tilbage

Land Rover Forum  

105699: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 15:47:40)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej

Pludselig er min 90" fra 96 begyndt at skurre meget-meget voldsomt når man accelererer. Motoren som er 300TDI lyder mere som om den skal sidde på en Harley. Jeg kan ikke helt finde ud af hvor lyden kommer fra. Når jeg accelererer bliver lyden så kraftig og bilen virker så overanstrengt at jeg er bange for at den er ved at falde fra hinanden.

Bilen ruller fint i frigear, så det tyder ikke på at bremserne hænger.

Der er heller ikke noget i håndbremsen der laver friktion.

Dækkene er ikke flade, der er ikke slør i krydsene og bagerste klump er der det sædvanlige slør i - som en mekaniker i øvrigt har set på og erklæret rask.

Der er fint med olie i begge klumper.

Begge gearkasser virker fint, bilen trækker ikke skævt og begge styrekugler i lige skiftet.

Toe-out er sat korrekt og akslerne virker som om de sidder hvor de skal.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad problemet mon skyldes.

Er der nogen der har oplevet det samme? L

Please hjælp tak

Mikkel
105702: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 17:35:02) (svar på 105699)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Er lyden der også når bilen holder stille og du trykker gaspedalen i bund?
105707: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 18:22:48) (svar på 105702)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
nej, kun når jeg accelererer. Motorgangen er fin.
105709: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 18:44:55) (svar på 105707)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
noget så simpelt som et hjul der sidder løst, tjek dine aksler sidder fast, er der øddelagt et motor ophæng.
MVH Jens E
105710: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 18:59:28) (svar på 105709)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Prøv at afmontere forkardan, kør en tur i diff.lock.
derefter monter forkardan og afmonter bagkardan, og kør endnu en tur i difflock, så kan du måske blive klogere. Mærk på kardan krydsende om de er groet sammen.

Mvh
Mads
105711: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 19:15:27) (svar på 105710)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
kan de være frosset sammen - det er ikke et problem jeg har oplevet før frosten indtraf?
105712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 19:24:56) (svar på 105711)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.131.11)
Frosset tror jeg ikke.

Hvor langt har den kørt Km?
105716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 19:46:01) (svar på 105712)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.242.118)
Hej jeg har oplevet lidt af det samme. En skurrende lyd der viste sig at komme fra mig bagerste diff.

Det viste sig at være bolten som sidder bag flanchen man monterer kardanen på. Men den havde løsnet sig og holdt ikke lejerne i differentialet på plads mere så de kunne bevæge sig frem og tilbage.

Bare en tanke.

Med venlige julehilsner Jacques
105717: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 19:53:06) (svar på 105712)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.170.89)
Undersøg om det gælder både højt og lavt gear.

Jeg tænker på et ødelagt leje et eller andet sted.. eller defekt differnetiale.

Mvh

Stephan
105718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 19:59:42) (svar på 105717)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
den har kørt 150000 km, jeg tænker også umiddelbart et eller andet defekt leje, den klonker også en del når man sætter igang( som jeg også har skrevet om tidligere). Umiddelbart mistænker jeg en af bærearmene for at sidde løst, så den trækker akslerne skæve ifht hinanden ved acceleration...?

Det gælder både højt og lavt gear

det er trist at vejret ikke lige er til at ligge under bilen...
105725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 20:58:22) (svar på 105718)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.45.190)
Tag godt fat i kardankrydsene en gang til, brug evt et stykke værktøj for at sikre dig at der ikke er et leje der er gået. Jeg fandt først mit da jeg med en stor skruetrækker kunne fremprovokere sløret. Symptomerne lyder bekendte.
105726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 21:33:24) (svar på 105725)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Claus - hvor var sløret så? I krydset eller?

det lyder bøvlet hvis det er et leje i akslen:-(
105732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 22:08:45) (svar på 105726)
Søren Glindvad Nørgaard #8367, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.100.91.226)
Jeg ville ikke helt afvise den med frost/is, den anden dag efter kørsel i en del sne og is gav min transporter en frygtelig hyle lyd, ved ikke hvor den kom fra, men den blev fjernet med en tur i vaskehal

Mvh
Søren Nørgaard
105734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (05-12-2010 22:44:03) (svar på 105732)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
jo, måske - men der er meget modstand i fremdriften når jeg giver gas...

105755: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 12:39:21) (svar på 105734)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Jeg ville også tjekke gearkassen. Du kan nemt skifte gearkasseolien og ved samme lejlighed se om gearkassen har sendt nogle hilsner til dig samme vej. Det er altid en god ide at skifte olie og ved samme lejlighed kan du jo smøre alt igenigen - kardan etc.
105756: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 13:02:11) (svar på 105755)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.124)
Du siger motoren lyder som en Harly! Får motoren det luft den skal have, lufttilter og slanger, Brændstof tilførsel, skidt i filtre har det med først at vise sig når det bliver koldt. Begge dele føles som stor modstand og kan give ujævn motorgang under belastning. specielt et næsten stoppet brændstof filter.
105759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 14:02:16) (svar på 105756)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.235.160)
det er ikke så meget ujævn motorgang... tror harleylyden stammer fra den øgede modstand i bilen når jeg accelererer. Den går fint op i omdrejninger når den står i frigear ohg jeg giver lidt pedal.

Der er ikke andet for end at den må en tur under kniven....
105760: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 14:27:32) (svar på 105759)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.124)
næsten tilstoppet brændstof filter tilader ubelastet motore får omdrejninger, jeg fik slidt høje tindinger før jeg fandt fejlen på en traktor der som et knips med fingrene stoppede med at trække, og den bankede.
105761: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 14:33:23) (svar på 105756)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
Et skud i tågen, men når du siger den skurrer og har modstand, så har du vel ikke låst centerdiffet ved en fejl?

Jørgen Lundrup
105765: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 16:20:36) (svar på 105756)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Michael skriver at motorgangen er fin. Derfor tror jeg det har noget med gearkasser eller differentialer at gøre.
Mit råd er at tjekke det asap.
Et andet vildskud er tandremmen - men den har du styr på ikke?

LR hilsen
105776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 20:22:02) (svar på 105765)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.140.227)
Defekt spidshjulsleje i et af differne. Som der er foreslået, fjern en kardan osv. Mærk evt. om der er slør i
kardannens tilslutningsflange på diff.
105784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 22:06:21) (svar på 105776)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Tak for alle de fine råd - man blive sgu kløgtig på dette forum.

Jeg har tidligere påstået at de forskellige kardankryds var uden slør - det er ikke længere tilfældet.

Jeg måtte i dag bøje mig i sneen og kunne i den sammenhæng konstatere at krydset tættest på gearkassen foran - som jo også er kendt for at være det mest udsatte - indeholder så meget slør at man kan rokke kardanakslen frem og tilbage uden brug af værktøj, andet end den gode gamle overarm;-)

Jeg er dog stadig ikke sikker på at det er den eneste årrsag til den heftige rumlen og skurren... da jeg nærmede mig de 70 kmy var bilen ved at rumle helt fra hinanden virkede det som om.

Det er ikke let at være perlegrusmekaniker når perlegruset er fyldt med sjap.

105786: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (06-12-2010 22:15:33) (svar på 105784)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.45.190)
Skift nu begge kryds når akslen er demonteret. Jeg lærte det på den hårde måde. Der var forøvrigt en sverigestur med rumlen imellem de to udskiftninger.
Hvis du søger lidt her og på youtube kan du få lidt ide om arbejdet, demontage og montage af akslen synes jeg er den trælse del af opgaven, selve lejeskiftet tager ca et kvarter når man er kommet ind til skruestikken.
Claus
105848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (08-12-2010 14:19:29) (svar på 105786)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Claus

Tillad mig at kommentere. Det er rigtigt at det ikke er nogen større udfordring af skifte et kardankryds, forudsat altså at man ved hvad man laver. Er man en lettere fummelfingret kontorist, eller motorisk udfordret salmehøker som mig, så er kardanen af på næsten ingen tid, og ødelagt til skrot i skruestikken endnu hurtigere. :)

Dette er et af de tilfælde hvor man skal gøre op med sig selv om man er en hæderlig "gør-det-selv" eller ligefrem prof. smed el. mekanikker, eller om det er her, man tager emnet og to pilsnere med hen til en af gutterne, der er kyndig ud i arbejdsgangen, og måske lurer teknikken af der, inden man ødelægger sin kardan og sine fingre.

Bare et tip.

Mvh Niels
105923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal jeg grine eller græde...? (10-12-2010 12:14:02) (svar på 105848)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Sådan - nu er begge kryds i den forreste kardan skiftet. Det var dem, der forårsagede den heftige rumlen.

Alle stræberarme og panhardrod blev i øvrigt gennemgået og spændt helt fast, og hvilken dejlig bil den nu er at køre i. Ok, jeg indrømmer: vejret, tiden og diverse andre sager, gjorde at jeg fik en mekaniker til at do the dirty work...

Når fuglene pipper igen, kommer turen til kugleledet på a-armen.

TUSIND tak for alle de glimrende svar. Dette forum er guld værd.

Rigtig god jul til alle.

Mikkel