sv: sv: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (24-02-2007 08:29:34)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl
Hej Jakob
Det er helt i orden hvad der står, men min bitre erfaring siger mig bare, at en låst aksel og begyndende udskridning er lig med en tur i grøften. Og det er det ikke, når for- og bagaksel ikke hænger sammen, for så kan man stadig styre bilen (der er mange men´er, for hvis det er helt blankt is, betyder det hverken det ene eller det andet, for så er bilens vægt og retning det afgørende, og hvis man alligevel har glatte dæk, er det også ligemeget, for så kan man ikke styre alligevel). Men alt i alt så kører jeg ikke med noget låst når det er glat, således at jeg stadig kan styre min bil.
(Du kan også tænke tanken: Hvis du låser og kommer i udskridning, så vil det et af forhjulene og et af baghjulene altid følges ad, hvilket betyder at de kører samme hastighed. Hvis du så forsøger at bremse eller styre, er ihvertfald et af dine forhjul eller et af dine baghjul ikke i trit med det, som den enkelte aksel burde køre, og dermed bidrager de yderligere til udskridningen. Hvis du stadig ikke er overbevist, så prøv at tage et glatførekursus og prøv det af under ordnede forhold. Så er du ikke længere i tvivl. En låst landrover på glat underlag fortsætter lige ud uanset om vejen drejer. Hvis ikke den er låst, har du en mulighed for at komme rundt. Og iøvrigt vil samme glatførekursus vise dig, at M/T dæk eller grovere står MEGET ringere fast end vejdæk. Vi har lavet forsøget på glatbane hvor en 109" serie II med "ordentlige" vejdæk bremsede væsentligt bedre end en Range Rover med terrændæk. Og mig bekendt har Range Roveren nogle af de bedste bremser i 4x4 branchen, så den burde kunne stoppe)