tilbage

Land Rover Forum  

Index
101703: S III med større motor. (15-09-2010 18:12:23)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Er der nogen der kan henvise til et officielt sted man kan læse om reglerne for ombygninger med større motorer?

Der er før talt om at man kan lægge en kastreret 200TDI i en SIII og få ca. 85 heste uden turboen.

Jeg har flere gange kommet forbi artikler der siger at den motor stammer fra en Ford Transit. Findes Transit motoren originalt uden turbo, sådan at man kan lægge den i og samtidigt dokumentere ydelsen. Kommentarer?

Hvis man starter med en SIII V8, har den vel mere end 62 heste? Er der en regel der siger at man skal beregne de normalt tiladte 20% ydelsesforbedring i forhold til samme brændstof? Altså hvis bilen er født benziner, skal den beregnes ud fra største benzinudgave og vise versa med Diesel?

Mvh
Jens
Index
101706: sv: S III med større motor. (15-09-2010 18:42:19) (svar på 101703)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.212)
Reglerne er simple: effektforøgelse + 20 % skal anmeldes til SKAT. Se deres hjemmeside for reglerne.

Bedste løsning er, at finde en 2,5 d n/a. Den passer på nær nogle motorophæng lige ned i hullet. Maskinen yder 68 hk.

Næste trin er, at montere et performance topstykke fra Turner Engineering og så når du op på de 20%.

For at nyde godt af drejningsmomentet, kan du give gearkassen en højere gearing fra Ashcroft transmissions.

Da får du lavere motoromdrejninger = mindre støj og teoretisk set mindre forbrug.

Du kan også vælge et overdrive fra Rocky Mountain, hvilket giver dig mulighed for et halvt gear over hvert gear.

Links til Turner og Ashcroft på websitets forside, Rocky forhandles bl.a. Wiberg, se link.
Index
101709: sv: S III med større motor. (15-09-2010 20:08:46) (svar på 101703)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
En 200DI, altså uden turbo, er det mest atraktive i en seriebil, dels er de ca. 85 hk meget tilpas i seriebil, den har det skal bruge og gearkassen holder og det holder og hos synsfætteren.
Og motoren holder evigt.
Bilen beholder også sin værdi, da det er Land Rover motor der ligger i den og ikke noget "ukendt".

Transit diesel er kun brugbare i de versioner med turbo, dem uden turbo er tragiske.
Transit motorene kræver noget mere ombygning i forhold til 200DI.
En 200Di passer f.eks. lige på seriegearkassen med ganske få justeringer.
200/300tdi har ikke noget at gøre med Ford, det der nok forveksles er de nyere Puma motorer i Defenderne fra 2007, det er Ford/Jaguar/Land Rover.

Man kan beregne 20% ydelsen ud fra den kraftigske helt identiske model, dvs. alle 4 cyl. 2,25L seriebiler, benzin som diesel, kan beregnes ud fra de 72 benzin hk og det giver + 20% 86,4 heste.

Det er meget afgørende at de biler man sammenligner med, er helt identiske, man kan ikke sammenligne en serie III StageOne med V8 motor med en 4 cyl.
Heller ikke en 4 cyl og en 6 cyl. seriebil.

Du kan læse mere på www.fstyr.dk

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" stw 1971.
Index
101718: sv: sv: S III med større motor. (16-09-2010 01:46:11) (svar på 101709)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det kan godt være at en 200Di er det optimale, men der er en del der siger at man aldrig får det igennem syn på lovlig vis, fordi motoren hedder en TDi, uanset om turboen er der eller ej?

Det er derfor jeg spurgte til Transit-løsningen, da jeg ikke gider bytte motor ud ved hvert syn og heller ikke har lyst til at løbe risikoen for at blive antastet af en betjent, der rent faktisk "kan sine motorer".
Så målet er altså en fuldt lovlig løsning, også selvom det kræver at jeg lægger lidt til den slunkne statskasse...

Mvh
Jens
Index
101723: sv: sv: sv: S III med større motor. (16-09-2010 09:23:59) (svar på 101718)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.253.210)
SIII V8 Stage One er en anden bil end gængse SIII`ere.
med bl. andet større bremser, hertil kommer V8motoren er droslet til 92HK. Lovligt må der max kastes 20% flere heste ned i motorrummet uden tilladelse fra øvrigheden.
Perkins Prima TD med 80HK fra en maestro/montego er meget brugt i GB til seriebiler, også Daihatsu med ell. uden turbo, denne er relativ enkel at ilægge, har hhv. 88 -72HK. Man skal være opmærksom på bl. andet en 2.5NA. kræver batterirammen fjernes før ilægning.
Index
101735: sv: sv: sv: S III med større motor. (16-09-2010 16:31:25) (svar på 101718)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Personligt har jeg kendskab til 4 lokale seriebiler ilagt 200DI, som er synet flere gange uden problemer.

Ellers er en synsvirksomhed jo, i princippet, det helt perfekte sted at få de helt rigtige oplysninger.
De plejer at være mægtigt flinke.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101760: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (16-09-2010 21:56:28) (svar på 101735)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.210)
Måske gider myndighederne ikke gøre meget ved de gamle Serie biler, al den stund effektforøgelse på en OneTen 1985 udløste en null faktura fra SKAT! Var omtalt på Forum for et par dage siden!

Husk også lige, at bremser og gearkasse skal kunne holde til forøgelsen. En Seriebil er ikke konstrueret til at køre over 100 km/h....
Index
101762: sv: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (16-09-2010 22:14:14) (svar på 101760)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.209.50)
Nemlig og min går bedst ved de 95 kkm´t, samt med to rr differ på, så den går de 10 km/L derudaf, også til Normandiet og retur uden problemer.
Med en 200 TDI ude foran. syns manden siger at der skal bedre (godkendte bremser på) og en mindre betaling til skat, og den kan ikke godkendes da motoren er for stor.
Meeeeen hvor der er vilje er der vej så der arbejdes på højtryk .
mvh jens e lige nu med udsigt over middelhavet.
Index
101778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 15:54:37) (svar på 101762)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Som Paul så rigtigt siger "En Seriebil er ikke konstrueret til at køre over 100 km/h" - selvom en Stage 1 har større bremser, så kan det være en "sjov" oplevelse at nedbremse fra 130 km/t...

Men det er jo ikke altid top hastigheden det handler om - det er fedt at kunne accelerere op af bakke i 4 gear :)

Mvh
Michael
Index
101771: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 02:22:03) (svar på 101735)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.224.108)
Just do it! Jovist Kenneth, ofte er en ting hvad synsmanden
fortæller når der forespørges, noget andet hvad der kan gå gennem nåleøjet på den store synsdag. Eks. havde synsmanden
det fint med et medlem her i regionen har lagt en 3.9Efi m.
185HP i en 90" til erstatning af 3.5L sugebenziner; en effektforøgelse på 60%! Hvad svaret havde været hvis der forlods var forespurgt, kan man jo kun gisne om. Men vort medlem var sansynligvis sendt i kredsløb i systemet.
Index
101777: sv: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 15:47:36) (svar på 101771)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Oven i denne meningsudveksling skal man blot huske at selv om bilen er synet, så er den ikke nødvendigvis lovlig.
Og det er jo ejeren/brugeren der har ansvaret for at køretøjet er i lovlig stand.

I særlige tilfælde kan det godt være lidt vanskeligt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 16:46:33) (svar på 101777)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.255.205)
Helt enig. (samvittighed er sombekendt den indre stemme, der fortæller at der er nogen der kikker!)
Iøvrigt undrer den korrekte fremgangsmåde, som jeg er orienteret, at man skal hos Skat før syn og evt. betale først. Hvad nu hvis synsmanden siger "no go" og vender tomlen nedad? Pengene får man jo næppe igen.
Index
101782: sv: S III med større motor. (17-09-2010 18:09:32) (svar på 101703)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.105.191.154)
Perkins Prima har 84 HK. ( 100 HK med intercooler) Jeg købte 3 i England. To til min serie 88" og 109". og en i reserve. Kan købes fra 100 GBP og op til max 250 GBP. Passer med en adapter plade til gearkasse.

Hilsen Kenn
Index
101794: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 21:29:45) (svar på 101782)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.250.152)
Jo Kenn, da det var tid til motorskift på 110"HCPU grundet
et stempel i 2.25D`eren havde sat sig, flirtede jeg med Prima-tanken; surfede på div. "Breakersites" disses hjemmesider var utrolig firkantede, man skulle angive farve på den Montego man ønskede motor fra. Montegoen var i 1988-1994. Fandt ingen, derfor blev det Daihatsu 2.8TD.
som var hyldevare, den har jo lidt højere ydelser, grundet større volumen, men ved lavere omdr. Med Primaens beskedne HPere, behøver man jo ikke at holde vejret de 20min. synet varer.
Land Rover Ovner november 2003 beskrive de 10 mest kendte konverteringsmotorer og hvor adaptersæt kan købes, man har dog byttet grundigt om på ydelsestallene for de enkelte motorer. Men der er mange lovord der taler for Primaen. Men man kan vel, ligesom for Daihatsuen, formode det er few-and-far-between efterhånden.
Index
101795: sv: sv: sv: S III med større motor. (17-09-2010 23:32:14) (svar på 101794)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.129.50.163)
Jeg købte 2 Rover Montego på E bay for 400 GBP og en løs motor for 100 GBP. Tog til England og hentede begge biler. Trak den ene med en A frame hen til et værksted. Betalte 100 GBP for at få revet motoren ud. Mens han gjorde det hentede jeg en Sankey trailer til 525 GBP i rigtig god stand. Kørte tilbage og hentede motoren, videre til den næste og hente den løse motor ( med ekstra topstykke) og så afsted til færgen.
Men sandt nok, der er langt mellem løse motorer, men der er stadig Rover til salg. De falde for syn pga rust og ryger i E bay.
Husk ! Den ligger også i MG og Austin. Samme bil andet navn.
Index
101797: sv: sv: sv: sv: S III med større motor. (18-09-2010 16:59:21) (svar på 101795)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.31.105)
It´s the early bird that get`s the worm. Nr. 1 er jo at se/
købe hele bilen og høre motoren igang og i hovedregelen
se hvormeget den har kørt. Jeg kan godt trække lidt på smilebåndet, når jeg hører at TDImotorer, folk har fået hjem fra GB, evt. mellemlandet hos handler her, har kilometergaranti- 56000Km. eller lignende - på en motor der er 15-20 år gammel.
Ud over Montegomotoren, Austin- Rover hedder Maestro men samme motor, fremhævede LRO int. converterbare motorer-
benzin- V8 fra Rover personbil, V6 2.8L Efi fra Ford Scorpio, D2.5L Peugeot, bedst fra Freigthrover/LDV, D3.5L Mazda, som er en Perkins, 2.8L TGV, Daihatsu 2.8L GMC V8 D6.3l og noget Isuzu. Som sagt var der rodet godt rundt i HK og NM, så man må selv søge oplysn. desangående.