sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (31-10-2004 10:02:11)
poul
Hej Paul
Under min uddannelse har jeg lært at hvis der skal mere energi ud af en motor kræver det mere energi tilført. Med mindre at virkningsgraden forbedres. Ved at sænke ladeluftetmperaturen får man nok en lidt bedre termiskvirkningsgrad, men jeg tror ikke på at det kan lade sig gøre at øge motorens virkningsgrad væsentligt.
Det går jo på at jo mere O2 du har i cylindrene jo mere olie kan du tilføre og mere effekt får du ud.
At øge intercoolerens effektivitet uden at gøre andet hjælper ikke, det er prøvet. Jeg lavede et eksperimet med at køle intercooleren hvor jeg fik luften ned på 50°C, uden jeg gjorde andet.
At turbuladeren er vandkølet giver ikke nogen effekt i sig selv, men det er en turbo med en bedre virkningsgrad end den oprindelige. Den giver lidt mere luft ved lidt lavere omdrejninger.
Jeg kan ikke forstå at du mener jeg øget forureningsudslippet uden at have set bilen. Den ryger nu væsentligt mindre end da jeg startede på optimeringen. Jeg har i sommer kørt små 5.000 km med campingvognen uden at det kan ses på den. Inden kunne jeg køre 200 km og den var sværtet fuldstændigt til af sod. I øvrigt overholder den emmisionskravene.......
Jeg vil godt prale med de 8 km/l med campingvognen, det er ikke dårligt. Min LaRo har aldrig kørt mere end 10 km/l selv fra ny og tom. Jeg har indtil for et par år siden kørt 50.000 om året med den. 90-100 km/t på motorvej - ja måske har den sneget sig op på 10,5 på en rigtig god dag. Så 8 km/l i de svenske "alper" med 90 km/t med et vogntog på 45-4600 kg kajakker på taget, 265 - dæk osv er altså godt.
Igen man får ikke mere effekt uden at øge brændstof forbruget.
Nå jeg skal nå kirken :-)
En god søndfag til alle
Poul