tilbage

Land Rover Forum  

107799: Trækdyr (24-01-2011 13:45:14)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej.

Skal bruge et nyt "trækdyr" til vores tunge trailere (3,5t)

Ved godt at jeg ikke finder noget i prisklassen under 100t, som trækker som vores nuværende med 325Hk, men kan man overhovedet holde ud at køre med det, holde march hastigheden, og undgå overophedning med en 90" Defender, med en 200TDi, 300TDi og/eller en TD5 ??

Syntes at vores 200TDi bus havde noget svært ved det, og løb kogende på vej hjem fra LA10. Men det var også med fuld oppakning, så ??

PS Ingen teoretiske svar og udredninger, men "rigtige erfaringer, tak :-)

Også gerne vedrørende brændstoføkonomien, både med og uden trailer

1270
Paw
107800: sv: Trækdyr (24-01-2011 13:50:54) (svar på 107799)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hej Paw.
Først: Hvad er det for en bil med 325 HK?
Derefter...
Jeg har en 200 TDi i min 90" og den har slæbt en autotrailer med en 110 HCPU på motorvej, 100 km/t en varm sommerdag, uden antydning af at blive varm.
Håber det er svar nok.
Glæder mig til at høre dig svar :-)

Jimmi
107801: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 13:52:23) (svar på 107800)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hummer H2

1270
Paw
107804: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:42:45) (svar på 107801)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Så skal du da finde en med TD5 der har en drøm om at køre Hummer - ku jo godt tænkes der gik en med nogen drømme der skulle realiseres. Fed er den i hvert fald.

Jan
107805: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:45:54) (svar på 107804)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Absolut en (åben) mulighed :-)

1270
Paw
107807: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:49:36) (svar på 107804)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.179)
MAN fremstiller mindre lastbiler 4 - 6 ton med god brændstof økonomi. du vil sikkert opleve at gå fra ca 3 km/l til 9 km/l de har super kørekomfort. :)
107810: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:56:33) (svar på 107807)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Kan ikke bruge en MAN (lige som jeg ikke kan bruge min H2), da der bliver tudefjæs i regionen, når jeg slår dem i Trial i kort skrue ;-)

1270
Paw
107806: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:47:51) (svar på 107799)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.96)
Jeg ville til hver en tid satse på en 110 eller 130 som trækdyr, uanset, om der ligger en 200, 300, td5 eller td4 i maskinrummet.

Er køleren ren og fri for unødige 'forhindringer', bliver maskinen heller ikke overophedet - selvom der køre en varm sommerdag over lange stræk med en marchhastighed på 90 km/h (lastbilhastighed).

Har både kørt i 110 med 2,5 d n/a og 300 tdi: ingen problemer.

130" er nok bedst pga den lange akselafstand...
107808: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:53:26) (svar på 107799)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.112.61)
Hejsa.

Min svoger kører til daglig rundt med en Ifor Williams "dobbeltdækker" til fåretransport. Dette trækkes af en DiscoII med en TD5er. Også uden problemer!

Hilsen Jens
107809: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 14:54:07) (svar på 107808)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.112.61)
...trailertotalvægt 3.5T...
107812: sv: Trækdyr (24-01-2011 15:37:09) (svar på 107799)
Jan Schou Hansen #3357, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.216.152)
Hej Paw

Har en 110 TD5 bus der ofte har trukket hestetrailer og fuldt lastet maskintrailer ( 1700 kg minigraver,div. graveskovle, motorbør og pladevibrator )uden problemer, det er næsten som om at jo mere den skal slæbe på jo bedre har den det....................

mvh

Jan
107815: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 16:42:15) (svar på 107812)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.191.200.58)
Jeg har selv to med 300 tdi'er og det er IKKE en trailer trækker uanset hvad folk siger. Den kan bruges men trækker man ofte en trailer ville jeg satse på noget mere kraftigt.

Det har også meget at sige om det er en høj eller lav trailer. En heste trailer på 2 ton kan være betydeligt mere træls end en maskin trailer på 3.5 ton.

Er de der puma transit motorer ikke noget der rykker?

Det er min personelige erfaring efter en del trailer kørsel!!

Land rover hilsner fra Jacques
107818: sv: Trækdyr (24-01-2011 17:34:46) (svar på 107799)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.152.41)

Kører med en 90" TD5 fra 2000 og trækker rundt med en båd, på 2800kg.

Har taget turen over til simrishamn i syd sverige et par gange, og ja en Landrover snakker.

Da jeg primært bruger bilen til dette formål.
Har jeg valgt at få den optimeret hos LR parts. stage III

LR Parts hævder at den har 220 HK og et moment omkring 550
jeg tror dog det er lidt i overkanten men må sige det er blevet en anden bil.

Økonomien er vel nogenlunde den samme, da jeg jo er lidt af et barn. så får den nok lidt mere at leve af.

men med bådtrailer og 90-100km/t på motorvejen kan jeg holde ca. 8-9 km/L
107819: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 17:43:27) (svar på 107818)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.81.191)
Knald en tgv motor i en defender... min 300 tdi trak sagtens 3t uden at blive varm om sommeren, og en tgv er bare stærkere.
Ellers klarer en td5 altså opgaven. Tror din bus i brændstof indhenter den udgift til en tgv motor hurtigt i forhold til hummeren.

Mvh
Stephan
107826: sv: Trækdyr (24-01-2011 19:42:34) (svar på 107799)
Lars Kragh #3231, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.162.106)
Hvad med en Disco 3 `er, De ka fås til under 200 kr. og har 190 HK, og optimeres til 245 HK. Har selv en Disco 3 " med 190 HK, og kører med 2.000 kg Kabe på krogen , helt uden problemer, eller med autotraileren på 2500 kg. Kender en her i byen der kører med Disco 3 ´er og 3 akslet 3,5 tons trailer. Regn med 8 km pr.liter med en Disco 3 ´er.

hilsen Lars Kragh
107829: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 19:57:56) (svar på 107826)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Enig Lars - en Disco 3 trækker igennem, og man mærker knapt, at der er noget på krogen - også en standard TDV6'er som min, uden optimeringer.

/Ib
- nu med 720 dage til næste syn...
107835: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 21:07:22) (svar på 107829)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Problemet er, at vi har brug for 3 sæder, så det er umiddelbart kun Defender der duer, men det ville være skønt med automatic. DET kommer vi til at savne....

1270
Paw
107837: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 21:26:20) (svar på 107835)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.19)
Køb, prøv .... og sælg igen, hvis ikke det virker, som du ønsker. Det er jo tydeligt på alle de tråde, der findes om emnet, at det handler om religion.

Af dit medlemnummer ses, at du må have haft din LR-debut så tidligt, at ingen behøver at fortælle dig om værdien af at have sjælen med på rejsen :-)

Find en bil, hvor prisen passer til forsøget. Så har du alt at vinde og ikke noget at tabe. Se f.eks. http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=2101&aid=15258

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
107838: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 21:38:46) (svar på 107837)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Søren.

Mit nummer er fra den gang en Land Rover ikke var et must, for at være aktiv i DLRK :-), så har ikke kørt grøn oval i mere end 4 år.

Men, nu er jeg blevet ældre (og klogere ?), så kender alt til at vælge med hjertet og sjælen :-) Det er jo derfor jeg skifter...

En meget fin bil du linker til, men mange penge, for en 1984. Om det er for mange, vil kun tiden jo kunne vise..

Det med at købe og sælge, er jo desværre ikke helt uden omkostninger og besvær, så ville helst ramme rigtigt i første skud..

1270
Paw
107840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (24-01-2011 21:51:06) (svar på 107838)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.19)
Omkostninger og besvær undgår vi helst alle. Men meget sjældent med held. Finder du recepten, vil jeg gerne kende den :-)

Link til 1984-bilen var tænkt som et eksempel, fordi jeg netop prøvekørte den med en kammerat i sidste uge. En ualmindeligt fin bil dog. Mere tip-top end mange 10-15 år nyere brødre og søstre.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
107927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (26-01-2011 09:03:27) (svar på 107838)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paw.

Jeg har kun prøvet min 300TDI Defender meget begrænset med 3500kg på krogen (har ikke trailerkort, så det skulle jo holdes inde på lukket område). Der syntes jeg at den virkede som om at den skulle have noget at leve af, for at kunne noget.
Min holdning er, at min 300TDI sagtens ville kunne klare at trække lidt til husbehov, men hvis du skal trække 3,5T i tide og utide, så tror jeg en 300tdi er for bovlam.
Hvad med en DiscoII? Den er kendt som et suverænt trækdyr - og billigere end en Disco3 som nok ville være endnu bedre:-)

MVH Jakob E S
107928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (26-01-2011 09:08:24) (svar på 107927)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Jakob.

Problemet med en Dicso I og/eller II, samt RRC er, at der ikke er 3 brugbare forsæder :-(

1270
Paw
107936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trækdyr (26-01-2011 12:49:52) (svar på 107928)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ohh det var rigtigt. Det glemte jeg der skulle være.
Som jeg nævnte igår, er der en gut i England, der eksperimenterer med at lægge TDV6 i Defender:
http://www.youtube.com/watch?v=uT-N5kkZHVg

http://bellautoservices.co.uk/

Ikke gratis - og helt sikkert ikke muligt i danmark:-(

MVH Jakob E S
107843: sv: Trækdyr (24-01-2011 22:29:17) (svar på 107799)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.173)
Hej Paw,

Jeg tøffer rundt i en Range Rover fra '89 med en 300tdi (er konverteret fra VM inden jeg købte den). Den har lige rundet 300.000 så det er nok ikke alle ponyerne der er hjemme mere, men jeg syntes egentligt den klare 3,5t på krogen udmærket. Det er ikke nogen raket! Og går det opad skal der af og til røres lidt i suppen, men jobbet bliver løst. (psstt...har korte stræk kørt med noget mere end 3,5t på krogen og det bliver også løst...)

Jeg har aldrig problemer med at motoren bliver varm (hvis ellers køleren er i orden og ren! - havde en lille episode i sommer hvor ekspansionsbeholderen endte med at springe... men over halvdelen af ribberne i køleren manglede til sidst, så det er vist bare manglende vedlighold...)

Og med en trailer der passer i højde og er lastet rigtigt er det et rigtigt fint vogntog. Jeg har aldrig oplevet noget slinger med en trailer efter Range Roveren

Det gode er at selvom den slags ikke hænger på træerne er de altså mulige at finde for under 100K, vel at mærke med hvide medaljer :-) Så er der selvfølgelig det der med vægtafgift... :-/

Håber du kan bruge indsparket, held og lykke med projektet.

Rover hilsner

Rasmus
#6666
107894: sv: sv: Trækdyr (25-01-2011 18:14:37) (svar på 107843)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.146.2.128)
Jeg havde denne på slæb fra Esbjerg til midt Sjælland og holdt lidt over 8 literen.

Den er fra '87 og har en 200Tdi maskine. Det eneste sted den kom over drift temp var på vej op over Storebæltsbroen. Ellers gik turen fint.

Det gik ikke stærkt, kørte sammen med lastbilerne, men den trak super hele vejen.


Mlrh
Flop #6066
107899: sv: Trækdyr (25-01-2011 19:45:36) (svar på 107799)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.206.6)
Hej Paw,

Mine forældre har igennem de sidste 10 år haft en 90" Td5 der er tunet let (opgivet til 150Hk og 380Nm). Den har kørt det meste af Nordeuropa tyndt med både fyldt hestetrailer og autotrailer med en anden racer 90'er på. Den har aldrig løbet varm og magter uden problemer 100km/t med trailer uden at tabe pusten op ad bakkerne. ca. 8.5km.pr. l.

Jeg har selv en 110" med 300 Tdi og tomatgear. Her mangler der altså lidt til traileren i forhold til. Den klarer fint skærene indtil 80, herefter er der ikke mere at komme efter, og bakkerne kræver også at gearkassen arbejder lidt i olien.. klarer 7,5-8km.pr.l.
300Tdi'en er dog bedre end da der lå en 2.5Td i den, her kan alt over 2T på krogen nærmest betegnes som tortur. 8km.pr.l.

At benytte en 2.5D som trækdyr kræver tålmod, men det kan lade sig gøre specielt hvis den har den lave gearing i transfergearkassen. Min 90'er havde en sådan, den er dog blevet byttet ud med ovenstående Td'er der klarer opgaven bedre, og langt bedre end den gjorde i 110'eren. 8km.pr.l

mht. akselafstanden så er 110'eren klart mere stabil og rolig på vejen og er ikke så tilbøjelig til at gå i slinger. Efter sigende skal en 130" være endnu bedre, det har jeg dog ikke selv prøvet endnu.

De forbrug jeg har skrevet ovenfor er dog lidt misvisende for de dækker over rimelig stor forskel i både march hastigheden og hvor tit hastigheden sænkes ufrivilligt op ad bakkerne.

Håber mine erfaringer ovenfor kan kaste lidt lys over sagen.

Mads