Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (07-11-2003 02:17:28)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy
Så vidt jeg kan se er hovedparten af 109"erne de CF biler der blev solgt på auktioner gennem de sidste 3 år, de kom alle på hvide plader som almindelig personbil, prisen var en praksis der startede et par år før, hvor man fra toldvæsenets side lavede en uofficel grænse på 5250 på biler fra før 1978, grænsen blev lavet som en mindstebetaling efter at der kom nye regler, der egentlig betød at disse gamle biler overhovedet ikke skulle betale afgift. Der var faktisk nogen der slap uden afgift, men så blev al vurdering centraliseret og "mindsteprisen" indført.
Priserne på 88"erne er også på hvide plader, og er bare et udtryk for at der pludselig kom nogle 88"ere ud på markedet fra militæret sidste år, nogle få af dem ville gerne have hvide plader på, og da der ikke var præcedens for prissættelse af 88"ere så man chancen for at give skruen en tand til.
Set fra Toldvæsenets synspunkt, hvis opgave det er at skrabe så meget som muligt ud af borgernes lommer som muligt, er det da meget fornuftig tænkt.
Især efter at det er blevet umuligt at importere en 88" til landet og sætte gule plader på den, der er nemlig kommet en ny fortolkning af reglerne for ladrummets størrelse i en varebil.
Reglerne blev ændret som en lempelse for alle de "varebiler", der for nogle år siden havde problemer med at man ikke kunne sidde på forsædet hvis gitteret skulle sidde efter reglerne om førehustes, størrelse i forhold til varerummet.
Man har nu lavet en fortolkning der siger at varerummet altid skal være 120 cm. langt målt i 60 cm. højde. Dette gælder selvfølgelig kun førstegangs registreringer, da man jo ikke kan lave regler med tilbagevirkende kraft (undtagen når man skal lempe for luksusvarebilerne), og så kommer fidusen, hvis du skal importere en 88" fra udlandet betragtes det jo som en førstegangs registrering, og voila en 88" er pludselig ikke "øjensynligt indrettet som varevogn" og dermed skal den på hvide plader.
Måske er det derfor at en "88"serie II Jeep" fra 1967 skal betale 8025 kr. desuagtet at registreringsafgiften på veteranbiler ikke må overstige nyprisen (gad vide hvad sådan en kostede i 1967) og at afgiften ikke skal beregnes efter handelsværdien men efter brugsværdien Øhh.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.