tilbage

Land Rover Forum  

Index
108469: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 11:45:29)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej LR folkens

Jeg har endnu ikke glemt min gamle drøm om at eje en Defender 50th i mint stand. De er sjældne, men de popper op engang imellem, især i UK, hvor der vist kører godt 300 af de 350 producerede rundt. Men hvor mange er egentlig kommet til DK? Jeg kender til 2 (Søren og Claus) men ER der egentlig flere og hvordan går det med det ejerskab?

Ville være fedt at høre lidt fra danske erfaringer/ejere.

Tak
Index
108470: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 12:17:48) (svar på 108469)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.69)
O belær mig
50th i mint stand

Mlhr Jørn
Index
108471: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 12:45:05) (svar på 108470)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Når noget er "mint" eller i "mint condition", så er det et begreb, der er taget fra møntsamler-verdenen. Ordet "mint" betyder noget i stil med møntpresse (maskinen eller fabrikken, der presser/standser mønterne), og derfor betyder "mint condition" altså "som taget lige ud af pressen" eller i dette tilfælde "som ny".

Numismatiker

Hans Martien
Index
108472: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 13:08:28) (svar på 108471)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
En rigtig Land Rover er da ikke i "mint -condition" eller i concour-stand eller hvad det nu hedder. Den skal ha' patina og måske et par "battle-scars" :D

Men det var ikke det du spurte om, sorry !

Mvh Niels
Index
108473: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 13:42:55) (svar på 108469)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
Hej Søren.

Jeg kan næppe fortælle dig meget mere, end du allerede ved, både qua vores tidligere sparringer og dine egne supplerende sonderinger.

Vi er jo helt enige. En sådan bil ér bare helt fantastisk. Kun er det nok spørgsmålet om rattets placering i højre eller venstre side, der skiller os. Dog er der nok ingen tvivl om, at det vil være billigere at finde en "mint stand" i UK end på det europæiske fastland.

For sjov skyld satte jeg mig lige ned og lavede en oversigt over de 8 forskellige LR's, jeg indtil nu har ejet. Den siger jo næsten alt:

2002: Range Rover Classic 3,5 V8, årg. 1986, ejertid ca. 1 år.
2003: Freelander 2,0 D, årgang 1998, ejertid ca. 1 år
2004: Defender 90" 300 TDI, årgang 1997, ejertid ca. 1 år
2005: Defender 110" 3,5 V8, årgang 1996, ejertid ca. 3 mdr.
2005: 110" 2,5 D, årgang 1985, ejertid ca. 3 mdr.
2005: Defender 90" 300 TDI, årgang 1998, ejertid ca. 1 år.
2006: 90" 3,5 V8, årgang 1988, ejertid ca. 1 år.
2007: Defender 90" 50th 4,0 V8, årgang 1998, ejertid 4 år => indtil videre :-)

Udover undertegnede og Claus (bilen fra Fyn, ikk'?) er jeg bekendt med, at også Jesper Overgaard (eller hans mor?) har eller havde én. Hertil er én iflg. SKAT blevet importeret som personbil sidste år. Men til hvem?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8




Index
108474: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 14:03:43) (svar på 108469)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Søren aka Styggekrumpen :)

Der blev vist produceret 385 til det engelske marked og ca 800 LHD enheder.

God jagt

Mvh
Michael
Index
108475: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 14:10:41) (svar på 108474)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Sorry huskede lige forkert - 385 til UK og 1071 ialt

Mvh
Michael
Index
108476: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (11-02-2011 14:18:36) (svar på 108474)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
1.071 stk. 50th var vist det helt præcise tal, der blev bygget; heraf ganske rigtig de 385 stk. til UK.

Men det med begrænsningen i antal byggede biler er alligvel en sandhed med modifikation. Fundamentalt er der tale om en bil, som allerede eksisterede som NAS et par år forud for jubilæet. Af flere forskellige årsager findes dog kun ganske få eksemplarer af disse NAS-biler i Europa.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
108523: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 09:35:15) (svar på 108476)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.34.170)
Ja der er jo kun een rigtig 50th jubilæumsmodel - men ok, hvis der er bygget 1071 stk af dem er det utrolig få der er til salg fx på Mobile.de.
Jeg kan incl. UK kun finde 5-6 biler til salg i Europa. Det er ikke det store udvalg.
Jeg tager udgangspunkt i standen og originalitet før jeg går op i hvilken side rattet sidder i osv. Min research ser blot ud til at pege på UK, som der hvor de ser ud til at være holdt bedst - (i 50th club osv).
Spændende at høre lidt fra Claus og den nyeste herhjemme??

50th hilsen
Index
108532: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 19:44:04) (svar på 108523)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.219)
Bilen er en "keep'er", Søren => derfor kun så få til salg :-)

Enig ellers; lige nu er de flotteste vist til salg i UK. Til gengæld er de dyreste uden tvivl til salg i DE. Utroligt, men faktisk er udbudspriserne faktisk steget med 5-10.000 euro, siden jeg købte for 4 år siden. Det ser man ikke med mange andre biler...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
108533: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 19:46:25) (svar på 108523)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.67.201)
Hej

Er der nogen der ved om der findes en dansk typegodkendelse på Defender 50th

mvh

Anders
Index
108534: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 19:51:31) (svar på 108533)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.34.170)
Hej Anders - det svarer Søren sikkert på, men jeg vil vore påstanden, at ellers ville Søren slet ikke køre i en sådan. Kan man importere uden en typegodkendelse?

Jeg så på en flot hvid NAS V8 model fra Dubai - men opgav pga typegodkendelse og moms og told og skat og transport osv.

Hep
Index
108535: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 20:46:20) (svar på 108533)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.127)
Du kan godt importere en bil uden typegodkendelse...

Index
108536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 20:52:14) (svar på 108535)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.127)
... men har du fået bilen til landet, skal du gøre følgende:


Lette køretøjer
Lette køretøjer er personbiler op til 9 personer, varebiler med en totalvægt op til 3.500 kg, motorcykler, knallerter, traktorer samt påhængsvogne, campingvogne og påhængsredskaber med en totalvægt op til 3.500 kg.

Inden du kan registrere lette køretøjer, skal de typegodkendes af Trafikstyrelsen eller godkendes af en synsvirksomhed.
Trafikstyrelsen udsteder følgende former for godkendelse af lette køretøjer:
Standardtypegodkendelse omfatter en serie ens, seriefremstillede og komplette køretøjer
Anmeldt EF-typegodkendelse omfatter en serie ens seriefremstillede og komplette køretøjer som er EF-typegodkendte
Typegodkendelsen kan udstedes enten efter ansøgning eller anmeldelse. Ansøgning og anmeldelse om godkendelse kan kun foretages af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant.

Hvis hele eller væsentlige dele af køretøjet allerede er EF-godkendt, kan køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant vælge at anmelde typegodkendelse for køretøjet. Dermed er der kortere sagsbehandlingstid hos Trafikstyrelsen, men der foretages efterfølgende stikprøvekontrol af anmeldelserne. Invalideknallerter kan dog ikke godkendes efter anmeldelse. Personbiler, motorcykler, knallerter (bortset fra invalideknallerter) og traktorer kan kun anmeldes som EU‑typegodkendte. Varebiler og påhængskøretøjer standardtypegodkendes med mindre de er EF-typegodkendte. Invalideknallerter skal standardtypegodkendes.

Typegodkendelsen har nr A9351 og er fra 27-08-1998 og gælder ALLE VARIANTER !
Index
108542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 21:34:09) (svar på 108536)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.219)
En Land Rover Defender 90" 50th fra 1998 har ingen dansk typegodkendelse, men har til gengæld en EF-typegodkendelse, som fremgår af bilens registreringsattest (samt en fabrikationsplade, der sidder i bilens motorrum), og på baggrund af hvilken den kan synes uden videre efter den standardprocedure, der er beskrevet i Trafikstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer", pkt. 14.02.2.2: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/2511C46EA14A4EA595B90F58A011B7E3.ashx

Hos synsmanden tager det ikke ét minut ekstra af den årsag, og ingen andre skal involveres.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,9
Index
108544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 22:03:06) (svar på 108542)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.219)
e11*96/79*0086*01 hedder EU-typegodkendelsen.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
108543: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 50th 1998 - I danmark? (13-02-2011 21:49:47) (svar på 108536)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.219)
En 50th V8 benziner med automatgear m.m. er efter min bedste overbevisning ikke omfattet af typegodkendelse nr. A9351, Paul.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8