tilbage

Land Rover Forum  

106816: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 15:38:13)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Er der nogen der har prøvet øvelsen med at gå fra hvide til gule plader ?
Jeg vil gerne have min LW på gule plader igen, men indtil videre er meldingen fra skat både at jeg skal have hvid plade afgiften igen og at der skal betales ny afgift, da bilen er at betragte som et andet køretøj. Så hvis der er nogen der har prøvet det, vil jeg gerne høre om det, evt med henvisninger til noget lovtekst der præciserer det..
106818: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 17:29:39) (svar på 106816)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.183)
Det kommer an på bilens alder, for er den over 35 år, får du ikke nogen afgift tilbage.
Det kommer også an på, hvornår bilen er afgiftsberigtiget. Se på SKAT.dk om refussion af registreringsafgift.
Har du dokumentation for, at bilen har været på gule plader, burde du blot skifte tilbage med en alm omregistrering.
Og hvad er formålet med øvelsen, hvis jeg må spørge ?
106819: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 18:06:51) (svar på 106818)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Den er desværre ikke veteran endnu, men en vægtafgift på 11.300 årligt for hvide plader kan gøres billigere som gul plade bil..
Den har været på gule plader før, og jeg regner ikke med at få penge tilbage, det betyder mere at den bliver billigere i vægtafgift indtil den kan komme på veteranstatus..
106823: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 20:22:43) (svar på 106819)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.183)
Det kan jeg så sandelig godt forstå, men det er dog også en udsædvanlig høj vægtafgift. Den burde ligge omkring en 8.000 DKK for en 88" diesel!
106824: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 20:31:37) (svar på 106823)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
En af mine kammerater har en nissan patrol osse diesel og den gi'r han også 11 kg for, han overvejer også at pille sæderne ud og få gule skilte på. Jeg ved ikke hvor skillelinien er for højere/lavere afgift er, men det regner jeg da med at skat er klar over, så jeg ikke har betalt for meget i 2 år..
106825: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 20:34:39) (svar på 106823)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.183)
Har lige kontrolleret på http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm du betaler for megen vægtafgift!

Du skal betale 4 x 1.880 DKK = en Land Rover 88" vejer iflg officiel brochure ca. 1.400 kg i egenvægt og satserne for personbiler går efter egenvægt og ikke total.

Du betaler efter totalvægt og det er en registreringsfejl hos SKAT. Du skal have penge tilbage!!!

Som varevogn beregnes afgiften efter totalvægten og da kommer du af med 4.030 DKK for ca. 2.150 kg.

Du skal en tur ned på vejerboden og få bilen vejet. HUSK: at alt overflødigt skal ud af bilen: værktøj, tove, burgerposer, r-hjul. Få de mindste dæk på. Aflever vejesedlen på motorkontoret sammen med reg-attesten.

SKAT er pligtig til at betale for megen opkrævet afgift tilbage!
106829: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 21:46:55) (svar på 106825)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Det var sa***s !!
Så blir det måske en go (h)jul alligevel..
Det står først mandag morgen, vi takker og bukker for hjælpen!
106835: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 23:42:20) (svar på 106825)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.9.180)
+ 1000 for manglende filter...

//vogter
106836: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (01-01-2011 23:45:16) (svar på 106835)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.249)
Korrekt, der findes desværre ikke nogen skæringsdato og der fandtes i 1980erne ikke nogen teknisk mulighed for, at udstyre en LR 88" med et filter til en overkommelig pris. Det gør det faktisk heller ikke i dag.
106843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 10:54:59) (svar på 106836)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Ja filter afgift har de selvfølgelig opkrævet, den kommer automatisk..
Var på kursus i de filtre, jf det, så har et fabriks monteret filter en effekt på ca 50 %, altså fjerner halvdelen af de skadelige partikler, mens et efter monteret har en effekt på 2-5 %. Så det er da godt for miljøet at de er på, eller var det for statens skyld ?
106844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 11:36:43) (svar på 106843)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.92.185)
Kære Anders,

husk altid, at staten (og samfundet), det er dig og mig.

Altså; selv hvis disse partikelfiltre ikke har så høj en (direkte og i alle tilfælde lige forefindende) effekt, som man kunne ønske, så er udbyttet heraf alligevel noget, som kommer os alle til gode. Og miljøet måske endda også indirekte, i det omfang afgiften evt. måtte få bare en lille indflydelse på den samlede danske bilbestands sammensætning.

Godt Nytår :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
106847: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 14:04:49) (svar på 106844)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Kan iøvrigt se at der bliver et problem med vejningen af min LW, jf LR salgsbrosure er vægten på en diesel 24 volt model 1551 kg og registreringsattesten siger egenvægt 1600 kg.
Så den skal på slankekur før det kan lade sig gøre at få den under 1501 kg hvor skellet til højere afgift går..
Har papirerne fra da den blev vejet som gul plade bil, skal liige lokalisere dem, så må vi se om det var muligt dengang.
106849: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 17:35:24) (svar på 106844)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.67.201)
Hej Søren

Sikke en gang ævl!! så skulle staten kalde det skat i stedet for miljøafgift. Men Mærsk og andre Rederier kan sejle uden filter selvom de forurener betydelig mere.

Godt nytår

Anders
106852: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 18:48:07) (svar på 106849)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.92.185)
Hej Anders.

Skal beklage, at du ikke kan se logikken :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
106854: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 19:24:59) (svar på 106852)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Anders, nu begynder du jo på en voldsom gang miljø politik når du begynder at blande skibe ind i billedet (og IMO / MARPOL, seca områder osv....).

Det hører til et andet sted :-)

Mvh

Stephan
106858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 20:35:12) (svar på 106849)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hmmmm...Riget fattes penge, sådan er det. Regeringen kan næppe tillade sig at indføre flere skatter. Men de kan godt indføre miljø-afgifter. Det ligesom klinger lidt bedre. Det kan godt være at den umiddelbare miljøgevindst er forsvindene lille, men det er Statens indtægt på miljøafgift ikke. Sådan er der så meget. Rul med det, det bliver kun værre efterhånden som olien i Nordsøen slipper op og de store årgange skal pensioneres og på plejehjem osv.

Hvis man virkelig ville reducere CO2 udslippet i denne verden, så skulle man standse rydningen af regnskoven, men det er der vist kun nogle nordmænd der har opdaget. Men det er en anden diskussion.

Mvh Niels
106862: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 21:22:23) (svar på 106858)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.112.162)
God så.. jf vejningen da den kom på gule plader i -01, så skal den lille LW tabe sig 119 kg for at komme ned under de 1501 kg og dermed ca 3ooo kr billigere vægtafgift... Det er fanme en bag (h)juls slankekur der vil noget !! Så enten hedder det gule plader eller slippe de mange penge de næste 8 år til den bliver gammel nok. Kunne jo også strippe den som den er beregnet til for lufttransport, så kommer den ned på 1315 kg, men tror ikke synsmanden er glad for at have den kørende rundt uden døre, motorhjelm, ladsider, bagsmæk osv..
106869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (02-01-2011 23:23:07) (svar på 106862)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.135)
Det var i gamle dage man kunne købe aflad i kirken- men så kom Luther ind i billedet og så var det forbi - men det kan Niels fortælle mere om...

- at det skulle gavne os alle at vi betaler mere til statskassen igennem en afgift grundet manglende partikelfilter - ja den virker måske for dig Søren. Men for nogle af os andre, der ikke lever i en fantasiverden - hjælper det sgu ikke en rygende fis!

Tyskerne har fundet ud af at deres Miljøzoner ikke hjælper en pind - og partikelproblemet er endnu et bevis på at diesel er noget lort - ja det er mit personlige synspunkt, som naturligvis ikke er særlig sagligt - men det er de 1000 kr folk skal betale årligt heller ikke efter min bedste overbevisning.

Co2 er ikke vores værste fjende - det er manglen på vilje til omstilling og nytænkning hvad angår energi - ussel mammon bestemmer stadig hvordan folk tænker - Valg burde træffes på baggrund af et nuværende og fremtidigt miljømæssigt ansvar - og det har intet med afgifter til statskassen at gøre!


Og iøvrigt en fin LR der er i XL-reklamerne - og som politi-bil i "Frygtelig ulykkelig".
106877: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 09:04:20) (svar på 106869)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Alexander.

Jeg tror ikke du kan tage Luther til indtægt for miljøafgifter. :)

Du har sikkert ret i at miljøafgifter ofte, og især vedr. partikkelfiltre ikke har nogen indflydelse på miljøet. Men det er slet ikke det det handler om. Det handler om at Staten skal bruge penge til at dække udgifterne til velfærdssamfundet. De skal komme et sted fra. Kalder man det "skat" bliver regeringen væltet ved næste valg, -ubetinget! Kalder man det "miljø-afgift" så bliver det straks mere spiseligt for gennemsnitsvælgeren, for vi vil jo allesammen passe på miljøet, -ikke også? (ledenede spørgsmål. Ironi og sarkasme kan forekomme)

Sådan er der skat på alting. Det hedder bare noget forskelligt. Jeg lurer stadig på hvad gavn arbejdsmarkedet har af mit "Arbejdsmarkedsbidrag" Men kalde det "brutto-skat" uha, den går ikke, jeg betaler rigelig skat i forvejen. :) Se fidusen?

Mvh Niels, der gerne så kirkeskatten ført tilbage til 1100-tals niveau. Nemlig 10% ;))
106880: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 09:16:48) (svar på 106877)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg betaler gerne 10% i kirkeskat ( hvis jeg var medlem af denne) og så syntes jeg i samme hug at forsikringsselskaberne skulle betale 30% af de kommunale brandvæsners udgifter til brand og redning ( som de vistnok har gjort tidligere) og lad os bare sætte en afgift på biler under 3500 kg og en afgift på køretøjer ovber 3500 kg ved indkørsel i DK det vil batte en del i kassen. Men at tro at det vil gavne samfundet at lukke for efterlønnen er direkte løgn, vi har allerede betalt til denne i flere år og skal vi så have pengene igen eller napper staten dem også,?????, vi bliver stadig flere der holder op med at ryge m.d.t f. at der kommer færre indtægter i statskassen flere bliver syge og flere ( udefra)kommer her til, det koster kassen, og så er der alle de sociale ydelser der eksplodere og kommunerne får IKKE den refusion af staten som de retteligt skulle have efter kommunesammenlægningen.
NIKS vi lever kuns een gang så nap en land rover tag familien med ud i landskabet vi dem nogle gode sociale værdier det betaler sig.
Med nytårs hilsen Jens Erik Eggertsen ( der lige blev forpustet)tænk hvad en lightweight på hvideplader kan fører til.
106881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 09:21:25) (svar på 106880)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Eggert!

Jeg ser frem til din indmeldelse. Imellemtiden sender jeg et Giro-kort! :)

Mvh Niels.
106885: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 12:06:46) (svar på 106880)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
Hej Jens.

At en afskaffelse / nedtrapning af efterlønnen er til gavn for samfundet, er i bund og grund ikke noget, regeringen (staten) har fundet på. Det er noget, landets aller klogeste hoveder i form af økonomer og vismænd har regnet sig frem til. Og som regeringen herefter har valgt at lytte til => med sit kommende forslag til følge.

I øvrigt er det ikke statens hensigt at "nappe" noget. Hvis man læser mere end overskrifterne, vil man kunne se, at det er hensigten, at indbetalte beløb tilbagebetales hver enkelt fuldt ud; enten som et frit beløb til beskatning eller som et beløb, der kan videreføres på sin egen pensionsordning. Det vil man vist selv kunne vælge imellem.

Alt dog naturligvis under forudsætning af, at regeringen kan vinde tilslutning til sit gode forslag :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
106886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 13:07:56) (svar på 106885)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Citat:

"vil have en positiv indflydelse på begrænsningen i sådanne bilers fortsatte udbredelse".

Nu er det jo ikke så at vi får flere af de gamle biler - Produktionen af de værste gamle syndere er jo stoppet for længst.

Men enhver er jo salig i sin tro - det er derfor der er så megen ufred i verden - det hænder ikke kun her i vores lille oval - ellers spørg Niels

- personligt finder jeg disse filtre for noget opreklameret fis - i stedet for at forebygge fremadrettet behandler vi nu symptomer der forlængst kunne være løst - men det kræver vilje.... politisk og økonomisk...

Thorstein - ansat i etaten, stemmer ikke rødt, radikalt eller andet forvirret... Peace out!
106890: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 13:51:02) (svar på 106886)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
Kære Thorstein.

Ordet "udbredelse" både kan og skal naturligvis forståes som den udbredelse, der allerede ér. For mig var det indlysende, da jeg skrev det. Hvilket jeg så også håber, det er for dig nu :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
106894: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 15:12:46) (svar på 106886)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Alexander

Nu du vedbliver at henvise til mig og til hvad jeg formoder er min kernekompetance, så vil jeg gerne komme med en indvendning.

Hvis enhver virkelig var salig i sin tro så ville vi netop ikke have så megen ufred. Men det er en helt anden diskussion, som ligger langt uden for dette forum. Men kig forbi en dag, så tager vi en teologisk diskussion over emnet. :)

Derudover så mener jeg at Anders skal skrælle så meget som muligt af sin LWT og køre ned på en Kgl Aut. Brovægt og få vejet sin bil og så den korrekt registreret og afgift-sat.

Mvh Niels
106884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 12:01:29) (svar på 106869)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
Kære Alexander.

Fantasiverden? Det ér nu ganske vist, at staten er dig, mig og os alle sammen. Og at enhver indtægt til staten derfor også kommer dig og mig til gode. Det er et faktum, uanset om man ikke selv synes, man mærker det.

Som værende ikke et faktum, jeg lige har fundet dokumentation for, men til gengæld en påstand, jeg personligt er helt overbevist om, finder jeg det hertil indelysende, at ethvert tiltag, som fordyrer dét at have en gammel forurendende bil, vil have en positiv indflydelse på begrænsningen i sådanne bilers fortsatte udbredelse. Og at det derfor også vil have en positiv indvirkning på miljøet. Selv hvis filteret end ikke virker så meget som bare én procent.

Fik du dén? ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8

106888: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 13:34:41) (svar på 106884)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Sidder og smiler, ( og så er det galt)vi skulle måske gå over til engelske heste, der er mindst lige så meget arbejde og samme pris vil jeg mene, tænk hvis vi skulle køre trial med en hest og jumpe i nr. snede. sikken et leben der så ville blive så skulle der nok k omme en skat på affald fra disse så prægtige dyr. meeen hvor skulle man så have en sådan fætter parkeret en frostklar morgen, og foder til dem kan man ikke få på div. tankstationer skal de så have super, grut, eller ensilage og hvilken smørelse til hovene når vi bruger is søm til deres sko, skal vi så kun benytte fortorvene. Skal man så have et filter på rumpetten af dyret for at undgå div. farlige gift gasser. HHMMM så foretrækker jeg en osende lightweight på hvide plader til 8000 kr om året med plads til familien, den kan så trække en trailer til hesten.
Trial med en hest forspændt en 88" som under krigen ja ja der er mange skrækscenarier, uuhhhaaa godt jeg sidder på kontoret lige nu, med mange hundrede heste i stalden.
Ps. gu ve om en Shire kan rejse en væltet vento op igen.
MVH Jens der er helt svedt ved tanken om nul land rovere.
106883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 09:56:21) (svar på 106862)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.113)
Det er ikke synsmanden, som skal veje bilen, det er brovægten og han er ligeglad med, om der er kaleche på, dørtoppe monteret, r-hjul, små hjul osv.

Jeg tog desværre ikke højde for, at bilen havde et 24-volts-anlæg, da jeg pløjede brochurer!
106896: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 15:34:20) (svar på 106883)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.112.162)
Paul S: Vil det sige at en vejning fra en "rigtig" vejebod er gældende, selvom jeg kommer med bilen helt strippet og ikke i "normal" stand ?
106897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 15:56:48) (svar på 106896)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
Prøv evt at kontakte https://www.nedvejning.dk eller læs på deres hjemmeside

Steen
sIIa 1962 109"
106899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 16:06:40) (svar på 106896)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Prøv at læse regelsættet før fantasien løber af med dig.
Nogen gange er livet så nemt at man bli´r helt forskrækket ;-)

Det er den gode gamle pamflet: "Detailforskrifter for motorkøretøjet i kommenteret udgave til brug ved syn o.lign."

Claus
106900: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra hvide til gule plader (03-01-2011 16:11:30) (svar på 106896)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Læs og forstå:

http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx

Bemærk at der eksempelvis står at reservehjul skal vejes med. Men der står jo ikke at eksempelvis ladkanterne skal være der:-) Og eksempelvis en TOW-LARO er jo eksempelvis født uden kaleshe:-) Der er mange muligheder.
Men husk bagefter at man reelt skal hav bilen synet, hvis man forøger vægten med 50kg. (det husker vi jo alle)

MVH jakob E S