tilbage

Land Rover Forum  

Index
105998: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 17:51:07)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.161)
I Ingeniøren læste jeg følgende artikel:

http://ing.dk/artikel/114750-oeko-diesel-sviner-langt-mere-end-gammeldags-dieselolie

og i Hannover har myndighederne foretaget målinger af luftkvaliteten efter at der blev oprettet miljøzoner: luften er ikke blevet bedre!

Index
106000: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 18:44:46) (svar på 105998)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Nej, det er nok bedre at bruge andre version af bio diesel.


Mvh

Stephan
Index
106004: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 19:44:56) (svar på 106000)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.221.123)
Jo Paul, Tyskland har nu fået sin egen "stænklapskandale"
dog i en noget anden økonomisk dimension. Men så galt kan det altså gå når embedsmænd kritikløst råder politikerne, på baggrund af hylekoret fra visse miljøaber og politikerne så tænker med det vi andre normalt sidder på.
Index
106006: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 20:05:19) (svar på 106004)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.161)
Det interessante er dog, at Tyskland overvejer, at stoppe med partikelfiltereftermontering, fordi det har givet en meget stor adminbistrativ arbejdsbyrde plus at de givne tilskud åbenlyst ikke er andet end et pust i sivet!

Interessant er også, at AddBlue skulle være ret sundhedsfarligt!

Stoffet bruges på lastvogne og busser, hvis motorproducenter ikke kan fremstille miljørigtige maskiner uden brug af tilsatsstoffet for at få en optimal forbrænding.

Ja, Verner, det var tider, da vi havde de gode gamle DSC 11 i vore busser!
Index
106007: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 20:40:14) (svar på 106006)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.221.123)
På den baggrund skal man dog ikke forvente de tyske politikere får røde ører eller flov smag i munden, det bliver de nemlig, i lighed med danske politikere, vaccineret mod når de indvilliger i at stille op til valg. I øvrigt er miljøzoneordningen af absurde dimensioner når man tænker på brug af fyringsolie stadig er vidt udbredt i Tyskland og ikke alene er fyringsolien der betydelig mere svovlholdig end i DK, der er også tilsat det kræftfremkaldende farvestof sudanrød, det som danske oliechauffører af samme årsag nægtede at køre med. Men mon ikke København, som stadig drømmer om "miljøzoner" gældende for alle dieselbiler, kan købe skilte og diverse kontrolanordninger billigt, nu da Tyskland har erkendt det nok ikke var skide smart?
Index
106016: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (13-12-2010 23:49:04) (svar på 106006)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Paul .... DSC11 klarede lige at blive Euro 1, inden den "døde" så midt i 1990'erne. Vi må videre ....

Tillad mig lige at forklare:

AdBlue er et urinstof (urea), der tilsættes i UDSTØDNINGEN efter forbrændingen for at reducere udslippet af NOx. Det har således ingen funktion i selve forbrændingen. Chauffører og vognmænd, der fejlagtigt hælder AdBlue i dieseltanken, risikerer huskekager i 50-70.000 kr. klassen til komplet nyt indsprøjtningssystem ....

At AdBlue skulle være sundhedsskadeligt, er helt nyt for mig - kan du henvise til dokumentation?

Mvh
Mikael - propagandaminister for Södertälje-baseret verkstadsindustri, der både leverer biler med EGR-motorer (uden AdBlue) og SCR-motorer (med AdBlue)
Index
106028: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 12:18:14) (svar på 106016)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.230)
Nu må Verner da vel lige have lov til at mindes denne gode maskine...

Mht AddBlue er det da ikke nogen nyhed, den har været omtalt for tre til fire år siden bl.a. svenske fagmedier. Jeg så den citieret dengang.

Jeg vil bede min tyske informant, at sende mig links etc etc pp, så vi kan læse, hvad tyskerne reelt har sagt...

Men rent ud sagt, er AddBlue noget pis...
Index
106035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 13:52:24) (svar på 106028)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
det største problem er vel at man kører rapsolie på motorer der er designet til diesel. de roterende pumper der sidder på mange ældre motorer, som f.eks. 200 og 300tdi har det svært med at blive smurt rigtigt med rapsolie. derudover er indsprøjtningstrykket på diesel motor beregnet på diesel og ikke den tykkere rapsolie, dette giver et dårligere sprøjtebillede og dermed flere partikler. ældre gummiblandinger som brugt i pakninger og deslige har det nogen gange svært med rapsolien og kan skabe lækager som beskrevet i artiklen.

MEN!!! alt dette kan der rådes bod på. det kræver dog at fabrikanterne begynder at bygge deres motorer til at kunne køre på andet end superraffineret diesel. det er gjort før, så det er ikke umuligt. mange ældre russiske millitær køretøjer er udstyret med omnifuel motorer der kan køre både på diesel, petroleum,og meget andet, den første dieselmotor som præsenteret af rudolph himself kørte på jordnødde olie.
men jeg er godt klar over at det nok ikke er lige imorgen man får overtalt bilproducenterne til at konstruere deres motorer til dette, det er dog langt fra umuligt at konstruere en motor der kan køre på rapsolie med langt mindre partikelforurening og helt op til 30% større virkningsgrad af brændstoffet end dagens diesler på raps. Elsbett i tyskland har lavet en som de sælger til retrofitting. men den er desværre ret dyr.
Index
106036: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 14:08:01) (svar på 106035)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.22.209)
Nu begynder vi jo at tale om viskositet, og hvis rapsolie forvarmes må det kunne opnå samme viskositet. Problemet er jo mere den lavere brændværdi på rapsolien.

Anyway, hvorfor er addblue noget pis?


Mvh
Stephan
Index
106039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 15:45:03) (svar på 106036)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Se Mikael's forrige indlæg! Der har du forklaringen!
Index
106040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 15:52:41) (svar på 106039)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.22.209)
Det har jeg læst, det gør da ikke produktet dårligt, det viser bare om brugeren har fattet at bruge produktet korrekt..
Index
106042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 16:30:08) (svar på 106040)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Urea=urinstof="noget pis" :-)
Index
106045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 18:06:56) (svar på 106042)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
aha!
Index
106060: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 22:31:28) (svar på 106045)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.138.60)
Selvfølgelig respekterer jeg alle medlemmers holdninger - Vi har ytringsfrihed. Men prøv lige at læse linket til artiklen, som der bliver linket til øverst i denne tråd - inden i "disser" alt om emnet. Det virker lidt som om I lber med halv vind.
Det nytter ikke noget - Vi skal ændre vores brændsel. Dette er ny teknologi og viden om den skal udvikles samtidig - det tager tid - det har også taget tid at svine så meget som vi ( og ikke mindst, vores forældre) har. Vi har været meget dygtige. Nu skal vi være dygtige til at rydde op efter os.

Med venlig hilsen
Phillip
Index
106089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (15-12-2010 20:42:23) (svar på 106060)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.26)
Jojojo Phillip, helt enig, der er kun en Jord og den er kun til låns. Fortsætter forurening og overforbrug af de knappe resurser vil Jorden være ubeboelig om 30-40-50år.
Desværre så vi i forb. med klimatopmødet COP sidste år de nye store økonomier Kina og Indien være ligeglade.
Det der bringer mit pxx i kog er biler og især firehjulstrækkere lægges for had og udråbes som klimaets fjende nr. 1 skønt disse blot står for 10% at div. udledninger.
Mht. miljøzonefiset i Tyskland, så var det jo påfaldende nok de byer med bilfabrikker der var først ude. Tanken var naturligvis mere at der skulle købes nye biler så Herbert og Wolfgang kunne tage plads ved samlebåndet igen og ikke så meget den påståede folkesundhed. Derfor skal man ikke forvente denne "Kejserens nye klæderforestilling" som det nu vitterlig har været, giver anledning til røde ører.