Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:04:45)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj
Jeg kan på diverse indlæg herinde se at køleblæseren på en 300 tdi bliver koblet til ved hjælp af en viscosekobling.
Så vidt jeg kan forstå virker den på følgende måde : Når motoren er kold og startes er koblingen i sagens natur også kold hvilket betyder at den ikke er i indgreb med blæservingen. Når motoren så gradvis bliver varmere vil koblingen også blive varm og derved bringe vingen i rotation. Betyder det i al sin enkelthed at vingen kan dreje frit når motoren er kold?
Jeg spørger fordi jeg synes at varmen i blæseren aldrig rigtig bliver ordentlig varm. Og går jeg ud og giver vingen et dask når motoren er kold, kan jeg da godt dreje den rundt med der er helt klart modstand. Og her var det jeg lurede om den manglende varme kunne skyldes at vingen drejer konstant og derfor 'overkøler' motoren og derfor sender lunkent kølevædske rundt i systemet. Det skal dog siges at min temperaturmåler står et lille piv til venstre fra lodret når jeg kører hvilket jo burde være den rette driftstemperatur.
Samtidig kan jeg se at nogle kører rundt med alt muligt spændende foran deres køler spændende fra pap til muff's, hvilket jo kunne betyde at dyret bliver godt og grundigt koldt om vinteren.
Så bør jeg skifte min viscosekobling og sprætte en flyttekasse op ( eller en muff fra Paddock) for at få bedre varme.?
Mvh Anders Sune Jensen Def 110 300 tdi.