tilbage

Land Rover Forum  

Index
108788: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 15:24:18)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Har hørt et rygte om at der kommer nye regler for trailere efter personbiler. Senest 2012 skal man have anhænger-kørekort eller "trailer-kort" til alt over 750 kg. Også selvom køretøjets samlede vægt holder sig under 3500 kg.

Kan det passe? Og hvor kan man læse noget mere?

Mvh Niels
Index
108789: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 15:43:08) (svar på 108788)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Arme jyder, der er alle biler jo født med trailer på, har jeg hørt ;-)

Nye regler for trailerkørekort på vej

Der vil formentlig komme nye regler i slutningen af 2011 eller starten af 2012
de nye regler går ud på at sætte grænsen for hvornår man skal have trailerkørekort
til max 750 kg dvs. alle der skal på camping , køre med hestetrailer osv.bliver ramt af de nye regler.
Men det vil også betyde at priserne formentlig går op på grund af stor efterspørgelse på kørekort
Så går du allerede nu og overvejer et trailerkørekort er det måske en god ide at komme igang.

Jeg tror ikke der er noget endeligt forslag endnu, men mon ikke 2 millioner x gebyr for køreprøve er enhver finansministers drøm ;-) der burde komme noget på folketing.dk
Index
108790: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 16:05:13) (svar på 108788)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Niels Erik
Såvidt jeg er orienteret, så er reglerne p.t. at man skal gå ud fra bilens evne til at trække sammenholdt med trailerens last, og det må ikke overstige 3500 kg. Så hvis du har en bil der må trække 1000 kg, og du spænder en trailer, som har lastevne på 3500 kg, men som har en egenvægt på 800kg, så må du trække den, såfremt den kun er lastet til en totalvægt på 1000kg. Hvis bilen derimod må trække traileren på 3500kg så må du IKKE køre den uden trailerkort. Heller ikke selvom det samlede totale vogntog vejer under 3500kg eks. ved en tom trailer. Så den store Land Rover trailer må du gerne spænde efter kadetten og trække den tom hjem, men ikke efter Land Roveren (uden BE kørekort).
Og som du skriver, så kommer der fra 2012 nye regler, hvor alt over 750kg kræver BE kørekort. Såvidt jeg ved, bliver det en generel EU regel, så vi har samme reglement som tyskerne osv. Så hvis du vil sikre, at du stadig kan slæbe bare lidt på krogen, så er det om at få taget trailerkortet nu, inden kørerlærerne får skruet priserne ublu op.
Index
108791: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 16:25:18) (svar på 108790)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
vis man tager kortet i Amu regi evt after/weekend koster det næste ikke ikke noget

steen
sIIa 1962 109
Index
108792: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 16:25:22) (svar på 108790)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Thomas

Ja, de nuværende regler er jeg nogenlunde inde i. Det er så vidt jeg har forstået sådan at traileren må max veje 50 kg. mere end bilen, at den ikke må veje mere end bilen er synet til at kunne trække, og endelig at det samlede vogntog ikke må overstige 3500 kg total.

Men som reglerne er nu må min 88" med en (nedvejet) totalvægt gerne trække en trailer med påløbsbremser på de 1450 kg total(jeg mener) den er godkendt til nu. Og foreløbig må jeg også gerne køre et sådan vogntog på alm. personbil B kørekort.

Det som overrasker mig er at det til næste år kræver hængerkort for at køre med det samme vogntog. Jeg savner lidt kildemateriale til emnet. Men jeg kan forstå jeg ikke er den eneste der har hørt samme rygte.

Mvh Niels
Index
108793: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 16:35:49) (svar på 108792)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Vi må se, om det når igennem EU systemet. Flere Campingsites diskuterer det, og nogle mener, at det er vedtaget, mens andre mener, at det måske bliver vedtaget. Så hvad der er hoved og hale, ved jeg ikke. Men der er (desværre) god fornuft i, at et trailerkørekort gælder for store trailers og ikke i forhold til hvad din bil lige kan slæbe afsted med. Der er også specielle regler, hvis man har taget kørekort efter 1. maj 2009, så en ensretning, så alle ved, at en +750kg trailer kræver specialkørekort er efter min mening rigtig fornuftig.
Index
108794: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 17:06:55) (svar på 108793)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.105.171.116)
Hej Thomas.

Nu er fornuft og min pengepung ikke nødvendigvis to korrespoderende størrelser. :) uanset fornuften ricikerer jeg at skulle til lommerne. Og det er da kedeligt. :)

Mvh Niels
Index
108796: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 20:00:51) (svar på 108794)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Hej Thomas

Jeg er fuldstændig enig med dig i at det er fornuftigt at skulle have kørekort til trailer.
Desværre var det sådan da jeg tog mit lille hængerkort, at trailer bare skulle veje 1600 kg spændt efter en borgergryde ( BMW), hvor man blot ikke kunne orientere sig i bakspejlet.......spild af min tid og mine penge.

Hænger kortet skal kunne bruges til noget dvs. trailer / cv der er min på 2000 kg og som rager mindst 20 cm ud over trækende bil, det er der det begynder at blive svært, og når så der lige kommer en bus med 100 km/t forbi som suger vogntoget ind mod bussen - så er det relevant.

Hvis så de vil bruge lidt tid på at lære kursisterne at spænde gods forsvarligt fast på traileren, så syntes jeg det er ok

Som det er i dag, er det spild af tid, men det giver selvfølgelig løn til kørelæren, og lidt til statskassen.

Hilsen
Struntze
Index
108797: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 21:08:02) (svar på 108796)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.228.88)
Hej

Man må altid sætte en trailer efter sin bil i dag, der vejer MAX 750 kg uden BE kort.

Dvs., har man en bil der vejer 3500 kg. må denne også have en 750 kg trailer efter... selvom det lyder dumt er det sandt.

samlet vogntog kommer så op og veje 4250 kg

Mvh Rasmus
Index
108799: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 22:36:15) (svar på 108797)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.35.75)
Hej Rasmus,

Altid og altid er så meget sagt, der er en del små biler der ikke må køre med trailer eller max 500 kg bremser eller ej, men det fremgår tydeligt af registreringsattesten.

Et er kørekortsregler et andet er de grænser bilfabrikken sætter, og fabrikkens grænse må ikke overskrides uanset hvilket kørekort man måtte have.
Index
108800: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (22-02-2011 22:49:08) (svar på 108799)
Carsten Hansen #7718, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.88.50)
Hej

Hvor kan der læses noget officielt om de evt ny BE kørekorts regler

Hilsen Carsten
Index
108812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (23-02-2011 15:45:31) (svar på 108796)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg havde en lignende oplevelse da jeg tog trailer kørekort. Det foregik i en mindre familiebil med en lille to-akslet trailer med høj pressenning og med sandsække i bunden så den kom op på "hele 1600 kg" totalvægt.

Der indgik ingen træning i undvigemanøvrer, ingen undervisning i hvad man gør hvis vogntoget kommer i slinger, ingen instruktion eller træning i at læsse en trailer korrekt mht. vægtfodeling, ingen undervisning i surrings metoder etc.

Praktikken bestod i nogle morgen køreture rundt på villaveje og mindre indfaldsveje med den joviale og snakkesagelige kørelærer. Det var mægtigt hyggeligt, men ikke noget jeg lærte så meget af. Det væsentligste var sådan set at lære hans bil+trailer at kende før prøven.

Jeg mærkede kun at der var trailer efter når jeg skulle sætte igang, for bilens lille benzin motor skulle have godt med omdrejninger og koblingsfilen for ikke at gå i stå i den situation.

Eneste reelt trailer relevante indhold i kurset var at man skulle kunne bakke pænt lige over et par hundrede meter og bakke omkring hjørner med rimelig nøjagtighed. Det blev der øvet en del i.

Prøven var sådan set det samme som køretimerne. Det virkede som om det reelle beståelses kriterie var om man kunne bakke med en trailer og så ellers køre pænt og sikkert den halve times tid prøven tog. Konverserede i øvrigt eksaminator om gamle Land Rovere under hele turen ;-)

Alt i alt virker det som en pengemaskine for køreskoler såvel som de prøvesagkyndige.

Index
108872: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (26-02-2011 00:57:05) (svar på 108812)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.182.250.218)
Hej Kristian,

Jeg vil ikke argumentere for at BE-uddannelsen er god, men den giver vel nogle barrierer for at enhver urutineret bilist går ud og ureflekteret bakserer rundt med et tæt på 7 t.s vogntog på et B-kørekort.

Mange af de beviser man kan erhverve, handler vel mere om at man skal være ansvarlig, end det handler om konkret at overholde lige de regler man kan huske fra uddannelsen. Det være sig grønt bevis, vielsesattest eller diverse kørekort.

/Philip
Index
108802: sv: Trailerkørekort nye regler? (23-02-2011 00:23:26) (svar på 108788)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der står mere her på side 8:

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/7b42a3e5/20041120.pdf

Mig bekendt ligger det stadig i kommissionen og venter en enighed i mellem medlemslandende.

Men der er ingen tvivl om at det kommer.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
108804: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (23-02-2011 07:34:38) (svar på 108802)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hvad der måske er mere interessant for nogle af os med hang til 4x4 køretøjer er, at der indføres en kategori D1, hvor man må føre "busser" med op til 16 passagerer/7 meters længde. Så kan man pludselig køre en 110" bus, UDEN "det store" buskørekort :-)

1270
Paw
Index
108815: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (23-02-2011 16:03:24) (svar på 108804)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.152.41)
det må ikke sige højt paw, ikke før det er vedtaget og alle der har lyst til at anskaffe sig en sådan har fået den hjem og stå i garagen.

eller bliver de sku brandbeskattet.

mv.
Nicolai med et ønske om en 110 bus.
Index
108831: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (24-02-2011 14:54:54) (svar på 108804)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.176.21.108)
Paw@
Kan du ikke lige prøve at forklarer det lidt tyderliger, jag har nu brugt mange timer på dette og kan ikke finde noget omhandlende det som du skriver.
Jeg formoder at denne " ændring " af oven omtalte kun kommer til at gælde fremtiden og ikke tidliger reg. LR 110 STW M2
-CHR-
Index
108832: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (24-02-2011 16:17:02) (svar på 108831)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006L0126:EN:NOT

Her er lidt EU læsning, men ingen aner jo hvad det kan ende med, det har jo været længe under vejs, udkastet er i ovenstående link - printer du det ud så hent lige en ekstra pakke papir ;-)

God læse lyst, men husk uanset hvad de taler om dernede så bliver det der kommer til at gælde for os at finde gennem folketing.dk - når den tid kommer indtil da kan vi kun gisne og forestille os så meget.

Index
108842: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (24-02-2011 21:35:17) (svar på 108832)
Einar Brendstrup #2522, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.44.134.34)
Når de indfører D1 i 2013. Så skal man jo selvfølgelig tage kort til kategori D1. Lille bus.