tilbage

Land Rover Forum  

Index
106135: V8'er med sløv start (17-12-2010 06:56:23)
Christian Rasmussen #8011, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.57)
Glædelig jul.
Jeg er netop kommet hjem til min 90er V8 og et herligt vinter vejr efter to en halv måned på søen. Nu oplever jeg så at den er noget træg at starte om morgenen med de kulde grader vi har. Det lyder som om starteren næsten ikke kan trække motoren rundt. Den står og tørner motoren og efter en 10 sekunder starter den også. Når så først motoren er blevet bare lunken starter den uden problemer. Min første indskydelse var at batteriet var ved at være dødt men det blev skiftet sidste år og så ville jeg heller ikke mene at 5 minutters kørsel var nok til at lade det. Og så har jeg spekuleret på om det kan være olien der simpelthen er for kold og tyk. Er der nogen der har nogen erfaringer der matcher eller er det bare helt normalt på en V8er fra 85.

Der bedste rover hilsner
Christian (der skal ud og se om man stadig kan opdrive vinter dæk et sted)
Index
106137: sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 08:14:22) (svar på 106135)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Christian

Jeg har en 90" fra 87 med V8. Jeg har fuldstændig de samme problemer. Det er som regel om morgenen at den er lidt træg. Derefter kan den godt stå 8 timer på arbejde og så starte forholdsvis normalt.

Jeg har købt karburatorvæske til min, men har ikke fået afprøvet det endnu.

Så jeg er lige med på en lytter, hvis nu nogen har en forklaring/løsning.

LR-hilsen
Jesper
Index
106141: sv: sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 09:05:22) (svar på 106137)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.20.197)
Du skriver at dit batteri er fra sidste år og at bilen har stået stille i en del måneder.
Jeg ville lade batteriet ordentlig op og se om det ikke hjælper.

Batterier har godt af at blive ladet 100% op en gang i mellem, specielt her om vinteren. En køretur er ikke nok!

Vh
Jonas
Index
106146: sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 13:33:10) (svar på 106135)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 109.59.92.231)
Min gamle serie 2a med den 6cyl motor har være helt umulig at starte, i koldt eller vådt vejr.
Batteriet er dårligt, da det sjældent lades op, og jeg har benyttet starthjælp fra min borgergryde tit og ofte.

Tændingen er heller ikke for god, der er så meget slør i knikserakslen, at det er helt umuligt at stille et fornuftigt tændinstidpunkt, efter forskrifterne

Men det store gennembrud i startevnen kom da jeg investerede i en ny tændspole, en af dem med formodstand.

Med normal tænding starter den ikke, med med kortsluttet formodstand og dermed noget der ligner 20% højere gnistspænding ... så springer den i gang så snart første cylinder har været i bund og trukket frisk benzin/luft ind.

Ellers er symptomerne nøjagtig som der beskrives i første og andet indlæg.

Er din knikser og kondensator dårlig, så vil det give udslag på en elektronisk omdrejningstæller, med en nål der pisker op og ned af. Da jeg skifte til ny knikser og ny kondensator, for nogle år siden, så stod nålen klipestabilt. Det gør den stadig.
Det fortæller noget om at der manglede en masse tændingsimpulser før.

Så ny tændspole, der fås til kr 170 i Biltema (Odense), så er du sansynligvis kørende igen.

Det var det der hjalp mig, bortset fra at batteriet igen er slidt ned og står næsten afladet her i vinterkulden, så jeg kan stadigvæk ikke starte, uden start hjælp :)
Men så går det også fint resten af dagen .....

Køb evt samtidig en af der der nye ladere der kan sidde tilsluttet flere måneder og holder batteriet på toppen uden at overlade.
Index
106149: sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 16:01:41) (svar på 106135)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Har du choker i sådan en 90" ?

I min 101" kan jeg stortset ikke starte den her i vinteren hvis jeg ikke bruger choker.
Trækker jeg den starter den med det samme og det betyder ikke så meget hvormeget fart starteren har på.
Er osse V8.

Henrik.
Index
106163: sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 19:53:04) (svar på 106135)
Bo Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.205.162)
Ok jeg har V8 med karburator.
jeg havde samme problem son du beskriver.
men i forbindelse med udskiftning til bananmanifold fik jeg en ny og mindre starter. Den er kræs, den løber hurtigere og motoren springer i gang markant hurtigere end med den tidligere starter. Måske din starter er lidt træt?
god jul
Index
106183: sv: V8´er med sløv start (18-12-2010 10:09:38) (svar på 106135)
Christian Rasmussen #8011, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.57)
I skal have tak for alle de gode råd. Så er der lidt at gå videre med. Det der undre mig mest er bare at så snart den har kørt i bare 5 min så er der ikke problemer med at starte igen. Også selv om motor temp ikke er kommet op på normal drift temp. Og jeg ville jo mene at problemet ville være mere eller mindre konstant hvis det var batteri/starter eller elektronikken der fejler. Den får fuld choker, 3/4 gas på pedalen og så starter den hver gang blot med noget forsinkelse ved den første start om morgenen.

LR hilsen
Christian
Index
106185: sv: sv: V8´er med sløv start (18-12-2010 10:44:27) (svar på 106183)
Jens Andersen #3957, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.167.151.102)
prøv evt med et olie skift. jeg kører også gammel v8.jeg måtte også skift tændspole mm. for at kunne starte da vinteren satte ind.