tilbage

Land Rover Forum  

Index
106022: Varme i 90 V8 1987 (14-12-2010 09:58:47)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!
Jeg har kørt i min LR 90 V8 i 23 år nu, men nu synes jeg, den mangler varme. Det starter med noget varme, herefter bliver den lunken. Jeg lukker for blæser, hvorefter der går nogen tid, så er den lidt varm igen o.s.v.

Tror ikke på luftlomme i varmeapparatet, men måske forkalkning? Varmeydelsen har i øvrigt aldrig været imponerende.

Jeg leger med tanken om at montere varmeapparatet fra den nye Defender med 25% større kapacitet, men kan dette lade sig gøre? Har nogle af jer prøvet dette?

Venlig hilsen

Kaj Tunlev
Index
106025: sv: Varme i 90 V8 1987 (14-12-2010 11:54:04) (svar på 106022)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Check din termostat.

I den RR og Disco kunne den varme meget.

Hilsen
Hans Martien
Index
106029: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (14-12-2010 12:30:44) (svar på 106025)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Det kan også være selve varmeapparatradiatoren der er ved at være stoppet med snask.

Kan klares med en udskylning med haveslangen uden for højt tryk, men det er bedst at få det hele ud på jorden og få den vendt og drejet så det hele kommer ud.
Jeg har haft gode erfaringer med udskylninger på seriebiler, der sidder varmeslangerne jo begge to i toppen af varmeapparatradiatoren og alt snasket samler sig selvfølgelig i bunden.
Der plejer også at sidde meget skidt udvendigt på lamellerne som forhindrer luftstrømmen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
106058: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (14-12-2010 20:42:45) (svar på 106029)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
V8 og vintetemp = med kold kabine.... jeg har altid dækket min køler af ca 66% så kan jeg holde varme :-)

Hilsen
Struntze
Index
106059: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (14-12-2010 22:08:53) (svar på 106058)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Nu køre jeg godt nok i en diesel. Men for at få lidt mere varme i kabinen så er der helt lukket af for vind ind på køleren.

http://www.exmoortrim.co.uk/index.php/catalogue/manufacturer/radiator-muffs/radiator-muff-cover-black-pvc.html

Det har givet en del mere varme.

Mvh

Lasse
Defender Softtop 300TDI
Index
106074: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (15-12-2010 10:35:45) (svar på 106059)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej alle!

Tak for jeres besvarelser. Jeg arbejder videre med sagen. Jeg har prøvet at dække køleren til med et dækken, virker ok, men stadig ustabil.

Mvh

Kaj Tunlev
Index
106080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (15-12-2010 16:08:07) (svar på 106074)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Kaj,

23 år er ingen alder ;-), har en magentil.
Hvis din termostat har samme alder, ville jeg ønske mig en ny i julegave, bliver din motor varm ? prøv at lade den stå i tomgang og mærk på den eller allerhelst stikke grilltermometret ned i køleren når varmemåleren står hvor den nu plejer at gå optil, har den ikke omkring 90 grader i arbejdstemp. får du aldrig varme i kabinen, der er varme på min efter ca 5 km og der er ikke dækket noget af.

er termostaten blevet lidt skæv eller står lidt åben når den er kold, kommer der ikke temp. på.

Fejlfinding kan være svær at begynde rigtigt på , men mangler den vand - bliver maskinen varm ( sådan en v8 skal blive varm når den står i tomgang uden fartvindskøling)gør den ikke det er det termostaten - bliver den varm så er det videre til varmeapp. luftlomme, spjæld der ikke åbner, stoppet til med snavs, er der varme på slangen ind ? er der varme på slangen ud? er alt ok men varmen forsvinder under kørslen , så må den have en "næsevarmer" på.

God jagt, surt at fryse, motoren har forøvrigt ikke godt af at køre med for lav arbejdstemp.
Index
106088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (15-12-2010 20:12:52) (svar på 106080)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Per!
Termostaten er ok, mener termostaten er 86 grader, måske udskiftes til 89 grader. Men ellers vil jeg se på en evt. luftlomme/skidt i køleren som en nævnte.

Mvh

Kaj Tunlev

Index
106096: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (15-12-2010 22:35:45) (svar på 106059)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Dette kan også klare - lidt billigere - med et stykke pap stukket ned mellem køler og intercooler.

Dog vil jeg nok advare mod at lukke helt til; har én gang oplevet at kedlen kogte over, da jeg var kommet til at bevæge mig ud på motorvej på vej til lufthavnen i sidste øjeblik - og her var endda kun dækket måske ca. ½ areal af... og lufttemperatur lidt under frysepunktet.

/Jens
Defender 90" Td5
Index
106139: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 90 V8 1987 (17-12-2010 08:38:48) (svar på 106096)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Gang i den - hvis man har intercooler på sin V8:-)

Men jo på en TD5 har du ret...

MVH Jakob E S