tilbage

Land Rover Forum  

107868: raslerasle (25-01-2011 10:24:40)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
I morges da jeg kørte børn til børnehave og skole, kom der efter skift til 5. gear et klok og efterfølgende raslede det fra gearkassen. kunne køre videre og er kommet hjem, men det rasler voldsomt fra gearkassen.
Det er galt i alle gear, når bilen står stille i tomgang, rasler det indtil jeg træder koblingen ned, så er den lydløs.

Er det en ny gearkasse der skal til?

Bilen er en oneten fra 87, monteret med nissanmotor. er vistnok oprindeligt med v8 motor. der er ikke slør i kardanger.

Henrik Klinge, med konen på vej til tandlæge, Skal LR'en også det?
107869: sv: raslerasle (25-01-2011 10:53:55) (svar på 107868)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Rolig nu Henrik :-)
Det lyder som om det er udrykkerlejet der har opgivet ånden.

Kur: Afmonter gearkasse, udskift udrykkerleje, kontroller/udskift udrykkerarmen, kontroller/udskift koblingspladen, saml skidtet igen og kør videre uden raslen :-)

mlrh Claus


107871: sv: raslerasle (25-01-2011 11:56:22) (svar på 107868)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.64)
Det var vel ikke konens tænder, der raslede???

kan kun støtte Claus' råd og vejledning!
107877: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 13:59:26) (svar på 107871)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Nej, det var desværre ikke konens tænder der raslede, ej heller udrykkerlejet. den sidder fast i 5. gear nu, og vil ikke ud.. Kan det være en skiftegaffel der er knækket? Kan man åbne toppen af gearkassen mens den sidder i bilen og kigge ned oppefra? eller er der kun en vej, nedenom og ud? I morges holdt jeg mig fra 5 gear, da det var der problemet opstod. nu skulle jeg lige prøve om alle gear fungerede, bare med motor i tomgang, og nu sidder den fast. gearstangen kan flyttes uden problemer. men når jeg slipper kobling, bevæger bilen sig hvis den er i frigear, men låser hvis den er i andre gear end 5.

Henrik med knas i kassen
107879: sv: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 14:11:34) (svar på 107877)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.64)
Er der olie på gearkassen ???
Manglende olie kan også medføre raslen!!!
Er der ikke olie på, så er det rigtig skidt.
Kontrollér og kom så tilbage.
Lad være med at rykke i gearstangen
eller køre i bilen! LAD VÆRE !!!!
Måske kan den reddes !!!
107883: sv: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 14:51:25) (svar på 107877)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Henrik,

Der er sket noget omkring 5. gearsafsnittet det kan du ikke komme til oppefra, der skal den hives fra hinanden.

Hvad der er sket kan man kun gisne om, det kan være flere ting. Nå den ikke kan komme ud af 5. igen er det jo der fejlen skal søges, den kan jo af gode grunde ikke stå i to gear på en gang.

Hvis det da ikke er noget lige under gearstangen der er gået, det tror jeg bare ikke for det ville ikke rasle på den måde, og er ikke påvirket af om du kobler ud eller ej, det er noget der snurrer rundt, alt inde i gearkassen drejer rundt når motoren går og den står i frigear.

Den siger den noget nu hvor den står i gear ?

Desværre nok kun en vej, ned på ryggen. ;-)
107885: sv: sv: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 15:13:26) (svar på 107883)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Den siger ikke noget nu, da jeg er nødt til at holde koblingen nede for at den ikke skal køre.
Jeg må ned på ryggen og skrue. :-(
107886: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 15:53:22) (svar på 107885)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.64)
Du kan sætte den i neutral, så kører den heller ikke...

Mål oliestanden... !!!
107915: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (25-01-2011 23:08:59) (svar på 107886)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hvis nu, at gearkassen skal skiftes, kan man så skifte den til en automatgear uden det store bøvl, eller er det helt hen i vejret? Der er en autoboks fra en disco 1 til salg på dba. dk med v8 motor og transferboks. tænkte at beholde nissanmotoren og så bytte gearkasse?

Jeg ligger mig under bilen i morgen...
107935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (26-01-2011 12:36:17) (svar på 107886)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Der ER olie på gearkassen, men det har metallic-udseende, det er vel ikke normalt? Skal jeg tage toppen af, og kigge ned i, eller kan jeg ligeså godt pille den helt ud med det samme?

Henrik Klinge - med løse tænder?
107938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (26-01-2011 13:16:57) (svar på 107935)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Henrik,

Ja hvis olien er metalglinsende, så er der jo noget der er kværnet godt og grundigt med rundt derinde, et bud kunne være 5. gears syncromestromle og event. gearhjul, og det bliver ikke bedere af nyt olie, ned med boxen.

Det med automatkassen kan da godt lade sig gøre, men ingen ved jo med dit konverteringskit, den har jo med garanti japaner svinghjulet på ? det skal erstattes af medbringerpladen hvor startkrans og konverteren sidder på, det kan da godt være nogen har forretaget den ændring før, ellers er det jo først til at se når du står med delene.

Der burde ikke være nogel problemer med Disco 1 gear kassen da den er så "gammel" at den ikke er CPU styret, så det er ren mekanisk "sammenfletning". spændende projekt ;-)



107977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 14:05:35) (svar på 107938)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Dette syn mødte mig da jeg åbnede for gearkassen ind til 5. gear. Møtrikken lå på tandhjulet, og der er en del små firkanter med hul i, hvad skal de? Ligeledes nogle fjedre og kugler.... Tænderne på tandhjulene ser fine ud, så de kan køre igen. men hvad kan der være sket????

Henrik Klinge, ikke med løse tænder men med kuglerne et sted hvor de ikke skal være.....
107978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 14:13:31) (svar på 107977)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Så¨vidt jeg kan se, har møtrikken holdt et leje og møtrikken har ikke været sikret.

107980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 14:20:16) (svar på 107978)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Det ser ikke umiddelbart ud som om at der skal sidde et leje under møtrikken. men er enig i at den ikke er sikret. de små firkanter er der tre af, hvis man samler stumperne af den der er i stykker. ligeledes er der tre kugler og tre fjedre.
Kan det være en slags lås til at holde den i gear eller noget lignende?
107984: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 15:13:58) (svar på 107980)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Henrik,

Det ligner kugler og fjedre fra syncromestromlen, den har nok været gået fra hinanden fordi den ikke er blevet stoppet af gearhjulet.
107985: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 15:21:34) (svar på 107984)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej igen,
Og som Poul skriver har den ikke været låst, den skal spændes med det foreskrevne moment, og så skal kraven have et drøn med en dorn eller mejsel ud for rillen i akslen, så bliver den der.
107987: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 15:37:29) (svar på 107985)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hvad skal momentet være? Har ikke en manual endnu.
107990: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 16:22:56) (svar på 107987)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Henrik,

Det tør jeg ikke give et bud på, har ikke manualen til LT77, men tror det er mere end man lige forestiller sig.

Håber der er en der har den liggende og vil svare dig !
107993: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 17:39:43) (svar på 107990)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Pas lige på med typenr på gearkassen.

det er vist ikke en LT77, da bilen er født med V8... det burde være en LT 85...

Og vi skal lige blive enige om, at det handler om ' 5th fork bracket' ???

Så skal der tilspændes med 22-28 Nm eller 16 - 21 lbf ft.

jeg er ikke helt klar over begrebet - jeg synes, det er for lidt...

Hedder møtrikken Fifth gear layshaft nut, er værdierne 204-231 respektive 130-170.

Der må lige være nogen, der er mere erfaren i gearkasser end mig.

Spørg Verner måske ???

data taget fra værkstedsmanualen , den originale...
107994: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 18:10:37) (svar på 107993)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Det må være Fifth Gear Layshaft Nut !!!
108002: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 22:03:53) (svar på 107994)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.181.33)
Ja men først af alt skal du jo nok bruge en ny synkromesh til 5gearet? jeg tror fjedre og kugler stammer derfra.
108003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 22:16:30) (svar på 108002)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Det tror jeg også er det de skal til.. Evt bare kugler. fjedre og firkanter. Og selvfølgelig et par pakdåser... Selve syncroen og tandhjul ser faktisk fine ud. Har researched lidt, og Poul Sehstedt har ret, det er en LT85 Santana gearkasse.
Er der nogen der noget til at ligge må i godt gi et kald
opretter en annonce på børsen
108007: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (27-01-2011 22:55:30) (svar på 108003)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Team Bertelsen i Sjelle, Ole Meldgaard i Herning, Williams i Farsø, Kjeld Nielsen Tohuse Auto i Hvam, LR-Parts i Skanderborg og sidst, men ikke mindst de aut. LR-forhandlere burde have noget liggende.

Jeg spørger lige Elo i Lendemark, hvad han har liggende på hylderne.
108034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (28-01-2011 15:16:58) (svar på 108007)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Så lykkedes det at finde stumperne.. Williams i farsø sender en lille pakke til mig. Men er der nogen der har en tegning over hvordan de små fjedre og brikker skal vende i syncromeshen?

Nu lader det endelig til at kuglerne falder på plads
Klinge
108038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (28-01-2011 17:42:02) (svar på 108034)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Iflg den tegning, jeg har ved hånden, skal der først lægges brikkerne i, så kommer fjedren og til sidst kuglen...

Helt straight vorwärts...

Men kommer syncm. i enkeltdele og ikke som en enhed, der bare skal proppes i ?
108041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: raslerasle (28-01-2011 18:28:35) (svar på 108038)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
De kunne ihertfald sagtnens levere enkeltdelene.
Jeg havde godt på fornemmelsen at det er den rækkefølge tingene skal i I. Glemte i skyndingen at bestille et koblingsleje, men det får LRparts så lov at sende. de har en fin webshop...
108256: Nu kører vi igen... (03-02-2011 16:20:18) (svar på 108041)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Tusind tak for jeres indlæg, De har været en stor hjælp. Bussen ruller igen, og i går tog jeg en "jomfru"tur på godt 200 km. Det kører bare! Nu skal jeg så lige huske at holde øje med olien, for at se om det stadig bliver metalglinsende, i så fald skal jeg vist begynde at spare sammen til en ombytter fra england, eller overveje Disco/nissan konverteringen igen....

Henrik Klinge
Nu med alle tænder og kugler på plads!