tilbage

Land Rover Forum  

Index
109073: Gearkasse i olien... (06-03-2011 21:47:11)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Da jeg skiftede olie på min SIII og skruede bundproppen ud, kom der lidt ekstra med spildolien ud.
Dels en del små trekanter på en 3-4 mm i bredden, der minder om tænder i et tandhjul, men var slidt meget kun på den ene side og dels et par strimler jern på ca 2x3 cm, der minder om de metalbånd man bruger på paller mm.

Mit gæt er at det er noget sykromesse til 1. eller 2. gear, da de aldrig har virket for godt. Gearkassen virker ellers fint og hyler ikke.

Nogen gode forslag?

Mvh
Jens Sigurdson
Index
109074: sv: Gearkasse i olien... (06-03-2011 22:02:52) (svar på 109073)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
skynd dig at skrue proppen i og lad som ingenting til gearkassen selv opdager det :D
Index
109077: sv: Gearkasse i olien... (06-03-2011 23:58:56) (svar på 109073)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.2.61)
De store jernstrimler er med garanti syncroclipsne fra skiftemuffen mellem 3 og 4 gear - de små trekanter er tænder fra et eller flere tandhjul. Normalt når du får syncroclips med ud i olien, plus tænder betyder det en snarlig reparation af gearkassen...

Skiftemuffen mellem 3 og 4 gear er ikke det mest avancerede i verden, og den fejler desværre tit (altså clipsende). Derefter er disse gear ikke ordentligt synkroniseret, og du vil under indkobling i disse gear slide tænderne af enten 3 eller 4 gear, eller begge hvis det er slemt. Clipsene hjælper med at holde skiftedelen på plads både i indkoblet og udkoblet tilstand mellem gearene.

Den sidste gearkasse jeg lavede havde samme sygdom, og der kunne man se at samtlige tænder på 4 gear var knækket af (det virkede selvfølgeligt slet ikke).

Heldigvis er en s3 gearkasse dejligt nem at gå til -hvis du har indsigt i sagerne :) Enten i form af teknisk snilde, eller en kammarat der har, eller en rep. håndbog.

Den tager ca. 45min at skille komplet ad, og så tager det ca. 10 timer at samle, rense og udskifte dele osv. på selve hovedgearkassen. 3 gearet kan være noget af det ondeste (pga. låsering) at pille væk fra akslen, og her hjælper det at have to lange specielt tilpasset fatningsskruetrækkere til at gribe 3 gears låsering (når du endeligt får den åbnet).

Ellers er der ikke den store humle i det :)

Håber det var svar nok.

Mvh Jakob - S3 200DI
Index
109078: sv: sv: Gearkasse i olien... (07-03-2011 01:24:12) (svar på 109077)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Puha - det lyder dyrt.

Skal man skille den ad først for at se hvilke enkeltdele der er brug for, eller findes der sæt man kan få, sådan at man ikke skal pendle frem og tilbage til reservedelspusheren den ene gang efter den anden?

Mvh
Jens
Index
109079: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (07-03-2011 11:10:06) (svar på 109078)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Så har jeg lige et godt spørgsmål, kan man så opgradere sin gearkasse til en suffix F i samme hug.
MVH Jens E
Index
109080: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (07-03-2011 11:57:28) (svar på 109079)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.54.53.66)
Jeg ville skille den ad og konstatere hvad der skulle skiftes. Under alle omstændigheder ville jeg skifte alle lejer, når nu den alligevel var skilt ad.

Dernæst skal du have et komplet pakningssæt (ca. 150kr) lidt flydende pakning og noget smærgellærred. Nogle af låseringene SKAL du have nye af, da de går i stykker under afmont, dvs. de mister deres oprindelige spændingsævne.

Det er det du SKAL have, og lejerne bør du skifte når proppen nu er taget af :)

Det kan sikkert godt lade sig gøre at opgradere den til en anden suffix, men jeg tror slet ikke det kan betale sig, så hellere finde en brugt som har det ønskede suffix, og evt. reparere den.
Index
109128: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 12:58:44) (svar på 109080)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Tak for de gode råd.

Kunne du ikke fortælle hvad det er med de suffix'er?

Jeg tænker at det måske var smartest for mig at finde en brugt kasse og renovere.

Mvh
Jens
Index
109129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 13:14:50) (svar på 109128)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Øh hvad bil har du, og har du overvejet om du også skulle lave din transfere om til en højere gearing når nu du er igang. Jeg har fået at vide ( belært )at en suffix F er det sidste skud på stammen i serie gearkasser og en noget bedre holdbarhed, jeg har ihvertfald tænkt på om jeg sku kaste mig igang med opgaven, hvis den brækker sig.
God fornøjelse og nu er jeg dælme krak for en køretur i det gode vejr, eller også så sku man tage en morfar under bilen nu man er igang.
MVH Jens Eggertsen på kontoret øv øv øv
Index
109130: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 13:35:12) (svar på 109129)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det er en Serie 3 diesel fra '81

Her i efteråret satte jeg lidt større hjul (dæk) på, og jeg syntes at det kniber lidt med optrækket efter dette og det er da helt slemt på bakker.
Så en større gearing ligger ikke lige for med den motor.
Til gengæld har jeg luret lidt på 200Di, men hvis så fremt vil det først være senere der kommer sådan en i og så kan jeg jo altid sætte overdrive på.
Men det koster jo det hele...

Mvh
Jens
Index
109135: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 15:26:49) (svar på 109130)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Har du en 2,25L liggende i den. og hvilket luftfilter.
En 200 DI er absolut at foretrække, og jeg mente at du burde bygge noget større gearing ind i din transfere gearkasse, som der lige har været en tråd om, den kræver vel omkring de 84 HK for at kunne få det bedste ud af den.
Så har du en feber vogn. Jeg har haft en 200 TDI i min tidligere LW med store hjul og range rover differ på begge aksler, det var super. men jeg vil tro at det bedste vil være en 200 DI med en renoveret gearkasse til en F model og så en opdateret transfere gearkasse der giver en større gearing. Jeg lærte at et godt stort luftfilter med et godt filter i det hjalp på min motor.
Men der ER mange der ved mere end mig om dette emne men det er min erfaring. Så kom friskt d´herre.
MVH Jens E svedende på kontoret,
Index
109140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 16:58:27) (svar på 109135)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ARV min arm, fik lige at vide at der ikke er noget der hedder en suffix F men kun til D, sorry guys husker forkert eller er informeret forkert,
Erkender fejlen og den er hermed rettet, så er der nogen der VED om de s.... gearkasser kan fås i hvilke suffix??

MVH Jens E
Index
109141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 17:02:36) (svar på 109140)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Jeg har også kun set seriegearkasser op til suffix D.
De kan kendes på nogle forstærkningsribber på siden af hovedgearkassen.
Suffix A B C er helt glatte på hovedgearkassehuset.

Suffix D gearkassen er suverent den stærkeste, specielt i bakgearet hvor de andre er meget svage.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
109142: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (08-03-2011 17:35:43) (svar på 109135)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Ja nu er jeg jo ikke Land Rover ekspert, men man skal ikke vide ret meget om motorer for at se at manifoldene er en joke flowmæssigt.
Og ja det er en 2,25L med originalt luftfilter. Hvilket betyder at man ligefrem kan mærke hvor dårlig fyldningsgraden er når man accelerere.
Det skulle overhovet ikke undre mig om man kunne hente 10 heste mere ved at lave et ordentligt sæt manifolde til den på både indsugnings- og udstødnings-siden.

Med en Ascroft gearing og 200Di ville det sikkert virke fint. Jeg var i terrænnet for første gang med den til Beach Tour her i weekenden og fik for alvor prøvet det lave register af. Mit indtryk er at Ascroft gearing vil virke fint med en større motor.

Ang. 200Di. Hvad er så dommen? Kan det eller kan det ikke lade sig gøre at køre sådan en glat igennem syn? Jeg er ikke meget for den der med "går den så går den" metoden.

Mvh
Jens


Index
109253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (11-03-2011 20:37:26) (svar på 109142)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.2.61)
Jeg har lige været til syn med min s3 200di, og den strøg lige igennem :)

Det skal lige siges at jeg også har mont. motoren med de rigtige motorophæng fra den bil den stammer fra (range rover)

Dvs. jeg har både rammeophæng og motorophæng med over, så motoren sidder fuldstændigt forsvarligt, altså istedet for at mont. motoren oven på de oprindelige rammeophæng fra seriebilen - desuden vibrerer det også ALT for meget hvis den ikke sidder i de rigtige ophæng.

Mvh Jakob - Med det kulsorte dieselmonster :)
Index
109257: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (11-03-2011 23:19:16) (svar på 109253)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Billeder? Please...

Hilsen
Jens
Index
109268: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse i olien... (12-03-2011 09:23:12) (svar på 109257)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.2.61)
Jeg kan godt lægge et par billeder op i løbet af næste uge :)