meningen at den skal dræne huset. Ikke at udlufte. Fører du en slange op laver du jo en "vandlås" og så slipper olie og vand ikke ud. Du kan derimod med held fører udluftningen på akslerne op. Der findes særlige slanger i handlen. Det er nok det du har hørt. :)

held og lykke med den gamle

Mvh Niels
96734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 08:23:11) (svar på 96732)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Gik lige ud og nød morgensolen og tog ved samme lejlighed lige et billede at det omtalte dræn i svinghjulshuset

Mangler du en prop at skrue i, kan Benedikte hos Willams sende en til dig for få kroner.


Ha' en rar dag

Mvh Niels
96735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 08:24:45) (svar på 96720)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Kim

Jeg bor også i Helsingør.
Giv mig et kald på 2671 5060,så kommer jeg gerne forbi og kikker nærmere på problemet - og viser dig hullet ;-)

mvh
1105 Claus
96757: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 21:47:01) (svar på 96735)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
ja så har jeg været uden LR'en igen der er ingen prop til svinghjuls/koblingshuset :O), så der skal bestilles en prop dertil, nu kan den slet ikke tage gas den knalder i indsugeningen og i udstødeningen og som sagt så rensede jeg benzinfilter/glasset igår og det bliver fyldt med benzin når jeg starter, og det ser pænt ud det der kommer i glasset, platiner strømfordeler dæksel er tørt og lækkert,
96759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 22:07:04) (svar på 96757)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Kim

Ja det kan jo sagtens være sådan at der kommer benzin frem, men ikke nok.

Så er der tændningen, den *kan* have flyttet sig hvis bilen har bumlet for meget. Det betyder at strømfordelerhuset har drejet sig en lille smule. Det oplevede jeg ofte med min gamle motor.

Hvad det præcist er, er jo lidt svært at sige her. Hvis jeg var dig ville jeg tage imod den gode Kjøllers tilbud om et erfarent blik ned i maskinrummet. Det kan meget vel være det bedste tilbud du får i denne måned. ;-)

Blink og vink Niels
96763: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 22:22:55) (svar på 96759)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.248.51)
At den knalder tyder på for lidt benzin i karbuen, denne trænger nok også til fransk rens og blæs; det lille stykke benzin-gummislange der sidder umiddelbart før karburatoren er notorisk berygtet for at afskalle gummipartikler som havner i svømmerhuset. Omtalte prop er en 1/4" rørprop, ca. 14mm målt over gevindet.
96761: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 22:13:44) (svar på 96757)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
:o(
96762: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 22:18:06) (svar på 96761)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ellers en fin tør bund du har der, imodsætning til min. :)
96767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kobling´s problemer (14-04-2010 22:48:59) (svar på 96762)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
den bruger som sådan heller ikke olie under en kvart liter på 500 km :o), så olie forbruget klager jeg heller ikke over
96788: kobling´s problemer (15-04-2010 20:42:49) (svar på 96767)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
tak for hjælpen klaus, det var lidt æv der ikke kom liv i LR'en idag, håber der kommer noget godt ud af at gå i tænkeboks :)
venligst kim ell
96798: sv: kobling´s problemer (15-04-2010 22:16:24) (svar på 96788)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.186)
Det var så lidt...
Turen i tænkeboksen fik mig til at forstærke troen på at der er et eller andet galt med 3´cylinder, alt den stund at den var lige glad om den fik tænding eller ej.
En kompressionstest gør os meget klogere. Jeg kan nok låne mig frem til en på søndag eller tirsdag hvis du har tid

mlrh Claus
96836: sv: sv: kobling´s problemer (16-04-2010 23:28:54) (svar på 96798)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
det ville være super og er rigtig glad for al den hjælpe jeg kan og får med LR'en. og hvis kompressionstesteren ikke kan lånes søndag har jeg bestilt en på lyddæmpercentralen den kommer mandag eller tirsdag :).