tilbage

Land Rover Forum  

Index
104852: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 18:16:55)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Så er jeg tilbage igen.

Forud for denne tråd findes også
"Kontrol af timing på SIII 2.25D" http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104741#104741
og "SIII Diesel med unødig røgudvikling" http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104645#104645

Nu har jeg fulgt Verners råd om at justere pumpen efter 13graders mærket og rotoren inde i pumpen. Med hjælp af spejl og skruetrækker fik jeg den justeret ind.

Det hjalp dog ikke på røgen. Følgende youtube link er en optagelse af hvordan motoren kører i tomgang. Det skal i den forbindelse siges, at motoren ikke er driftvarm. I starten kan man se motor temperaturen.

http://www.youtube.com/watch?v=CaQO_6xCDRQ

Jeg må nok erkende at jeg hælder mere og mere til Verners teori om at det er olie hætterne på ventilerne.
Verner skrev noget om at det kan lade sig gøre at skifte disse uden at afmontere topstykket. Hvordan komprimere man fjederen når toppen ikke bliver afmonteret?

Med håb om snadigt fremskridt.
/Rasmus
Index
104853: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 19:12:12) (svar på 104852)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvor meget er pumpen set efter, har den været ude og i prøvebænk og gennemtestet for mængde osv.

Min mistanke kunne være svingklodserne inde i pumpen der sidder fast.

Det er dem der sørger for at pumpen giver mere olie når motoren skal accelerere.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104861: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 20:35:15) (svar på 104853)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Hej Kenneth

Pumpen har været i prøvebænk hos et bosch værksted og dommen der var at den ikke fejlede noget...
Index
104854: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 19:16:16) (svar på 104852)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.229.185)
Til at komprimere ventilfjedre kan man selv fremstille et stykke værktøj, eks, et stykke vinkel- eller Ujern hvor der bores huller, så det passer under en af boltene til vippetøj og så hul til ventilskaft og låsestykker på ventil. Måske er der en i regionen der ligger inde med et sådant værktøj du kan låne. Efter afmontering af vippetøj er det en god ide at slå let på skiven der holder fjedrene for at løsne låsestykkerne, ligeledes bør der være stoppet kludestykker omkring huller ved stødstænger for at hindre noget falder ned der. Er der taget kompressionstest på motor? olierøg kan skyldes slidte stempel- og olieskraberinge, videre har 2.25 motoren det bedst med gammeldaws knoldesparkerolie eks. 20-50W; moderne syntetisk olie bortrenser kokssætninger der tætner, således olien pisser lige igennem.
Ellers var det jo vor til sydhavsøerne udsendte medlem Kenneth, der først var inde på olietyvene måske var skurken; selv om de er skiftet for nylig, så kan de være af en dårlig kvalitet.
Index
104856: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 19:32:45) (svar på 104854)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.155)
Man fjerner dyssen og indfører et stykke tovværk i hullet, dernæst køres stemplet i top og ventilerne er fikserede.
( billigt specialværktøj kan være udført i nylon sisal eller andet til tovværksfremstilling anvendeligt)
Index
104858: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 19:59:32) (svar på 104856)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.83.66.55)
dette dur ikke på en forkammer diesel
Index
104859: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 20:04:20) (svar på 104858)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Tag en gammel dyse, afmonter indværket og lav indsprøjtningshullet større og svejs en trykluftkobling på. Tilsæt trykluft, når stemplet er i top og ventilkerne er lukkede, så bliver de på plads.
Mvh.
Martin
Index
104862: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 20:41:29) (svar på 104858)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.229.185)
Når nævnte indgreb udføres, skal man jo være sikker på pågældende cylinders stempel er i top. Så falder ventilerne højst 2-3mm. ned da 2.25D har højt kompressionsforhold og dermed meget lille rum i forbrændingskammer når stempel er i top.
Stempel i cyld. 1+4 følges ad og kommer i top samtidig, omvendt er 2+3 så i bund.
Den af Jens beskrevne fremgangsmåde egner sig nok mere til benzinere, frem for den gængse trykluftmetode gennem tændrørshul. På benzinere er dette nødvendigt da der er væsentlig mere afstand mell. stempel og ventilhoved.
Index
104863: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 20:43:38) (svar på 104854)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Hej Verner

Jeg laver sådan et værktøj. Med hensyn til kompretionen fik jeg den målt og cylinder et til tre ligger på lidt over 20 bar mens den fjerde ligger på omkring 22 bar. I sommerhalvåret køre jeg på 20w50 og vinter 15w40.

Men jeg vender tilbage når jeg har skiftet olie tætningsringene.
Index
104864: sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 20:50:22) (svar på 104852)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.105)
Hej Rasmus!
Har du kontrolleret at forbindelses stængerne fra speeder og til pumpe og luftspjæld er optimalt justeret? Hvis pumpen giver lidt for meget olie til den luft spjældet lader passere, har man det yndigste røgslør (fed blanding).
Prøv også at kontrollere ventilspillerummet. Hvis det er for stort på indsugningsventilerne kan det også adstedkomme røgudvikling.
Go´ arbejdslyst!
Mvh. Claus.
------------
Index
104871: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (15-11-2010 08:49:15) (svar på 104864)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.154.148)
Hej Claus

For nogle år siden erstattede jeg indsugningsspjælet med en vaccumpumpe. Så motoren kan suga alt det luft den vil. Jeg har også prøvet at afmontere filteret for at se om filteret eventuelt var stoppet. Dette havde ikke umiddelbart nogen effekt.

Ventil spillerummet er kontrolleret og justeret.

/REO
Index
104904: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (16-11-2010 07:18:22) (svar på 104871)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
Prøv lige en gang belladd i din diesel, kør en tur og se om det hjæper. Hvis ikke så tror jeg at det er dine stempler etv. ringe der er kaputte.
MVH Jens E der melder at her dælme er koldt.
Index
104970: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (17-11-2010 20:45:28) (svar på 104871)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.243)
Hej Rasmus
Jeg er helt sikker på at din pumpe sprøjter for sent, det giver den motorgang i videoen, de 13 grader er fint til det diesel du kunne få i 1978, men ikke i dag, du skal stille den på mindst 15 grader, eventuelt lidt mere. Det er hvalolie isemmet bioethanol, og det er ikke godt for sådan en gammel forkammerdiesel.
Prøv at forvarme mens den går i tomgang, så går den garanteret som den skal imens, forvarm ikke mere end 10-15 sek.

Regne eksembel
std. indstilling 13 grader
diesel +2 grader
slidt forkæde(ventiltiming) 1 grad.
halv vissen pumpe (ok iføg. BOSH)+1 grad

så den skal stå på 17 grader før top.

Jeg har selv kørt 88'er med 2,25 i over 12 år, så teorien er god nok.

Den må bare ikke banke når den får noget gas, så står den for tidligt.

Der er en meget lille mulighed mere og det er dine forkammere der er i udu, men det tror jeg ikke.

88'er hilsner Steen
Index
104974: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (17-11-2010 21:53:20) (svar på 104970)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.226)
Jeg forstår ikke helt dit indlæg.

Dieselbrændstof er blevet mere miljøvenlig siden 1978 - der er mindre svovl og andre stoffer i.

Gamle motorer forbruger mere miljøvenlig diesel end hvis de bliver fodret med det gamle stads. merforbrug ca. 3 % har vi kunnet måle på vore store busser.

Men resten af dit indlæg mangler jeg lidt mere info om...
Index
104993: sv: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (18-11-2010 17:10:04) (svar på 104974)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.195)
Enig Paul, svovl brænder som bekendt udemærket, hertil har svovl, tro det eller ej, en smørende effekt.
Apropos svovl og diesel/fyringsolie, i Tyskland, hvor det i mange byer ikke mere er tilladt at køre i ældre dieselbiler uden kat og filt, her er brugen af fyringsolie med højt svovlindhold stadig vidt udbredt. Den er nemlig ikke afsvovlet som den der bruges i DK. Man fristes af det klassiske spørgsmål "Hvordan synes man selv det går"
I øvrigt er jeg ikke helt med på det foreslåedede pointsystem mht. fremrykning af indsprøjtningstidspunkt.
Index
105000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (18-11-2010 18:50:44) (svar på 104993)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.226)
Pointsystem ?

Er DL-RK ikke fri for politiske partier ????
Index
105003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (18-11-2010 19:40:21) (svar på 105000)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.134.107)
Jovist Paul, DLRK er tidligere erklæret upolitisk og tak for det, ellers var vores Land Rovere nok blevet konfiskeret og tvangsbortadopteret. Men det ville der ikke være nogle point for. Næee, jeg mener den med at lægge en grad til i fortænding hhv. for slidt kæde, anden brændstofkvali. osv-osv.
Men i øvrigt er de fremlagte tal fra kompressionstesten ikke særlig høje, på baggrund af 2.25D har et kompressionsforhold 1 til 23, burde de ligge omkring 24-25Bar, måske er årsagen til røgudvikling simpelt slid?
Index
105005: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorgang 2.25 Diesel (18-11-2010 19:58:51) (svar på 105003)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.226)
Næh, gode Verner,

det er skam ikke alm. slid - har lige set videoen - lyt til motorgangen, den er alt for hård.

Og REO postulerer, at der ikke er nævneværdigt motorolieforbrug.

Nyt kædetræk, så burde den være dér.