tilbage

Land Rover Forum  

Index
100225: Køling - elektrisk ventilator? (29-07-2010 21:01:38)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Minor Roveren har det med varme i motorrummet, og jeg arbejder på at finde en bedre køle-løsning end den standardmonterede ventilator (i kombination med 3,5 liter V8 EFI). Køleren er håndbygget af Nissens Kølerfabrik på 29 x 69 x 10 cm og er rigelig stor til at holde normal motortemperatur.

Jeg vil gerne have noget større luftudskiftning i motorrummet, men hvad er jeres erfaringer med f.eks. Kenlowe? Jeg har hørt argumenter både for og imod en løsning med f.eks. 2x13" blæsere (eller rettere sugere, for de skal sidde bag køleren). For løsningen taler bl.a. stor kølekapacitet, kompakte indbygningsmål, mulighed for manuel aktivering samt bedre tilpasning til køleren, men imod taler pris, sårbarhed for vand og mærkevaresnobberi.

Som det ses af billedet, er der god plads, hvis den standardmonterede ventilator afmonteres. Hvilke erfaringer med elektriske ventilatorer har I ude i fædrelandet. Forslag til andre løsninger, mærker og leverandører modtages med tak.

Mvh
Mikael
Index
100227: sv: Køling - elektrisk ventilator? (29-07-2010 21:48:38) (svar på 100225)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.118.253)
Hej Mikael

Er du sikker på at du skal fokusere på yderligere køling af selve motorens kølesystem ? Hvad siger din temp.måler ?

Det er et ofte set problem med RR-V8 at udstødningsmanifolerne afgiver mængder af varme som gør at motorrummet og gearkassetunnel bliver varm.

En øget luftgennemstrømning vil dæmpe dette, men det behøver vel ikke være igennem køleren.

Til mit næste projekt, med V8, vil jeg lave en stor gearkassetunnel, udluftning i motorhjelm og måske også i hjulkasser for at øge luftgennemstrømningen igennem motorrummet.

En anden mulighed er at brug "Heatshield" omkring manifolerne, men der er noget med at dette kan skabe problemer når det bliver vådt ved terrænkørsel. Kan ikke huske hvordan det er, men måske en forhandler kan uddyber dette.

Held og lykke

Morten
Index
100228: sv: Køling - elektrisk ventilator? (29-07-2010 22:03:14) (svar på 100225)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.38.199)
Hej Mikael,

jeg kørte et stykke tid med 1x14'' og derefter 2x12'' Kenlowe på min V8'er. 1x14'' var slet ikke nok til at køle den ved terrænkørsel, gik dog OK på landevejen. Det gik bedre med de to små blæsere som desuden har to effekttrin hver, 15A normalt og 30A "turbomode". På første trin gik de næsten konstant ved terrænkørsel om sommeren, og jeg var hele tiden lidt nervøs for at de ikke skulle gå igang når de skulle (oplevede dog kun en enkelt gang at termostatstyringen "hængte sig" og lige skulle have et gok med noget tungt for at gå igang). Jeg prøvede aldrig at koble trin 2 ind, der trækker de jo så 60A og efterlader ingen strøm fra generatoren til noget andet...
Jeg er gået tilbage til viskoseblæseren igen, blev træt af at holde øje med temperaturen hele tiden, men der er helt sikkert andre der har bedre erfaringer med elblæserne.

/Peter
Index
100229: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (29-07-2010 23:11:11) (svar på 100228)
Tommy Østergaard #8172, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.249.6)
Hej

Jeg har denne her løsning i hjelmen. http://www.d-90.com/mod/hood.html

Også er hjelmen løftet/åbnet lige som på en TD5.
En 300TDI køler med en dobbelt el blæser fra en ford mondeo tror det er en 97 den grimme runde. Blæseren kører max. 2-5 min. mår det er meget varmt og by kørsel. Har lavet så jeg kører med en blæser tænt, når jeg kører tærren kørelse.

Jeg har kørt med en manifold med header wrap. dog ikke med den ny motor.

Håber det kan hjælpe dig.
LR hilsner Tommy
90" V8 3,9EFI

Index
100236: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 11:25:41) (svar på 100229)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.33)
Nu sidder motorens viskoseblæser ikke bag køleren så "gennemtrækket" ser ikke ud til at være optimalt.

Viskoseblæseren kører jo hele tiden lidt med rundt og det skulle være nok til at holde motorrummet nede i temperatur.

Jeg ville også beholde viskoseblæseren da den altid virker og når den ikke virker kører den jo fast med, hele tiden, uden risiko for høj motortemperatur.

Det der så kunne være løsningen på mere gennemstrømning i motorrummet er at lave en "vindtunnel" fra køleren hen til viskoseblæseren, så vil den luft blæseren hele tiden kører igennem motorrummet blive mere målrettet og effektiv.

Som der er nu, vil blæseren bare padle luften vilkårligt rundt i motorrummet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
100237: sv: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 12:17:55) (svar på 100236)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.118.253)
Kenneth

Hvis du havde erfaring med Rover V8, ville du vide at motorrummet bliver varmt ! Selv med ny og stor køler, tunnel efter denne og ny viskosekobling.

Det er som tidligere nævnt alment kendt at der afgives meget varm luft fra udstødningsmanifolerne og det er ofte denne luft der opvarmer motorrummet.

Morten
Index
100238: sv: sv: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 13:43:56) (svar på 100237)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.33)
Jo da Morten, en P5B laver også meget varme i motorrummet.

Det nemmeste ville da også være at lave et par store huller i motorklappen :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
100239: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 16:24:20) (svar på 100225)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Dette er måske ikke så konstruktivt til dit projekt Mikael, men synes nu alligevel jeg vil give mit bud på en løsning.
Nu da jeg er blivet medlem af RV8 "klubben" føler jeg berettiget hertil:-)

1) Byg et køler setup som mit
2) kør ikke langsomt
Index
100263: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (31-07-2010 13:01:28) (svar på 100239)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Tak for de mange indlæg, forslag og råd. De giver stof til eftertanke.

Karsten: jeg er lidt misundelig på din kompromisløse løsning, men jeg ved ikke rigtig, hvor jeg skulle placere køleren udvendigt på Minor Roveren :-)

Men hvad er det for nogle blæsere (eller sugere), du har monteret? Kapacitet, fabrikat, leverandør, pris?

Mvh
Mikael
Index
100343: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (04-08-2010 18:17:25) (svar på 100263)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej M.
Jeg har to af disse 14" sugere.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ydelse/Ventilator-universal/

Nok ved jeg at biltemas produkter kan være noget skrammel, men hvis de holder holder de.. hvis ikke, så prøver jeg noget andet eller trækker en ny i automaten?
ellers er der jo to års reklamation?

Pacet, kenlove er bedre kvalitet, men jeg tror ikke de er den ektra pris værd, de er nok også lavet kina.

Dem jeg har på slæber ca. 2400 m³/h (to stk.)

Hvad har du i bagagerummet? Du kunne jo perforere din bagklap og flytte køleren derom, så er du fri for mudder i din køler! rally biler i 80érne havde ofte køleren monteret på den måde.

Vedlægger billed af mit motor rum til inspiration.
Det er under færdiggørelse lige som resten af bilen:-)

Index
100344: sv: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (04-08-2010 18:20:04) (svar på 100343)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
At flytte din køler hjælper selvfølgelig ikke på din temp. under hjælmen..
Håber du finder en god løsning.
kh. K.Bøgvad
Index
100240: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 16:26:47) (svar på 100225)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
3) byg en kølerhjælm med bonnet scoop

Rigtig god weekend til alle
Kh. k:bøgvad
Index
100255: sv: Køling - elektrisk ventilator? (30-07-2010 21:03:46) (svar på 100225)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.90)
Jeg forstår indgangsspørgsmålet således, at selve kølevandstemperaturen ikke er problemet, men selve motorens strålingsvarme.
Et forslag om, kun at benytte rent vand tilsat korrosionsbeskyttelse, vil derfor være ubrugelig.
Kenneth er ind på en tunnel, hvilket iøvrigt er en god løsning, idet luftstrømmen vil blive presset tættere på maskinen.
Da Minor var på tegnebrædtet, var der sikkert ingen ingeniør, som drømte om, at deres design på et tidspunkt ville blive brugt til andet end planlagt.
Da Mikaels bil er unikt, skal Minor designet i videst mulig omfang bibeholdes.
På langssiderne af motorhjelmen kunne der måske skæres hul til et sæt 'geller', som vi kender bl.a. fra us-biler.
Det burde kunne monteres på en måde, som tilgodeser det oprindelige design.
Hvis der findes en anden remskive til viskoseblæseren, kunne det overvejes, at montere sådan een. Altså en remskive, som giver hurtigere vingehastighed.
Udstødningen er sikkert dimenssioneret i forhold til maskinen ellers kan større afgangsrørsdimenssion give et bedre varmeaftræk.
Index
100261: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (31-07-2010 11:58:50) (svar på 100255)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.115.250)
Nu er mit forslag nok ikke 100% egnet til en minor, men du kan alligevel overveje det.

Det lufter godt.
Index
100264: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (31-07-2010 13:41:01) (svar på 100261)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Jacob

Hvor har du købt luftindtaget (glasfiber eller plade?), og til hvilken pris?

Mvh
Mikael
Index
100309: sv: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (02-08-2010 21:47:07) (svar på 100264)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.115.250)
Index
100313: sv: sv: sv: sv: sv: Køling - elektrisk ventilator? (03-08-2010 06:59:09) (svar på 100309)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.129.94.154)
Jeg ville nok lave mig en tunnel mellem køler og vinge for at sikre at den luft vingen flytter er udefra, og ikke bare recirkulation af den luft der er under hjelmen. (hvis du mangler en RR tunnel til at prototype med, har jeg en liggende)

Jeg har gode erfaringer med en Pacet el-vinge fra min Range Rover. Jeg blev bare hidsig og flåede den af, da den en varm sommerdag tændte ved varmen under den sorte kølerhjelm og efterlod mig med et fladt batteri efter et par timer ved stranden… Blæseren virker stadig, og sidder nu på Jim-Bo’s 110” 200 TDI.

Jeg har samme problemer med min 90" V8, og overvejer at lave huller i hjelmen med et kopbor, eller finde en el-vinge. Mine problemer skyldes at viskose-koblingen på vingen ikke virker som den skal.

MVH Asger