tilbage

Land Rover Forum  

Index
106001: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 18:49:16)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Efter at have læst diverse tråde på forum, mangler jeg nogen med dirkete erfaringer fra diverse kit og priser herpå.

Jeg har set at paddock har et sound proofing kit, til omring 70 £ og jeg ved der er et fra noise killer som umiddelbart er noget dyrere.

Jeg vil have noget der virker, som er testet og passer til en defender.

Så hvis nogen har prøvet noget og kan give et thumps up eller down på et kit eller andet som passer, så hører jeg meget gerne.


Mvh

Stephan
Index
106002: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 18:57:16) (svar på 106001)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
http://www.exmoortrim.co.uk/index.php/catalogue/manufacturer/matting/lt77-moulded-matting-system.html

Det har har virket godt for mig. De laver det i flere udgaver passende tilforskellige gearkasse tunneler.
Index
106003: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 19:18:08) (svar på 106001)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.161)
Er det motor/gearkasse, som skal støjdæmpes eller varerummet ??'

Lasalle - se link - har noget brugbart til varerummet.

På min OneTen har jeg støjdæmpet med cardic måtter, som er skåret ud og klæbet på sædekassen, gearkassetunnellen og torpedo.

Virker godt.
Index
106008: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 20:46:13) (svar på 106003)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Til større flader vil jeg anbefale Armaflex (Google er din ven)
Det suger ikke vand, det kan ikke brænde, det topisolerer, det klæber som sindssygt og det er skabt til formålet.
Jeg kender det i 5 mm og 10 mm

Og hvem kender ikke "duften" af våd halvmuggen filt i en gammel Britisk veteranbil. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
106009: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 20:55:11) (svar på 106008)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.18.148.198)
Armaflex er i mine øjne det helt perfekte for ham der selv kan skære lidt og lime lidt og isætte. Det er udviklet til div. krævende formål i fx ubåde, NASA osv. så det er ret ok kvalitet. En rulle kan nogengange købes for godt 1000 kr. men snif ikke limen - den er stærk!

Kan bruges overalt og kan bøjes etc. Nogen fra klubben har måske en kontakt eller lign. Jeg købte min af en fra klubben der boede i Sverige.

Hep
Index
106011: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 21:42:16) (svar på 106009)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Det kan godt være vejen frem med armaflex.

Hvordan skal sammensætningen så være, der er jo utallige type plader? Jeg har set armasound plader, som kan eventuelt behandles med noget til mekanisk beskyttelse, eller er armaflex det man skal bruge?

Ulempen er at jeg skal til at gemme al isoleringen under et eller andet, hvilket jo så bliver noget af en opgave.

Hvad har i gjort.

Umiddelbart minder noisekiller produktet om armaflex.


Mvh

Stephan
Index
106014: sv: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (13-12-2010 23:16:30) (svar på 106011)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.79)
Sædekassen har jeg beklædt med støjdæmpningsmaterialet, men ikke med en original måtte ovenpå.
Originale gummimåtter over gearkassetunnel og fodbrønde skjuler dæmpningsmaterialet.
Hvis du kan komme til og/eller har overskud til at gøre det, så rengør alle bundplader udvendigt og klæb støjdæmpning på udefra.
Det giver faktisk det bedste resultat. Jeg valgte den nemme løsning.
Du kan også klæbe lidt i dørene og under 'himlen'.
Jeg har lagt noget 4 mm dørk op på taget - fordi jeg skal kunne stå deroppe, når jeg filmer - men støjdæmpningseffekten er markant!
Index
106041: sv: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (14-12-2010 15:59:33) (svar på 106011)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Brug evt flere varianter alt efter hvor det sidder. Brug fx med dørk i døre og uden i motorrum og kabine osv. Dørk hvor der er stød og slid og uden hvor det blot skal dæmpe og isolere. Du kan jo lukke kanter med en forsegler eller en fuge.

Send evt fotos.
Index
106046: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (14-12-2010 18:17:23) (svar på 106041)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Har i nogle billeder af jeres resultater?
Index
106051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (14-12-2010 19:12:31) (svar på 106046)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Hej Stephan
Det lyder godt med denne tråd, har du fået tilgivelse fra du ved hvem jeg tænker på.
Alfred
Index
106061: sv: Støjdæmpning af 90" (14-12-2010 22:35:33) (svar på 106001)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jeg er lidt af en lyd-nørd og vil lige give dig et par indspark omkring det at blive støj kvit. Så har du lidt baggrund for at vurdere hvad der virker.

Der er mange der forveksler støjdæmpning og støjisolering eller bruger udtrykkene i flæng. Det er ikke det samme.


Støjisolering er når man ønsker at holde støj isoleret fra et sted til et andet, f.eks. inde eller ude af en kasse.
Støj, som er vibrationer, kan komme fra et sted til et andet ved at forplante sig gennem materialer, der er forbundet. Det kan rent praktisk være enten luft eller karosseri i en bil.
Det vi ønsker at opnå er at den luft som støjen arbejder i ved vores øre er så lav som muligt i bilen.
Ved støjisolering gælder det altså om at gøre det så svært for vibrationer, som muligt, at forplante sig til den luft der er i kabinen.

Støj der forplanter sig gennem luft: Det er ret simpelt at undgå at støj forplanter sig gennem luften. Det eneste man behøver at gøre er at afbryde forbindelsen mellem den støjfyldte luft og den "rolige" luft. Det kan være en god ide at armere sig med en fugepistol og lukke alle sprækker og huller der kan danne forbindelserne.
Hvis du vil se hvor stor effekt selv et meget lille hul har, kan du prøve at tage et stykke stift karton eller plade og lægge over en højtaler, der spiller, hvor det slutter tæt til kanten. Prøv så at lave et lille hul med en tændstik i pladen og hør hvor meget "støj" der slipper igennem!

Støj der forplanter sig gennem vægge: Hvis der er en støjkilde bag en væg eller hvis en vibrerende støjkilde har en mekanisk forbindelse til en væg, kan væggen sættes i vibrationer. Væggen vil overføre støjen til den anden side og her virke som en højtaler der får luften til at vibrere.
Der er to ting der har betydning for hvor effektivt lyden overføres. Den ene ting er væggens stivhed. Hvis væggen slet ikke kan rokkes, kan der heller ikke overføres lyd. Den anden ting er væggens vægt. Hvis væggen er let og elastisk, vil den nemt sættes i svingninger og hvis den er tung, men elastisk, vil der skulle et større støjniveau til for at bevæge den og få den til at svinge med støjen.
Tunge stive vægge overføre altså mindre støj end lette elastiske vægge.
Desværre hører vores biler til i den sidste kategori. Men ved at gøre pladevæggene tungere vil de have dramatisk mindre tendens til at vibrere og dermed overføre støj.
En god metode til effektiv og økonomisk vibrationsdæmpning af plader er at bruge "kno-testen". Det går ud på at banke med knoen på den udvalgte plade og lytte efter om den "klinger" med som en tromme. (Modsat lyden af at banke på en træstup). Man kan hvis pladen "klinger med" lægge et par fingre på pladen forskellige steder og vurdere hvor pladen dæmpes mest af en "behandling". Ved at bruge ca. 5 cm. brede strimler af blygummi, kan man nu med et minimum af materialer vibrationsdæmpe pladen. Tip: Det virker oftest bedst at sætte strimlerne på, på en asymmetrisk måde på pladen. Denne metode virker næsten lige så godt som at tapetsere sin bil indvendigt med blygummi, men vejer meget mindre...
Blygummiet har to effekter. Den ene er at gøre væggen tungere og den anden er at i og med at blygummiet er en forholdsvis død og føjelig substans, vil den også dæmpe svingninger hurtigt i pladen ved at omsætte vibrationsenergien til varme i blygummiet.


Støjdæmpning er når man har enten et støjfyldt hulrum eller en vibrerende plade, at opsuge vibrationerne så effektivt som muligt. Ovenfor nævnte jeg kort hvordan blygummi har lidt af denne effekt også på en plade, men i biler er der heller ikke ret mange andre muligheder at gøre godt med.

Dæmpning af maskindele: Dog har de fleste materialer en hvis "egendæmpende" effekt, tænk støddæmper. Det kan derfor også være en rigtig god ide at se på diverse ophæng og forbindelser mellem forskellige dele på bilen. Jeg vil lade det være op til dig at udtænke snedige ophæng og fastgørelser, der kan vibrationsdæmpe, men blot give dig et eksempel: Du har sikkert prøvet at opleve en udstødning, der går på karossen i en bil. Den direkte kontakt mellem udstødningen og karosseriet overføre en hel del lyd og netop derfor er udstødningen ophængt i gummistropper der dæmper og isolere mellem vognbunden og røret.

Dæmpning af luftstøj: Det er meget svært helt at undgå kabinestøj i luften uanset hvor meget man gør for at isolere støjen ude. Man kan købe og finde utallige materialer der kan hjælpe med til at absorbere luftstøj. Fælles for dem er at de mere eller mindre virker som støddæmper for vibrationerne i luften.
Der er en nøje sammenhæng mellem materialernes egenskaber og evnen til at opsuge vibrationer. Jo lettere et materiale er jo nemmere er det at sætte i svingninger og hvis materialet samtidigt er stærkt dæmpende vil det dæmpe "lette" vibrationer. I denne sammenhæng de høje frekvenser eller toner, der indeholder mindst energi.
Et tungere materiale eller samme materiale i et tykkere lag, vil bedre kunne svige med dybere mere energirige frekvenser og dermed bedre dæmpe dybe toner.

Ørets følsomhed; er ikke ens for alle frekvenser. De lyde der ligger i samme område som vores stemme er også dem vi hører langt bedst. Det er området ca. fra 300Hz til 4000Hz. (Sikkert noget naturen har fundet på så vi bedre kan høre hvad vores koner siger til os ;-)

Man angiver materialers evne til at dæmpe lyd med en absorptionskoefficient. Absorptionsevnen er ikke ens for alle frekvenser, og derfor bør man se på en tabel hvor udvalgte frekvenser listes i forhold til absorptionsevnen. At en producent skriver om et materiale at det dæmper op til 90% af støjen, bør man regne for useriøs reklame, da frekvensen hvor denne fantastiske absorption forekommer lige så godt kan være ved 35000Hz - hvor det kun er flagermus der kan høre noget!
Absorptionskoefficienten kan ligge mellem 0 og 1, hvor 0 er et materiale der slet ikke er absorberende og 1 angiver totalt absorption eller opsugning af lyden.

En anden måde at angive dæmpningen eller absorptionen på, er ved at angive dæmpningen i decibel. Decibel er en logaritmisk målestok og derfor er tallene ikke lineære på samme måde som ved at bruge en koefficient. Det er en lidt mere omfattende historie at forklare hvordan det lige hænger sammen og her kan passende Googles på ord som "decibel" og "logaritme". Jeg vil blot nøjes med at sige at decibel er målestokken for lydtryk og at ens hørelse tager varigt skade ved vedvarende støj på mere end 85dB.
I og med at dB (decibel) er logaritmisk, giver en reduktion af støjen på 3dB en halvering af lydstyrken. En reduktion på 6dB, giver en reduktion på fire gange osv...


Jeg har tit hørt folk nævne ting som æggebakker og flamingo til lydisolering - hvis du har forstået gnisten i mit indlæg, bør du nu have en klar holdning til dette :-|

Jeg håber at dette kan hjælpe dig til at træffe et informeret valg omkring lydreduktion i din bil og at du kan bruge et tip eller to.

Med venlig hilsen
Jens

PS: Ovenstående gælder også i og omkring børneværelser ;-)
Index
106075: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 12:46:29) (svar på 106061)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.42.60)
Jens, fantastisk indlæg.. det er jo lige den teori jeg har brug for. Jeg har umiddelbart tænkt at mit tag skulle have nogle stykker armasound plader, som netop har en tung gummi masse, og så måske dække resten af taget med armaflex, både pga af varme isolerings evne men også lidt ekstra lyddæmpning.

Jeg forestiller mig at ladrummet også bidrager betragteligt med støj, jeg påtænker derfor at lægge en 10 mm gummi måtte i bunden (for mekanisk styrke men og til at dæmpe vibrationer).
Hjulkasser og sider overvejer jeg lidt.
Fodbrønde og bund får også armasound.
Sædekassen burde også have armasound.

Mvh

Stephan-uden æggebakker..
Index
106077: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 14:00:02) (svar på 106075)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det ser ud til at være et spændende produkt. Har du fundet en leverandør?

Jeg står selv i overvejelser omkring mit 88" spøgelse og har tænkt mig at forsøge med at lave en lydoptagelse i kabinen under kørsel. Så kan man hjemme bruge et spektrum-analyseprogram til at finde ud af hvilke frekvenser der er fremherskende.
Det er ikke en erstatning for et egentligt måleapparat, men vil vise ca. hvor man er henne frekvensmæssigt.

Mvh
Jens
Index
106083: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 17:58:26) (svar på 106061)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.215.210)
Hej Jens

Du forklarer faktisk selv hvorfor æggebakker virker støjisolerende!
En meget let og meget stor overflade - der på grund af formen ikke laver reflekterende resonans bølger - og som bliver dæmpet af den meget tungere væg på bagsiden :-)

Almindelige former for isoleringsmaterialer virker i hulrum fordi de holder luften i ro - men det har normalt ringe effekt fordi man ofte kobler væggene mekanisk til hinanden.

mvh. fra en anden lyd-nørd :-)
/bjarke
Index
106084: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 18:14:49) (svar på 106083)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Du fortæller faktisk selv hvorfor æggebakker ikke virker støjisolerende, men at de virker som det der hedder en baffle.
Dvs. at de bryder lyden op og reflektere den i tilfældige retninger, som modvirker resonans mellem parallelle vægge i et rum og dermed giver en kortere efterklangstid...
At kalde det støjdæmpning er noget af en tilsnigelse, selvom du har delvist ret.

Mhv
Jens
Index
106085: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 18:36:11) (svar på 106084)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Aaah, så et lille PS da.

Æggebakker virker ikke støjisolerende, men de absorbere faktisk lyd fra ca. 2kHz og opad med en koefficient på knapt 0,7 - Det ændre dog ikke på grunden til at bruge dem i studier mm.

/jens
Index
106086: sv: sv: sv: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (15-12-2010 19:21:13) (svar på 106085)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.215.210)
Jeg tror faktisk vi er enige :-)
Men måske ikke særligt LR relevant.

/bjarke
Index
106171: sv: Støjdæmpning af 90" (17-12-2010 20:57:21) (svar på 106001)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Støjen er den halve fornøjelse i en Defender. Så kan man ikke høre konens brok over den underlige bil man har anskaffet sig til befordring :)
Index
106172: sv: sv: Støjdæmpning af 90" (17-12-2010 21:06:59) (svar på 106171)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
http://www.peltor.se/int/Product.asp?PageNumber=154&Product_Id=66&ProductCategory_Id=55

Det løser problemet både med konens og med Land Roverens støj ;-)