sv: sv: sv: sv: Discovery transfergear i td5 Defender (23-10-2006 20:33:36)
Henrik Grove #6430, reg. njyl
Hej
Jeg støder tit på udsagnet om at td5 ikke har så meget bundtræk ved lave omdrejninger. Ved bundtræk formoder jeg der menes drejningsmoment. Når jeg kigger på Land Rovers oplysninger om moment for 300tdi og td5 (kurver med grov indeling derfor ca. aflæsning) får jeg følgende resultat:
1000 omdrejninger: 300tdi=170 nm, td5=170-175 nm
1500 omdrejninger: 300tdi=225 nm, td5=270 nm
Max moment: 300tdi=265 nm/1800 omdj. td5=300 nm/1950 omdj.
Momentet under 1000 omdrejninger fremgår ikke og det er måske der problemet med td5 ligger.
En td5 skal igangsættes på en lidt anden måde en 300tdi, der skal ikke gives gas før koblingen bider. Dette, tror jeg, er årsag til at mange der prøver en td5 staller med den.
Paul, når du skriver lovlig optimering af motoren formoder du mener "tuning" indenfor 20% grænsen og med overholdelse af emissionskravene?
Hilsen Henrik