sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (17-02-2004 09:13:50)
Ib Hammer
Vedr. Land Rover som minibus
Med de nye/skærpede krav til 3-punkt-seler på alle fremadrettede sæder og skræpede krav til stolebefæstigelsen besluttede Land Rover at stoppe produktionen af 10-11- og 12 personers udgaven af 110 STW, da det kun var England og Danmark der solgte denne model, grundet vores afgifter.
Det vil sige at 110 STW ikke længere produceres i kategori M2 (stor personbil) til EU-landene. Land Rover vil ikke investere i udvikling af sele- og stolebefæstigelse og efterfølgende godkendelse, netop fordi det kun var England og os der solgte denne model (i de andre EU-lande sælges modellen som 9-personers). Det er således ikke længere muligt at få et certifikat/godkendelse på bilen som M2.
Det salg vi kunne præstere selv da busserne var helt afgiftsfri lå aldrig over 20 enheder på et år (lige bortset fra dengang Tvind købte 60 stk), de sidste år inden de nye regler lå salget under 10 stk om året. Dengang kostede modellen 325.000,-.
I dag produceres modellen til EU kun med 9 sæder - føreren indbefattet - altså almindelig personbil, som gør den ret uinteressant grundet vores afgifter. Selv som camper er den ikke specielt salgbar, da prisen vil ligge omkring de 425.000,- - 475.000,- afhængig af de omkostninger der er forbundet med ombygningen.
Når dette sammenholdes med hvor mange der blev solgt dengang den kostede 325.000,-, (og det er trods alt kun 3 år siden)er det ikke ligefrem raketfysik at regne ud at et projekt med autocamper ikke presser sig på, der er efter vores mening ikke forretning forbundet med at udvikle en autocamper. Men det kan da være vi tager fejl, det er blot at fortælle os hvem der vil købe/bestille en autocamper i fast regning.
Desværre må vi dog nok erkende at det endnu engang er vores afgifter der afgør om en model kan sælges. Afgiften som autocamper er 60%, og afgiften beregnes også af ombygningsprisen og den Moms der er på ombygningen, samt den af Told- og Skat dikterede mindsteberegning af forhandleravance (der skal beregnes afgift af minimum 9%). Alt i alt løber det beklageligvis op, og den store "vinder" rent indtægtsmæssigt er staten - dels Moms, dels afgift, som tilsammen næsten udgør halvdelen af bilens pris.
Men som sagt, hvis der er interesse nok for at vi udvikler en autocamper-model gør vi det gerne, vi kan bare ikke basere vores indsats og kræfter på 3 biler, så der skal en snes stykker til før det bliver blot nogenlunde rentabelt.
med venlig hilsen
Ib Hammer - 0219
Land Rover Danmark