tilbage

Land Rover Forum  

Index
109165: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 08:38:19)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.211.18.10)
Hej DLRK.

Så kom min nye kardan fra paddocks, YES! Min Defender lyder snart som et godstog, så det er vidst på høje tid !

Bil : Defender 90" 300 TDI

Hvordan starter jeg, og er der noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh Philip
Index
109168: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 09:43:24) (svar på 109165)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.23)
Hej Philip

Der er ikke så meget at betænke sig på. Det er bare ind under bilen og løsne de i alt 8 bolte som holder din kardan på plads. Jeg plejer at starte med de 4 bolte ved bagtøjet først. Og så bare skrue den anden vej når den nye kardan skal på.

MVH Peter, der nu vil ud og rode med koblingen på min 90" 200 TDI.
Index
109169: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 09:44:38) (svar på 109165)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Philip

Det er rimeligt lige til. Hæv det ene hjul og sæt den i frigear så du kan dreje akslen. Og så er det ellers bare godt med rustløsner. Du gør dig desuden en tjeneste hvis du har to 9/16" nøgler. hvis ikke kan 14 og 15mm også godt bruges...

Ellers er det bare ned på skjoldet og få de fire bolte/møtrikker i hver ende af.

Hvis det er noget rigtig møg og det bare ikke vil fra hinanden, Så kan man, med hjælp fra en stor hammer godt fjerne et af krydsene så man kan få en top på. Og endelig er der også din gode ven vinkelsliberen. Men så skal det også side rigtig godt sammen. Du er jo i den heldige situation at du ikke skal genbruge den gamle kardanaksel.

Og når du så samler det igen. Så plejer jeg at skifte til nye bolte og så give dem lidt fedt. Så plejer det at gå lidt nemmere når det skal af igen.

LR SIII Hilsen REO
Index
109172: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 10:02:00) (svar på 109169)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Rasmus,

Du har godt nok det store værktøj fremme ;-)
Ja det kræver to nøgler der passer, bliver kanterne først runde har vi balladen.
Det med at løfte et hjul går kun på en serie model.
Tager man de to nederste ved diff. og de to øverste ved gearkassen, sætter en fod på det ene hjul og skubber så kardanen drejer en halv omgang og så tager man igen de to øverste ved gearkas. og de to nederste ved diff. så er det jo det.
Index
109176: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 11:32:52) (svar på 109172)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.179.0)
Lad os bare sige jeg har taget mine kampe med de små sataner... ;-)
Index
109170: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 09:48:32) (svar på 109165)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Philip,

Jamen det er bare ned på ryggen, det kan være en fordel at give den med fedtsprøjten inden du sætter den på, bare lige så du ser der kommer fedt frem ved alle fire lejer, glidestykket skal du ikke give mere end tre tryk, ellers er det bare at sørge for flangerne er rene inden du samler og så spænd det godt til.

God arbejdslyst

Index
109171: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 09:56:04) (svar på 109170)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.211.18.10)
Tak for svarene, så må jeg bare igang når jeg kommer hjem :)
Skal der ikke tappes noget olie fra ?
Index
109173: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 10:04:37) (svar på 109171)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.112.177)
Hejsa philip.

Det er lige til.

Bemærk dog at 9/16" IKKE er det samme som 14 eller 15 mm. Og hvis først bolthovederne eller møtrikkerne er blevet runde, så er det virkelig svært at få fat... Og ja, rigtigt gættet. Her taler jeg af bitter erfaring!

Ergo: Køb de rigtige nøgler. Kan bla. købes i Biltema for en meget favorabel pris. Der kan også fåes en speciel top som gør arbejdet lidt nemmere. Prøv 4WD eller en af de andre reservedelspushere.

Og ellers er det bare lige på. Der skal ikke tappes olie af. hvis du er heldig er det klaret på 5 minutter. Husk at bruge de rigtige låsemøtrikker.

Hilsen Jens
Index
109174: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 10:18:52) (svar på 109173)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.211.18.10)
Tusinde tak for alle svarene!
- Fantastisk!
Jeg håber på det går let, min bil plejer at være medgørelig !

- Hav en fremragende dag!
Index
109175: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 11:31:42) (svar på 109171)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Nu har jeg aldrig følt behov for at kravle ind under en Defender, men det foresvæver mig at sådan en har håndbremse på kardanen ligesom en seriebil. Uanset så vil jeg med fare for at lyde kedelig mene at det er formålstjeneligt at lægge et par klodser under hjulene, hvis man kravler ind under. Ellers kan det i værste tilfælde ende med at en af mine kollegaer kommer på arbejde!

:)

Mvh Niels
Index
109182: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 12:42:04) (svar på 109175)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Niels hemmeligheden er selvnivellerende beton ;-) der må da også være et plant sted på den der "rasteplads" mellem de to broer ;-) hvis du en dag skulle få lyst til at se
vidunderet nedefra.
Index
109185: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 13:34:42) (svar på 109182)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Joe Per, nok er jeg stærk i troen, men ikke stærk nok til at tro at en Land Rover der ikke er bremset holder stille uanset hvad. Jeg har i min tid set mange biler og traktore der er begyndt at trille mens chaufføren udbrød: "Jeg troede sgu da den holdt lige" Det er så et af de tilfælde hvor troen ikke rækker. Jeg vil mene at et par klodser under hjulene er en billig livsforsikring.

Mht din bemærkning om "rasteplads" så kan jeg kun sige at sålænge tilstrækkelig mange fra Djævleøen og andre steder har den opfattelse af min hjemstavns ø, så kan vi fynboer have vores fynske idyl i fre´ :)

Mvh Niels
Index
109186: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 13:52:35) (svar på 109185)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.22)
> Philip Dam Hansen

Jeg vil også sikre køretøjet mod at trille, som Niels skriver.

Triks:
Det værktøj jeg bruger er en 9/16" (den lange sorte på billedet er min foretrukne) eller en 14mm (den lille korte til 1/4" top sæt) ofte kan man også bruge 14mm stjerne gaffel nøgler, bedst er en 9/16" nøgle.

Hvis du ikke kan få dem løse kan du evt kløve møtrikkerne med en mejsel.

Lidt olie eller fedt på gevinderne er en god ide.

Vh HC
Index
109189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (10-03-2011 15:01:25) (svar på 109186)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Index
109219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved skift af kardan. Defender 90" 300 tdi (11-03-2011 09:25:17) (svar på 109189)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.211.17.120)
Hej DLRK!

Så er kardan udskiftet!

De 4 bolte ved dif --> no prob.
2 bolte ved gear --> lidt prob. mest pga. mangel på plads
2 bolte ved gear --> meget prob. måtte skæres over med vinkelsliber. Krydset var så smadret at den havde slidt 2 af boltene halvt over, det var vidst på høje tid!

- udover det var boltene sat i bag fra (gearkasse siden) så de måtte skæres over for at få dem ud.

Men igen mange tak, nu kan jeg igen høre motoren arbejde i stedet for kardanens larm :D - Fantastisk