Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 02:12:19)
Mads
Hej LR-kollegaer.
Er der en, som kan forklare, hvorfor det er dyrer at at importerer en gammel 88' (SIII eller SII) i forhold til en 109' (stadig SIII eller SII)?
Her følger først en oversigt over registreringsafgiften for 109' - alle oplysningerne er hentet direktet fra Told & Skats hjemmeside.
Model Reg. Dato Reg.afgift
LAND ROVER 109 12/12-1960 5250
LAND ROVER 109 SERIE II STC 01/01-1965 5250
LAND ROVER 109 SERIE II STC 05/07-1965 5250
LAND ROVER 109 01/01-1972 5250
LAND ROVER 109 SERIE III PICK 31/12-1973 5250
LAND ROVER 109 STC 21/04-1976 5250
Her kommer så tallene for 88'
Model Reg. Dato Reg.afgift
LAND ROVER 88 SERIE II JEEP 13/06-1967 8025
LAND ROVER 88 4X4 01/01-1978 13425
LAND ROVER 88 909 ÅBENT LAD 19/11-1979 13425
LAND ROVER 88 LBBAG2AA/88 LUKK 31/12-1980 17025
Nogle af bilerne er benzin, andre er diesel - det indvirker selvfølgelig på afgiften. Ligesom årstallet, og dermed veteranstatus også har indflydelse. Og der oplyses endelig hellere ikke om afgiften er for hvide eller gule plader.
Men det kan da ikke altsammen på nogen måde retfærdiggøre at alle 109'erne koster det samme, mens der er større forskel på 88'erne??
Og hvorfor er en 109' billigere end en 88'?? Der er da tale om en større bil, der har plads til mere og som fylder mere... er det bare mig eller er det her helt hat og briller?
Og endelig - alle 109' koster det samme uanset om de er over 35 år (veteranbil) eller ej??
Måske har jeg helt overset et eller andet elementært - hvilket jeg meget håber for ellers udstiller Told & Skat da vitterlig deres egen manglende forstand på sammenhæng og retfærdighed... og det lover ikke godt for mig, der gerne vil have en pæn LR hjem til lille DK?
Bedste hilsner Mads