tilbage

Land Rover Forum  

Index
108491: Hydraulik spil (11-02-2011 22:53:59)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.232.138)
Jeg ser lidt på hydraulisk spil, når jeg ser på pumper er det stort set kun pumper der drives via bilens motor, er det helt umuligt med en pumpe på 12V så man også kan spille når v8-eren er blevet våd?

mvh Jens
Index
108494: sv: Hydraulik spil (11-02-2011 23:11:09) (svar på 108491)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.7.209)
Hej Jens

Hvis du overvejer at have et hydraulisk spil som kan drives af en el-pumpe, er det lidt som at gå over åen efter vand.
Så skal du hellere vælge et el-spil fra start.

Et hydraulisk spil er normalt designet til at være stærkere og arbejde hurtigere end et normalt el-spil. Derfor kræves det at pumpen drives af motoren, fordi det er den eneste måde at få kræfter nok.
På min nuværende RR terrænbil, tager hydraulikpumpen ca 50 Hp direkte fra motoren. Den effekt kan du ikke opnå med 12V fra bilen.

Så hvis det er til almindeligt hyggebrug, så vælg et el-spil.
Hvis du har brug for mere end til hygge, så skal du drive hydraulikken fra motor eller gearkasse.

LR-hilsen
#2711 Benny
Index
108497: sv: Hydraulik spil (11-02-2011 23:50:24) (svar på 108491)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej Jens

Med fare for at dumpe i kategorien "den maniske" så gav du mig en god ide.

Men først. Det er helt gørligt at sætte en eldrevet pumpe i bilen, der er bare et par men'er. Sammenligner du med et direkte el-spil kommer du til at straffe dig selv både økonomisk, vægtmæssigt og effektivitestmæssigt.

Økonomisk fordi at det kan være lidt billigere at sætte et direkte drevet hydraulikspil i end et elspil. Men hvis du driver hydraulikpumpen med en elmotor, skal du jo have alle batterierne, elmotoren mm. i alligevel og så er det lidt dobbeltkonfekt.

Vægtmæssigt fordi du netop har de ekstra komponenter.

effektivitetsmæssigt fordi hydraulikken ikke har en effektivitet på mere end 60-70%, sammenlignet med elmotorens 80-90%. Det betyder intet når motoren går, men vil være en reduktion på måske 50% totalt af din batterikapasitet...

Jeg har selv bygget og brugt hydraulikspil til skovdrift, og i min bog er der ikke noget der slår det. Men det er jo nok også den konklusion du selv er nået frem til.
Plus at hvis man sætter sig ned og regner alle gyngerne og karrusellerne sammen på et elsystem og et hydrauliksystem, hvor elsystemet bare tilnærmelsesvist kan nå hydraulikken til sokkeholderen, så er det faktisk det billigste.

Men tilbage til ideen. Selv om det ummidelbart ikke giver mening at sætte en eldrevet hydraulikpumpe i, så har du fat i en central ting med den druknede motor. Og der er jo ingen der siger at man ikke kunne sætte en lille fesen eldrevet pumpe i paralelet med resten af hyudruliksystemet, hvis det skulle gå helt galt. Så kan man jo langsommeligt men sikkert få næsen oven vande igen på elmotoren. Dimmensioneret korrekt, gætter jeg på at man kan lave et fornuftigt backup pumpesystem, der kan trækkes fra bilens alm. batteri uden at blusse det af...

Mhv
Jens
(der ikke er hydraulikekspert, men kan samle en hydraulikslange...)
Index
108499: sv: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 08:16:48) (svar på 108497)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Nu har jeg haft hyd spil, og det kører bare...

Men, valget af spiltype afhænger både af motor og gearkasse, og om du vil have automat gear eller manuelt.

Som nævnt, for du en masse effekt tab ved at lade en el motor trække en hyd pumpe som så skal trække dit spil...
DONT DO IT.

Nu skriver du at du har en V8, men hvilken V8 og i hvilken bil osv.


En bedre løsning, i mine øjne, er et hyd spil foran og et el spil bagtil.


Mvh

Stephan
Index
108512: sv: sv: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 22:04:45) (svar på 108499)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.232.138)
Det er en RR 3,9 med aut. gear, jeg kører i øjeblikket med et centermonteret Superwinch husky, og det går Meeget langsomt.
Findes der en færdig hydraulik løsning uden det koster en "krig"?
Hvor bygges pumpen bedst på, trækkes direkte på krumtappen eller?

mvh
Jens
Index
108513: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 22:36:49) (svar på 108512)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.180)
http://www.winchwarehouse.co.uk

Jeg har læst, at nogle spil bruger enten bilens servopumpe som kraftkilde eller sætter en ekstra pumpe på i forbindelse med et kraftudtag...

Billig er hydro-spil ikke.

Skal du blot bruge det et par gange årligt, ville jeg vælge et el-spil.

Dit nuværende spil arbejder måske langsomt, fordi det trænger til et eftersyn eller har for tynde tilslutningskabler.
Index
108514: sv: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 23:02:21) (svar på 108513)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.180)
Lidt mere info:

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=6087

eller direkte fra Milemaker
Index
108516: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (13-02-2011 00:26:07) (svar på 108512)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Det korte svar er nej...

Iøvrigt er jeg ikke sikker på jeg ville køre med hyd spil og automat gear.

Du får svært ved at kunne give motoren gas og komme ind og ud af gear samtidigt.

Om det er på krumtappen eller pto er lidt et religions spørgsmål, jeg havde det på krumtappen, på en 300 tdi med R380 manuel gearkasse.

Det hele afhænger af hvordan du vil kunne bruge dit spil og i hvilken sammenhæng.

Et af mine krav var blandt andet en fuldt variabel arbejdshastighed på spillet.

Min påstand er, at du kan ikke lave et hyd spil installation for under ca 15000 kr. (og denne pris kræver du kan en del selv og kender folk med gode priser).

Mvh

Stephan
Index
108518: sv: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (13-02-2011 03:31:53) (svar på 108516)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Sådan helt generelt, hvad koster det så at lave en helt komplet løsning med el?

Jeg mener man skal jo have ekstra batterier, måske en større generator, split ladning plus alt det der hører til spillet direkte.

Nogen der har prøvet en komplet installation for nylig?
Og hvad er en realistisk levetid på ekstrabatterierne?

Mvh
Jens
Index
108519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (13-02-2011 04:11:07) (svar på 108518)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.182.250.218)
Uden at være mester i el-spil, så kræver et svar på dit spørgsmål lidt flere oplysninger.

Hvor mange spil og hvad skal de kunne. Trække din bil op af en 80° væg i flere timer i træk eller trække den en meter frem over lidt iset underlag?

Et 4 tons Kinaspil kan fås på Ebay fra 2K kroner, og to stk. Gigglepin http://bit.ly/hFtv0T inklusiv plasmareb, splitrelæ, batterier, 24v generatorer og el-løsning nærmer sig de 100.

/Philip
Index
108524: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hydraulik spil (13-02-2011 10:10:57) (svar på 108518)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.35.47)
For at lave en god og brugbar elspilinstallation, behøver det altså ikke være så avanceret.
En spilkofanger, et godt elspil, og en velfungerende generator, koblet til et kvalitetsbatteri, og så er du ganske godt og stabilt kørende. Skal det være rigtig "fint" så sæt et batteri, magen til det første, parellelt til det originale. Den opsætning har vi kørt med i mange år, på vores racer, uden nogen sinde at løbe tør for strøm. Først for nyligt, har vi opgraderet med en 100amp. generator. Et splitrelæ er kun til mere besvær, hvis bilen ikke skal bruges til adventure ture, med køleskab og natbelysning.

1270
Paw
Index
108504: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 12:20:32) (svar på 108491)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.180)
For mig er et mekanisk spil ( www.koenigwinches.dk )altid det bedste, men den opsætning, du beskriver, er også værd at kigge på og teknisk set mulig.

Primært bør et hyd. spil trækkes af motoren, men hvis den skulle gå dø, kan du have en ekstra mindre pumpe, der trækkes af en el-motor. Altså en nødløsning.
Vha omlægning af nogle ventiler kan det nemt lade sig gøre.

Jeg synes blot, at det ville være for besværlig at installere, hvorfor et løst el-spil eller et håndspil ville være det bedste supplement, hvis motoren skulle komme ude af drift.

Et løst el-spil kan monteres i et ARB-beslag og tilkobles til formålet forberedte terminaler.

Ellers et trefor-håndspil fra Stego (www.stego.dk) eller en hi-lift med trækudstyr.

Index
108505: sv: Hydraulik spil (12-02-2011 14:52:22) (svar på 108491)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Hej Jens
Jeg har et trefor-håndspil der gerne vil have et nyt hjem;-)
Snesere Torp Plejehjem.

Alfred
Index
108517: sv: Hydraulik spil (13-02-2011 03:04:34) (svar på 108491)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.250.218)
Hej Jens,

Jeg forstår godt dit ønske om uafhængighed, af andre biler, til at hjælpe dig ud af vandløbet, hvor din bil er druknet.

Men for mig at se er det bedre for dig at investere tid og penge i at din V8 ikke drukner eller have et sekundært eller tertieært el-spil eller et håndspil til at få motor/strøm-fordeler fri af vandet.
Ude på dybt vand er der typisk ikke særligt meget modstand i underlaget, så selv et lille spil kan få dig op hvor motoren igen kan køre.

Jeg kører med i en bil med hyd. foran og et el-8274 bagpå og den kombi. gør at man lige kan pine batteriet til at komme tilbage, halvt op på land, uden motoren kørende.

Selvfølgelig giver det lidt såret stolthed at trække sig baglæns, men til gengæld er man selvhjulpen, og set i relation til de mange andre anvendelsesmuligheder et bagspil giver (læs nedfiring og sidesikring via kastblok til tag), så er det nok mere nærliggende, end at finde et setup med en sekundær el-pumpe til et hydraulisk front-spil.

/Philip
Index
108553: sv: Hydraulik spil (14-02-2011 21:38:23) (svar på 108491)
Eva Hansen #7882, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.221.243)
Hej jens
Det kan lade sig gøre at bygge et hyd system til rimelige penge , hvis det ikke skal være verdens hurtigste spil.
har snakket med en gut i grækenland der har bygget en del hyd spil med en zf servo pumpe og har opnået spil hastigheder på omkring 10-15 meter i minutet.(et 4.5 tons standard elspil trækker omkring en meter i minutet maks belastet)
. servo pumpen vil jeg mene er den type af pumpe der tager mindst umph ud af din motor, og som er nemmest at montere ,hvis du ikke bare vælger at trække olien fra den der i forvejen sidder og spinder på din motor(skal bare have en større olie beholder) . hvis du vælger en elektrisk styreblok til dit spil sparer du en del penge til slanger. men det er ikke helt så driftsikkert som en mekanisk styreblok.
har købt det meste af vores hos 4x4winches de har gode stumper til fornuftige penge
Der er rigtigt mange muligheder at vælge imellem så det er ikke så let at beslutte hvad man skal gøre. valgte selv i blinde da vi byggede vores første hyd system og har modificeret meget siden. Kunne skrive videre hele aftenen.Men skriv bare hvis du har nogle specifikke spørgsmål. offroad@fatpony.dk
Hilsen Søren Bach
Index
108556: sv: sv: Hydraulik spil (15-02-2011 08:21:05) (svar på 108553)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Jeg har en zf servo pumpe fra 4x4winches, idet jeg netop købte ovenstående sæt til at starte med, og den er ikke hurtig.

men du er velkommen til at skrive til mig hvis den har interesse.

Man lærer rigtigt meget efter man har bygget sit anlæg, og specielt om hvad der skal være anderledes.

Man bør starte med at prøve at beskrive hvordan ens spil skal anvendes, forventninger og budget.

Mvh

stephan