sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 15:37:02)
Mikael Friis #3481, reg. nsj
Hej Paul
Det er jeg ikke enig i - udsalgsprisen afhænger nemlig kun af én ting, og det er, hvad kunden er villig til at betale. Det er baggrunden for, at nogle producenter tjener styrtende, mens andre ikke gør det, og det gælder både B2B og B2C.
Et eksempel: lastbiler. En anerkendt svensk lastbilproducent kan på de allerfleste markeder sælge sine produkter markant dyrere end f.eks. en fransk producent. Hvorfor? Kunderne betaler gerne ekstra for driftssikkerhed, brændstoføkonomi, brugtværdi, image mv. ...
Et andet eksempel: Cola. Coca Cola kan køre med en markant højere udsalgspris og har samtidig lang lavere produktionsomkostninger pr. enhed end Harboe. Alligevel tjener de markant (årets underdrivelse) mere. Hvorfor? Fordi kunderne gladeligt betaler 3-4 gange mere for "rigtig" Cola end en billig kopi ....
Et tredie eksempel: biler. Det koster kun ca. 40% mere at producere en Porsche 911 end en VW Passat, men det kan man ikke just se på udsalgsprisen. Hvorfor? Fordi kunderne gerne betaler mere end 40% ekstra for at få en Porsche 911 end en Passat ....
Et produkts brand-værdi har meget større indflydelse på udsalgsprisen end produktionsomkostningerne. Det gør sig også gældende for smøreolie ....
Mvh
Mikael