tilbage

Land Rover Forum  

Index
10136: mistænkelige lyde i motoren, 3,9 ltr RR (19-07-2003 08:34:29)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.36.216)
Efter at have renset indsprøjtningsdyserne og undersøgt ventilstyringen har jeg fået en besynderlig lyd(lyde).

En skrældelyd - noget som støder i mod noget andet og som er omdrejningsbestemt. Jeg har nu adskilt og samlet ventilstyringen, stødstængerne og ventilrusteringerne indtil flere gange for at se hvad der kan støde på og indtil nu har jeg ikke kunnet finde det. Lyden fornemmes at komme fra midten af motoren og forplanter sig derfra til ventilerne samt en rallen som jeg ville placere som en kæde, som går imod et eller andet. Jeg har haft forpladen af og tjekket kæden - den er stram på træk siden og kan give sig ca. 3 mm på den slappe side. jf. Niels box Auto er dette ok. Kikker jeg på indersiden af forpladen er der et fremspring i støbningen, som er blankt og som er ud for kæden, men der er ikke slidspor på kæden.

Når jeg har fjernet stødstængerne og ventiljusteringerne fra knastakslen kan knastakslen rykkes 5-8 mm frem og tilbage. Såvidt jeg kan se og har haft det adskilt før uden problemer er det muligt at knastakslen kan bevæge sig frem og derved bevirke at kæden går på fremspringet på forpladen. Herved kan også knasterne måske snitte nabo ventiljusteringerne og give denne mystiske slåimod lyd fra midten af motoren.

For at gøre en ende på problemet er mit spørgsmål følgende - hvordan holdes knastakslen på plads og hvoedan sørger jeg for at den bliver der.

Hvis der er andre løsninger på midt i motoren stødepå lyde så er jeg åben for et hvert forslag.

Index
10156: sv: mistænkelige lyde i motoren, 3,9 ltr RR (22-07-2003 10:53:31) (svar på 10136)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Svend

Umiddelbart vil jeg mene at det er meget mistænkeligt at du kan køre knastakselen frem og tilbage med den afstand du skriver. Nu er det nogle år siden jeg skiftede knastaksel på min egen V8 - så jeg husker det ikke præcist. Men jeg vil helt klart mene at den skal ligge fast. Ellers må der også komme forkerte slidmærker på løfterne og der hvor akselen hviler. Jeg har lige skifte knastaksel på en ford, her var der en beslag der der blev skruet fast med en bolt i enden af akselen - som så sørgede for at akselen lå fast. Mon ikke der er noget tilsvarende på akselen på en V8'er.

Mvh
Eddie
Index
10296: sv: mistænkelige lyde i motoren, 3,9 ltr RR (01-08-2003 18:19:32) (svar på 10136)
sneglen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.82.89)
knastakslen kan bevæge sig som du nævner om det lige er 5-8 mm kan jeg ikke huske. Det pudsige i systemet er at knasternes overflade ikke er lige, de hælder lidt fremover, hvilket du også kan se på slidmærket på løfterne - det skal være et rundt slidmærke, den skæve vinkel på knasterne holder knastaksle tilbage i motoren under kørslen. Et firkantet slidmærke indikerer enten en løfter som ikke kan rotere eller en slidt knast.

Kan du ikke lokalisere lyden lidt nærmere ved at fjerne en tændrørsledning efter tur og se om det ændrer på lyden. kontroller bøsninger i vippearmene, de kunne være slidte, evt. en løs cylinderforing men det er sjældent.