sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 14:09:08)
Ib 0219
Hej Lars og Stefan
Når man overvejer at ændre på noget så vitalt, rent sikkerhedsmæssigt, som bremseanlægget, og taler om "hjemmegjorte" løsninger uden nogen form for godkendelse, vil jeg til hver en tid kalde det fusk. Når man siger, at man tror, det kan godkendes blot at montere en anden aksel med skiver, vil jeg kalde det en opfordring. Man kan jo risikere at den "smutter" igennem syn hvis synsmanden ikke lige er opmærksom på ændringen og et syn er ikke en godkendelse.
Der er en årsag til at bilfabrikkerne ofrer enorme summer på godkendelse af alle enkeltdele der indgår i en bil, hvorfor det ikke er nok bare at tage en bagaksel fra en bil og montere på en anden, selvom den umiddelbart ligner til forveksling.
I en tidligere tråd er der gjort opmærksom på hvor små ændringer der skal til for at Land Rover ændrer ved bremseanlægget, det være sig motorens ydelse eller bilens vægt, for bare at nævne det mest åbenlyse. Ligeledes kan der være ting som servoens størrelse, bremsekraftfordelingen mellem for- og baghjul, og det er nok ikke det mest oplagte man selv skal forsøge sig med.
Hvis det vitterligt var så let og ukompliceret, var der nok ingen grund til at den slags ændringer skulle igennem hele godkendesproceduren (EU, TÜV ell. lign).
mvh
Ib 0219