tilbage

Land Rover Forum  

Index
10174: Disco Aut. (24-07-2003 23:22:11)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.91.233)
Hej med jer, håber i går og hygger jer i sommervejret.

Jeg ville lige spørge om en ting, da jeg har prøvet at finde noget info om automatgear i en Disco fra 12/1997, det er en 300Tdi.

Kan man køre med det i terræn, og er det lige så godt som manuelt gear i terrænet?

Noget andet er driftsikkerheden på aut. gearkassen, er den i orden?

(helst bedre end "normal" LR standard;.))

Mvh.
Mikkel
Index
10175: sv: Disco Aut. (24-07-2003 23:37:19) (svar på 10174)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.192)
ved alm. terrænkørsel klarer en autobox. sig lige så fint som en manubox og har du først vænnet dig til at have sendt dit venstre ben på orlov, vil du ikke savne det manuelle arbejde. Moderne boxe er holdbare ved korrekt brug !
Index
10177: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 11:56:33) (svar på 10175)
Morten Bøgehøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.131.236)
En 300 TDi med Automatgear er en sløv æske, pga manglende kræfter, det er noget hel andet med en TD5, men det er jo smag og behag, hvor mange kræfter man kan nøjes med...
Prøv en tur eller 2 og se om den passer dig. Hvis autobox er det eneste rigtige, så vil jeg nok foreslå en V8.
Index
10178: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 13:01:45) (svar på 10177)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Morten

Så stor forskel er der nu heller ikke på en 300 TDi og en TD5 når bilen er født med automatkasse. En TD5 har 137.5 HK og 340 NM/1950 - en 300 TDi har 122 HK og 300 NM/1800(mod 111 HK/265 NM/1800 når den er født med man.gear). Om gearingen er anderledes ved jeg ikke - det kunne være det, der gjorde at en TD5 føles anderledes. Men på papiret er de meget tæt på hinanden ydelsesmæssigt.

Mvh
Eddie
Index
10181: sv: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 15:13:09) (svar på 10178)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Tak for svarene.

Skal jeg være helt ærlig er der en grund til at jeg skal have en 4x4, og det er farten. Farten dræber, og da en 4x4 ikke er hurtig, så kan jeg ikke køre stærkt. Godt, for jeg kan nemlig ikke lade være, så hvis min bil kan, så skal den også flytte sig!


Så det med en sløv slæde er intet problem overhovedet. Men det Struntze skrev om at bremse den ned (som sædvanligvis vil blive baglæns, det tror jeg kræver noget teknik???)

Nå, jeg vil tage ud og prøve den når jeg har fri. Det kan jo ikke gå andet end helt galt!

185.000km er det i overkanten for en 300Tdi motor?
Index
10182: sv: sv: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 15:25:24) (svar på 10181)
struntze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.64.194)
Hej Mikkel

Et lille fif til at køre ned.

Når du holder stille træk håndbremsen let an, så hjælper den med at bremse,det kan hjælpe lidt.

God tur
Struntze
Index
10184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 15:57:01) (svar på 10182)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Ja, det er nemlig det eneste jeg har af negative oplevelser ved terrænkørsel.

Da jeg kørte alt for hurtigt og lidt ud over en skrænt, baglæns, i min dejlige RR.

Når man ikke kommer helt op, så er det jo altid fordi det er noget stejlt, klamt, og fedtet noget, og når man skal baglæns ned, så er det mere spændende end at køre opad!

Men det må man jo bare lære. Jeg læste også en glimrende artikel i LR Monthly om nogen der trak deres Disco igennem et stenet bjergpas i Nevada. Det var også med automatgear, så det må jo virke fint.

Hvad med økonomien, kører den længere, kortere end med manuel?
Index
10185: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 16:03:55) (svar på 10184)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Irriterende at man ikke kan redigere indlæg!

Til dig Eddie.

Nej, det er ikke sådan, når jeg sidder oppe i LR'eren, så passer det mig fint at lalle afsted med 70-80 km/t. Så nyder jeg at cruise afsted, og når man kører langsomt har man længere tid til at reagere på.

Jeg er
"king of the road", men i et dejligt humør og afslappet. Min kæreste hader det, men hun har heller ikke fattet hvorfor LR er så fede!

Hvis jeg sidder nede på vejen i en personbil, så kan det bare ikke gå hurtigt nok. Afsted skal jeg, og der skal fart på!
Index
10183: sv: sv: sv: sv: sv: Disco Aut. (25-07-2003 15:44:27) (svar på 10181)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Mikkel

Det er i overkanten hvis det er for motoren alene ;-) Men hvis den sidder i en disco - så for at kunne svare på om det er dyrt så skal vi vel næsten vide lidt mere om bilen.

Umiddelbart syntes jeg det er et dårligt argument at en 4x4 er langsom. Ja den er ikke nogen sprinter - men selv med 80 km/t hen over en peugot 106 tror jeg får følger for dem der sidder i peugot'ten. Du skal lige huske på at en disco med fuld tank + 1 person og så videre vejer tæt ved 2.300 kg. Jeg tør ikke tænke på hvordan sådan en personbil ser ud hvis den er blevet ramt af en 4x4 med 140 km/t. så langsom tja.......

Så hvis det er for ikke at køre forstærkt hvad så med en 2cv?

mvh
Eddie
Index
10176: sv: Disco Aut. (25-07-2003 07:52:39) (svar på 10174)
Struntze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.64.194)
Hej Mikkel

Jeg har en Disco II med aut.gear, og vil ikke bytte med en manuel.

Med hensyn til at køre terræn med aut. gear, byggede jeg aut.gear i min 90" V8 forrige vinter, og jeg har fået en sand køremaskine.
Det er meget bedre at køre terræn med automatgear. Man har meget større moment, man kan køre meget langsomere og dermed mere kontroleret.
Enste minus jeg kan finde ved at køre med aut. gear i terræn, er hvis ikke man kommer helt op ad en bakke, og er nød til at bakke ned. Der er absolut ingen motorbremse i bakgearet, og man er nødt til at lære og bremse sin bil ned.

Invester du bare, du vil ikke fortryde det.

Venlig hilsen
Peter Struntze