tilbage

Land Rover Forum  

Index
109116: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 08:15:04)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Hej
Jeg påtænker at skifte skiver og klodser idag på min Defender 90", TD5, 2000. Min erfaring som DIY mekaniker er begrænset ;o) Er skift af skiver til at gå til for den knap så erfarne, der skal jo adskilles en del, og er der specielle ting jeg skal fokusere på undervejs.

MVH
Thomas

Index
109117: sv: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 08:32:53) (svar på 109116)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.147.235)
Jeg vil bestemt mene det er til at klare, også selv med et begrænset erfaringsgrundlag.

Hvis du vil klare det selv, så skaf en haynes bog eller workshop manual.

Du skal have en moment nøgle, 52mm top og nogle toppe der passer til bremsecaliber boltene samt dem der holder skiven og nav sammen, udover almindeligt forekommende værktøj

Er du i tvivl om noget så forhør dig ad i regionen om nogen vil give en hånd.

Med venlig hilsen

Stephan
Index
109125: sv: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 12:16:55) (svar på 109116)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Det er noget af det nemmeste du overhovedet kan lave som DIY. Her er brugsanvisningen:
Værktøj: Stor vandpumpetang, lille vandpumpetang samt hjulnøgle. Eventuelt en lille stålbørste
Materialer: Nye klodser og monteringssæt. Evt. lidt siliconeolie og kobberfedt eller Neverseeze
1) Løsn hjulmøtrikkerne
2) Klods bilen op, så den står sikkert, og pil hjulet af
3) Pres selve bremseklodserne tilbage med den store vandpumpetang indtil stemplet er helt inde i huset. Først den ene side og så den anden og evt. den ene igen, hvis den poppede ud
4) Løsn og fjern den gamle clips, som holder klodserne på plads
4A) Smør eventuelt gummipakningerne på bremsestemplerne med silicone, hvis du vil være rigtig god ved din bil, og skal køre i den i mange år
4B) Rens eventuelt den kaliberen med stålbørsten, så den nye klods sidder godt og rent
4C) Smør evt. metalendekanten af bremseklodsbagpladen med kobberfedt, så den glider bedre i holderen. Hvis du er i tvivl hvor du skal smøre, så sæt klodsen i, og se hvor den lægger an imod kaliberen. Det er her du skal smøre
5) Monter klodserne
6) Monter clipsen, som holder klodsen
7) Monter hjul, og sænk den side af bilen
8) HUSK at trykke bremsepedalen helt i bund et par gange, inden du fortsætter til det næste hjul. Hvis du har efterfyldt bremsevæske skal du også holde øje med, at din væskebeholder ikke render over, når du presser stemplerne tilbage. Læg eventuelt en klud under beholderen.

Alt i alt tager hvert hjul mig omkring 15 minutter inklusiv rensning osv. Så det er MEGET hurtigt, og en perfekt opgave for DIY folk, som ønsker at blive bedre til at skrue i deres vogn...
Index
109126: sv: sv: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 12:19:21) (svar på 109125)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Der var jeg lige lidt for hurtig. Du skrev jo, at du også ville skifte skiver. Der er jeg enig med Stephan i, at du gør det nemmest med en manual i hånden.
Index
109127: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 12:51:44) (svar på 109126)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Ja, klodserne er nemme nok, skiverne lidt mere omfattende, hub assembly skal jo skilles ad, og samles. Og det er denne del som jeg var lidt i tvivl om i forhold til hvor svært det er, og om der er ting jeg skal være specielt opmærksom på.

Manualerne har jeg, så jeg går gang. Tak for svarene
Index
109133: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (08-03-2011 14:20:36) (svar på 109127)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Vent nu lige lidt.
Hvis du skal skifte bremseskiven er det ikke bare lige...

For at gøre dette kræver det, at du har lidt værktøj til rådighed. Som der tidligere er beskrevet, skal du have fat i en 52 mm top. Yderligere skal du bruge en 12 kantet 13 mm top. Ingen af dem lå i mit værktøjssæt før jeg startede med Land Rover...

I bremseskiven sidder yderligere lejerne, som du også skal have ud (hvis ikke du skifter dem med det samme). Ved dette skift, ved jeg ikke om det er muligt at genbruge pakningen der sidder ved det inderste leje? Kunne godt forestille mig, at den kunne blive utæt.

Selve skiftet kan du godt lave, men det kræver lidt værktøj og reservedele.

Hvis du ydermere har den originale værkstedsmanual for TD5, står der, at du skal spænde lejerne 210 Nm. Dette har jeg rigtig dårlig erfaring med. Det virker mere korrekt at spænde dem ca. 50 Nm - 60 Nm.

Med hensyn til klodserne ville jeg ikke bruge silikone, men kobberfedt.

Hvis der er spørgsmål kan du eventuelt ringe.

Mvh.
Rud
Tlf: 26 21 61 41
Index
109148: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 11:06:40) (svar på 109133)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Hej Rud,

Den med momentet må du lige uddybe lidt?? Jeg kan ikke lige se, hvad problemet skulle være ved at spænde med de specificerede 210 Nm ud over, at man skal have en ordentlig 52 mm top, der er lang nok til at gå ind over akslen. (Jeg har gode erfaringer med 'luksus-modellen' fra Paddock)

På Td5 er hjullejerne monteret med 'afstandsringe', og den store 52 mm møtrik skal derfor spændes hårdt (210 Nm) og derefter sikres ved at 'hamre den ind' mod den flade del af akslen. (Kaldes en stake-nut) Hvis der ikke skiftes lejer, og der ellers ikke er slør i lejerne, så kan de nuværende afstandsringe genbruges - ellers skal der evt. andre til med anden dimension.

Pas på du ikke tager fejl af den tidligere konstruktion, hvor lejet justeres med møtrikken, som derefter låses med en kontramøtrik. Jeg har tidligere været ved at tabe er forhjul fordi tidligere ejer havde misforstået konstruktions-princippet og ikke spændt med korrekt moment og efterfølgende sikret møtrikken!!

Du behøver iøvrigt kun at tager det yderste leje helt ud, men det vil da være fornuftigt at kigge det hele efter, når nu du er derinde - rengør grundigt og giv det nyt fedt, når nu du er i gang.

Klart kobberfedt - silikone er efter min bedste overbevisning intet værd i forbindelse med bremseklodser. Pas på ikke at få kobberfedt på selve klodsen eller de nye skiver; dér gavner det ikke ,-)
Index
109151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 13:31:16) (svar på 109148)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Ovennævnte kan måske misforstås:

Selvfølgelig ikke kobberfedt i hjullejerne... men på bagsiden af bremseklodserne.

/Jens
Index
109152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 14:53:45) (svar på 109148)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Hej Jens
Jeg har personligt haft dårlig erfaring med at spænde lejet med 210 Nm. Har selv en 90" TD5 fra 2004 og da jeg selv gjorde det holdt det desværre kun en uge (under 500 km).

Forklaringen fra en kyndig kamerat (mekanikker) var, at lejet havde været spændt for hårdt, og dermed givet en alt for stor belastning på lejet.
Dette medførte, at jeg blev nød til at skifte den på daværende én uge gamle stub aksel og lejer endnu en gang :o(

Siden da har jeg spændt lejerne til de "føles" rigtigt (har ligget omkring de 55 Nm).

Dette har jeg kørt med siden, men hvorledes dette er rigtigt ved jeg ikke.

Jeg hører gerne fra andre TD5 ejere.
Index
109153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 14:58:37) (svar på 109152)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Hvis ikke jeg har misforstået det hele, så ligger miseren i, at du nok skulle have haft et større afstandsstykke imellem lejerne.

Lejerne justeres vha. afstandsbøsningen og ikke ved momentet. Møtrikken skal 'bare spændes fast', så det hele låses hårdt sammen.

Der en sirlig måleprocedure med måleur i værkstedshåndbogen... men jeg har nu bare følt mig frem ,-)

/Jens
Index
109158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 21:17:21) (svar på 109153)
Bjarne Jørgensen #3844, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.225.74)
Øhh er Td5 anderledens end en 300Tdi hvad angår aksler mm, for jeg mener helt bestemt at når du spænder baghjuls lejerne skal den inderste møtrik strammes ret hårdt, så løsnes og så strammes med et moment lige omkring 40 NM, så bukke blikket og så den yderste møtrik med samme moment.

Altså man strammer det til i starten, så løsner møtrikken når lejet har sat sig og så spænder med korrekt moment.

Se evt:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-300-tdi-workshop-maunual-1997.pdf

Mvh
Index
109162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (10-03-2011 06:59:29) (svar på 109158)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Ja, Td5 er anderledes. Så vidt jeg husker, skete skiftet fra og med MY1999, hvor de to møtrikker blev erstattet af spacer + stake nut.

Altså en fundamental anderledes måde at samle lejerne på. Det er ikke fordi det er indviklet, men man skal bare lige tænke sig om, da det virker lidt anderledes end lejet i et cykelhjul ,-)

/Jens