tilbage

Land Rover Forum  

Index
105020: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 08:03:50)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Alle.

Vores bus (1991 200TDi) (LT77 gearkasse ??)har fået svært ved at komme i 4. gear. De andre gear er der ingen problemer med. Problemet er kun ved opgearing. Ved nedgearing er der ingen problemer. En dobbelt udkobling kan reducere problemer. Hvis man skifter med en "let og følsom" hånd, så reduceres problemet ligeledes.
Jeg mistænker syncromessen ??
For at udskyde en egentlig reparation/udskiftning, ville jeg prøve at give den noget aditiv. Satser på at prøve med Grå-T, nogen der har erfaring med dette, eller andre produkter ?
Og nu til det egentlige spørgsmål; Hvor meget olie skal der på hovedgearkassen ? Og på transferen ?

Weekendhilsner fra 1270 Paw, som sidder i Herlev, hvor jorden netop nu er helt hvid af årets første sne :-)
Index
105023: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 08:12:29) (svar på 105020)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Og så lige et tillægsspørgsmål; Sidder der filter i denne gearkasse ??

1270
Paw
Index
105024: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 08:17:30) (svar på 105020)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Årets første sne?
Hvor var du i januar og februar? :-)

Jeg har hørt Kim Villadsen tale om noget i en gul flaske, der skulle være godt til at løsne aflejringer i en gearkasse. Prøv at ringe til ham.

MVH Jakob E S
Index
105028: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 11:39:37) (svar på 105024)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.3)
Oliemængde....
Der skal så meget olie i der kan være. Med andre ord, de propper i siden af både gear og transferkassen hælder du olien i til der er olie helt op til hullet og det begynder at løbe ud igen! den eksakte mængde kan jeg ikke på stående for huske, men den kommer sikkert lige om lidt.

MVH Rasmus
Index
105029: sv: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 11:45:45) (svar på 105028)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Ja, det er jeg med på. Men det er svært at indløbe aditiv, uden at kende mængden :-)

1270
Paw
Index
105030: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 11:56:18) (svar på 105020)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
OBS husk der skal Dexron III på hovedgearkassen, og 75/90 olie på transferkassen, havde på en 90" samme problem det blev løst ved at købe en dunk original specialolie, problemet kom aldrig igen.

Index
105031: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 11:58:00) (svar på 105030)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
"original specialolie"

Altså Dexron III, eller??

??

1270
Paw
Index
105035: sv: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 14:15:01) (svar på 105031)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
nej det er en original olie, den ser ud og lugter som dexron, men er ikke det samme, kan oplyse reservedelsnr. når jeg kommer hjem, har den stående hjemme på værkstedet, godt var det.
Index
105049: sv: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 18:26:39) (svar på 105031)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.35.75)
Forsættelse - MTF94 Manual transmission fluid,
genuine parts - STC9157.

Håber det hjælper
Index
105051: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (19-11-2010 19:36:17) (svar på 105020)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.20.130)
Hej Paw
Jeg havde samme symtomer på den lilkle bil, jeg skiftede så kobling til en orginal, DYRT men absolut alle pengende værd, absolut ingen problemer bagefter
CHR
Index
105097: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (21-11-2010 15:05:25) (svar på 105020)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Update;
Skifte gearolien til Dexron III i fredags. Mener at der kom knap 3 liter i, inkl. det der løb ned ad mine arme :-( MÅ se at finde/få lavet noget ordentligt til påfyldningen. Undlod Grå-T da der på flasken står, at det IKKE må anvendes i tryksmurte gearkasser.
Det hjalp umiddelbart INTET. Kørte både fredag og lørdag, og probelmerne var der stadig. Udetemperaturen lå begge dage omkring 0 grader.
Her til morgen, hvor det så var plus 4-5 grader, syntes problemet at være reduceret.
Måske fejlen ligger i skiftekulissen, som nogen gættede på i Østby i lørdags ?
Næste forsøg må være at efterse denne, og måske indkøbe originalolie..

Det er SJOVT at gå til Land Rover :-/

1270
Paw
Index
105127: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (21-11-2010 19:09:48) (svar på 105097)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.211.6)
I omegnen af 2.5L olie er OK til LT77s.
Problemet lyder som pågældende syncromeshkoblingen er slidt. Ideen med denne er jo, ved indkobling af vedkommende gear, at bringe de pågældende tandhjul op i samme omdrejninger så indkobling kan ske så gelinde som muligt. Kender ikke Grå-t, kun små grå på flaske, men evt. friktionsnedsættende additiv ville i sagens natur, kun forværre problemet. Har selv byttet Dexron III ud med W80 gammeldaws GL4olie på min egen LT77, det har minimeret The Whine fra denne, dog er der lidt problemer med at indlægge 2. gear, men kun ved start i koldt vejr, når olien er let opvarmet er der ingen problemer. En sidegevinst er super blød og lækker gear/gearskift.
Er syncromeshringene slidte er kuren udskiftning.
Om dobbelt udkobling og mellemgas kan lette gearskift må vel komme an på en prøve?
Index
105168: sv: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (23-11-2010 12:05:20) (svar på 105127)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Verner.

Enig, men det der "forvirrer" mig er, at det tilsyneladende er afhængig af udetemperaturen !!??

Gearolien burde jo opnå en form for drifttemperatur, uanset temperaturen ude.

Nå, men vi får se om problemet vender stærkt tilbage de næste par dage, hvor de lover rigtige pingvintemperaturer...

1270
Paw
Index
105276: sv: sv: sv: sv: Oliemængde/gearkasseproblem (25-11-2010 18:09:49) (svar på 105168)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.247.151)
Jo Paw, nu det bliver rigtig slædehundekoldt, må vi se om LT77eren vil samarbejde. Ideen med at anvende ATF- Dexron III på 5trinsgearkasserne er netop at ATF har samme viskositet uanset temperatur, så er alt godt sagt om denne,
dårlig slidstyrke og bæreevne har den, derfor skal den skiftes hver 20000Km. Det Whine der var i min LT77 skyldes
tænder var slidt glatte så der ikke var plads til ATFen,
men da gearolie har bedre bæreevne forsvandt hvinen. Problemet er så bare gearolien skal opvarmes let for den rette viskositet, så gearskift kan ske uden tandbørstning.
Videre kan vi jo alle huske i frostvejr med seriebilen var
det som der var tyggegummi i gearkassen; man troede man havde glemt at lægge håndbremsen ned.