sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 23:29:07)
Bruno Friis Laupstad #9423, reg. øsj
Har selv en 3.9 v8 Disco 1 som på en god dag kørte omkring 6 km/l.
Så skiftede jeg hele "mollevitten" tændingssystem,tændrør,diverse følere, lambdasonder. osv, indtil jeg fik en "åbenbaring".....MÅSKE det kunne være indsprøjtningsdyserne ?????.
De er jo et "gammeldags" design hvor de giver et enkelt "sprøjt" ind over indsugningsventilen ved hver indsugningstakt, så hvad gør man så når man søger efter en opgraderet version på disse LUCAS ERR 722 dyser ???, man søger selvfølgelig ovre i USA hvor man får benzinen "foræret" i forhold til os slaver herhjemme.....:)
Som sagt så gjort, jeg fandt en dysepusher overthere og fik 8 BOSCH 4 huls ev 3 dyser, flowmatchede og testede efter alle kunstens regler med 5 års garanti for 800.- + moms (danske toldere er grådige og ALT gods fra usa bliver undersøgt så du bliver altid snuppet).
Nu har jeg kørt med dem i en uge og foreløbig ser det lovende ud jeg kører ikke så meget så der går nok et par uger før jeg har brændt en tankfuld af men de var sgu en klar forbedring......MASSER af acceleration, kører som en ny bil ( den har kørt 250.000 så det er jo ikke en ny motor, men den har næsten fuld kompression på alle 8 cylindre, 2 afviger med 0,2 bar resten er på 11.5 bar) så alt i alt en himmelvid forskel med de nye 4 huls dyser som forstøver benzinen bedre en de elendige LUCAS dyser.
Du kan selvfølgelig også få dine gamle indsprøjtningsdyser renset for skidt og møj for efter de har tilsat ethanol til benzinen er dyseproblemer blevet en hyppig fejl på de lidt "ældre" biler, for ethanol samler alt det fugtighed der er i din tank op og sender det op i dit filter og også ind i dine dysefiltre, så en god ide er at få checket dine indsprøjtningsdyser for at se om de er iorden, noget kunne tyde på at det er de ikke.
Mvh.
Bruno.