tilbage

Land Rover Forum  

Index
99992: VM specialist søges :-/ (18-07-2010 13:44:54)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej alle.

Kæmper som en gal, for at blive klar til uge 30.

Motoren i Raceren flækkede jo toppen, efter MiniHøvelte, så har købt en anden, som nu er puttet i hullet.

Ifølge sælger, som jeg fuldt ud stoler på, har motoren kørt upåklageligt, indtil den blev taget ud for 6-8 måneder siden.

Motoren og gearkassen blev proppet i, og startet op, og kunne konstatere at olien p...... ud af bundprophullet i svinghjulshuset.
En ny pakdåse blev indkøbt og monteret, og jeg kørte en prøvetur.
Alt så fint ud.
Installerede olietryksur og vandtemperatur ur, samt turbomanometer, og kørte igen en testtur. 1-1,5 bar i tomgang, og 3,5-4 bar ved 4.000 o/m.
Alt fint.
Lod den stå lidt i tomgang, og opdagede så at olien stadig kom ud :-(
Kørte en tur, og kunne nu se at olietrykket var +7 bar.

Gik i tænkeboks, til i dag, hvor jeg ledte efter krumtapudluftningen. Fandt en banjobolt på bagsiden af motoren, cirka klokken 11 set bagfra.
Pillede den ud, og kunne se at hulle i bolten bar meget lille. Kun cirka 1mm. Afmonterede bolten på den gamle motor, som var en almindelig banjobolt med et 4-5mm hul.
Blæste slangen igennem, og monterede med den game banjobolt, med det store hul.
Stadig højt olietryk, og oliespild.
Der er påfyldt 7-8 liter 10W40 olie, og på oliepinden er standen lidt over midt mellem mærkerne.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på hvad der er galt ??

1270
Paw
Index
99994: sv: VM specialist søges :-/ (18-07-2010 13:49:20) (svar på 99992)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Glemte lige, når jeg har en slange monteret på, hvad jeg mener er krumtapudluftningen, pumper olien ud !!??

1270
Paw
Index
100008: sv: sv: VM specialist søges :-/ (18-07-2010 21:32:19) (svar på 99994)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.114)
2.4VM har krumtapudluftning på de to midt-vippearmsdæksler.
Kommer der olietåge op af oliepåfyldningsdæksel med motor i tomgang?
Det høje olietryk kan skyldes def. oliepumpe/overstrømningsventil, den der regulerer olietrykket, kan være kokset til efter stilstand.
Det høje olietryk kan også skyldes der en passage mellem
cylinder og oliekanal således kompr. i cyld. jobber olietryk op.
Hvad er kompr. i cylindre? skal være omkr. 22-24bar.
dog inden for max 10% forskel fra cyld. til cyld.
Index
100009: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (18-07-2010 21:36:22) (svar på 100008)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hmmmm.
Hvad er den banjobolt, som leder en slange, der går over i et rør, og som ender "foran i toppen af motoren et sted..", så mon til ??
Umiddelbart ingen olietåge eller andet ved oliepåfyldning.
Har ikke målt kompressionen..

1270
Paw
Index
100010: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (18-07-2010 21:50:28) (svar på 100009)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.114)
Omtalte rør/slange, kommer ud siden på blokken, lige bag oliefiltret? er smøreledning til vacuumpumpe, som sad udvendig på 2,4 VM venstre side, højt, længst fremme, på 2,5 var denne indbygget.
Index
100013: sv: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (19-07-2010 07:36:17) (svar på 100010)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Den jeg taler om, på en 2,5VM sidder bagerst ved koblingshuset. Hvis man ser ind i motoren, bagfra fra gearkassen, så sidder den klokken 11, cirka 10cm. fra enden af motoren. Det er et rør, som er monteret med en banjobolt. Den løber til anden side af motor, bag den bagerste cylinder, og her bliver den til et rør, som fortsætter mod motorens front, i toppen af topstykkerne, og den ender så et sted i forreste topstykke !!??

1270
Paw
Index
100023: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (19-07-2010 13:27:08) (svar på 100013)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.19.120)
Hej Paw

Det rør er til smøring af vippearme osv. i topstykkerne. Det er nok ikke det der er årsagen til dine problemer. Jeg tror mere på Verner's tanke med at overtryksventilen til olien har sat sig. Den dårlige nyhed er at du skal have bundkaret af for at komme til den, den gode at det kan lade sig gøre uden at tage motoren ud og det ved jeg for jeg har selv gjort det. Det var dog ikke ventilen. Ellers kniber det med bud på årsager herfra...

Mvh
Index
100024: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (19-07-2010 13:42:55) (svar på 100023)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Jesper.

Hvis det ikke var ventilen, hvad var det så :-) ??

1270
Paw
Index
100026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (19-07-2010 14:25:05) (svar på 100024)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Paw

Ring til Calle fra Lolland-Falster. Han er en sand guru ud i VM motorer. Telefon 4031 6292 eller 54609990.

Har godtnok ikke spurgt ham først, men han er altid 200% klar til faglig bistand om VM

mvh Claus
Index
100028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VM specialist søges :-/ (19-07-2010 14:34:41) (svar på 100024)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.19.120)
Hej igen

Det var for at skifte plejlstangslejer i forbindelse med renovering af motoren. Så vidt jeg husker var det nødvendigt at løfte motoren og tage motorophængene af. Jeg gjorde det fordi jeg ikke havde lyst til at tage motoren ud. At jeg så kom til det alligevel er en anden og laang historie(!) men den ventil til olietrykket har jeg ikke haft problemer med.

Og ellers prøv som Claus foreslår at ringe til Calle, ham har jeg også talt med i sin tid og han svarer gerne på spørgsmål.

Mvh