tilbage

Land Rover Forum  

Index
109336: 2,25 Diesel ryger (13-03-2011 19:32:18)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.105.169.71)
Gæve LR-folk!
Jeg er i besiddelse af en 88" SIII ex mili som kører 2,25 D. Den er pt under renovering, deri ligger også at få kigget lidt på motoren. Det forholder sig sådan at bilen kører skam meget godt, men, den ryger bare gevaldigt under acceleration eller sejtræk. Står den i tomgang ser man ikke nogen nævneværdig røg. Røgen er sort, og den ser meget "partikel-agtig" ud, hvis man kan sige det. Den lugter ikke af afbrændt motorolie og jeg kan heller ikke se noget blåligt skær i den. Jeg synes ikke motoren som sådan bare springer igang, men det er lidt svært at sige om det skulle skyldes slidtage (underkompression) eller om den bare er lidt træg pga. kulde, dårligt batteri og stilstand (bilen har stået stille i halvandet år). Mit spørgsmål er så: Skal jeg vælge at smide en anden motor i (som jeg har ved hånde) eller kan det betale sig at kigge nærmere på den der ligger i. Tror I at man kan komme langt med at få stillet/renset pumpe, dyser og andet. Eller lyder det til at skidtet er slidt op (muligvis grundet mange starter og mange meget korte køreture, hvilket jeg ved den har været udsat for.)? Har læst en del udemærkede indslag om at stille pumpe og dyser og hvor meget det kan hjælpe. Skulle dette være vejen frem?

Med røgfyldte hilsner og et enkelt host

Lars
Index
109338: sv: 2,25 Diesel ryger (13-03-2011 21:34:24) (svar på 109336)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hej Lars
Nu er det altid en vurderingssag, hvor meget, meget røg er. Min, en 90" med en 200TDi gør det samme.... Men det er fordi min pumpe er skruet en del op i forhold til standard....
Så det kan jo være en simpel ting, og det bedste du kan gøre er nok at snakke medenaf de lokale erfarne fynbo'er og høre om de vil køre en tur med dig. De kan hurtigt mærke, om den trækker mere end oprindeligt, og dermed måske blot er optimeret. Og så ville det jo nok være lidt overdrevet at smide en ny motor i.....

Jimmi
Index
109340: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (13-03-2011 21:48:04) (svar på 109338)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.104.7.116)
Nu er jeg af natur bonderøv,og lidt røg tager sjældent pippet fra mig. Men her kan man decideret ikke se bilen bagved hvis man trykker lidt på pedalen.
Index
109341: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (13-03-2011 21:57:42) (svar på 109340)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.8)
Motor får nok lige rigelig brændstof eller for lidt luft.
Du kan rense luftfilteret grundigt.
Evt. justere pumpen.
Er maskinen slidt, så kan du med fordel udskifte den
med en 2,5 n/a, som er en slider.
Index
109343: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (13-03-2011 23:11:49) (svar på 109341)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Det vacumspjæld der sidder på indsugningen og styres at speedertrækket, skal være justeret ret præcist.
Hvis det ikke åbner helt, så får motoren ikke luft nok.

Check også indsugningsslangen fra luftfilter til manifold, den kan være faldet sammen indeni.

Check oliebadsluftfilteret, om der skulle være fyldt op med sand og døde mus i bunden, nyt olie er ren motorforkælelse.

Det er da nogle af de billige løsninger. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
109349: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (14-03-2011 09:14:17) (svar på 109343)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Tjjaaa en anden motor er altid lidt sjovere og en 2,5 N/A kører fint i en "88, men hvor er så udfordringen i at få skidtet til at virke, er der skiftet olie på motoren, hvad med dine dysser, og har den fået tæsk i længere tid så den er lige til de evige øvelses pladser.
ellers så er der en motor til salg et eller andet sted.
Held og lykke med projektet, ( kan næsten ikke lade være med at sige Belladd).
MVH Jens E
Index
109350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (14-03-2011 10:13:32) (svar på 109349)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Belladd?? hwa er det for noget? Vidundermiddel? Har aldrig hørt om det, selv om jeg har arbejdet med motorer i mange år..
Henrik som stort ?
Index
109351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (14-03-2011 11:27:51) (svar på 109350)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.149)
Bell Add er ganske udmærket til renholdelse af dyser og brændstofsystemet i øvrigt.
Har været omtalt herinde mange gange.
Findes både til diesel som til benzinmaskiner.
Index
109382: sv: 2,25 Diesel ryger (15-03-2011 15:11:21) (svar på 109336)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.110.131.203)
Jeg siger mange tak for svarene og tror jeg vil prøve mig lidt frem. Man kunne jo tage dyserne fra den motor der kører fint og sætte over i den anden her. Så kan man i det mindste udelukke at det er et dyseproblem.

Lars
Index
109383: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (15-03-2011 15:36:49) (svar på 109382)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hej Lars....
Tænkte lidt mere over sagen, og så kom der en mulighed mere frem fra tiderne med Land-Rover.
Engang, godt nok på en 300TDi, havde vi skiftet tandrem og den nye var placeret med pumpen rykket én tand. Dette gav samme resultat som du beskriver. Vi kørte såmænd et trophyløb med den, så den kørte fint, den røg bare helt vildt, når den arbejdede.
Så hvis du har skiftet tandrem, så ville jeg kikke der, som en mulighed.....

Jimmi
Index
109384: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (15-03-2011 15:55:37) (svar på 109383)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.112.177)
Hej.

Der er ikke tandrem på en 2.25D. Den har kæde :-)

Hilsen

Jens
Index
109393: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (15-03-2011 17:34:25) (svar på 109384)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Tjah... Hvad ved jeg om seriebiler :-)
Men, når nu der står at den er under renovering, så kunne kæden vel have været af??

Jimmi.... Der lige skriver sig den note bag øret :-)
Index
109408: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (15-03-2011 22:10:55) (svar på 109393)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.109.46.242)
Ja, det kunne sagtens have været at vi havde rodet i motoren, men den har nu slet ikke været åbnet op. Det er resten af bilen der står for renovering. Men lige meget hvad så er det jo rart med friske indkast på boldbanen, når man står og er i tvivl om hvad der skal til for at løse problemet.
Index
109417: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (16-03-2011 09:18:31) (svar på 109408)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg ved ikke om jeg skal have ondt i maven eller smile stort, de 2,25 L Diesel motorer har et noget blakket øøh omdømme.
Men nu er der een af slagsen ude foran ( sidst jeg så efter)så nu skal den have en chance, men er det ikke vigtigt at flue k..... den motor ud i vedligeholdelses kunsten. I min kommer der kuns de rene råvarer, olie af den dyre slags fra ja I ved P.... C....., men kan man gøre noget andet, skal man være efter ventiler een gang om året, eller lign., rens og nyt olie i luftfilter een gang årligt.
Måske afholde 1 til 4 eftersyn som i gamle dage een gang om måneden. Er der een der har et smører skema liggende til min ightweight??.
Jeg er spændt på hvad denne saga ender med.
MVH Jens E
Index
109419: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (16-03-2011 09:42:56) (svar på 109408)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej lars. Hvordan har din dieselpumpe det? Det var det mest tilbageværende problem på min gamle 88" dieselhakker - den fik med gummihammer, nye filtre osv. osv. Men det eneste der virkelig hjalp var en ny renoveret dieselpumpe (kun 5000 kr).

Men glæd dig over hvis du har skiftet/renset alle filtre - det bliver godt tilsidst.

LR hilsen
Index
109449: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (16-03-2011 19:57:18) (svar på 109419)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.151.224)
Det skal indtil videre være usagt hvor god pumpen er, men nu hvor jeg har luftet ideen med at flytte dyserne og prøve det af, kan man vel også prøve at flytte pumpen.. Om ikke andet, så kan den gamle pumpe jo bare repareres bagefter og enten sættes på igen eller ligge som backup. Det er for øvrigt den her vogn det handler om.
Index
109851: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel ryger (27-03-2011 22:31:54) (svar på 109449)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.106.87.225)
Må hellere lige samle lidt op og afslutte tråden. Der var mange gode råd og jeg pillede luftfilter af og startede motor op. Dog viste det sig hurtigt at det vist ikke var nok blot af skaffe mere luft, evt rense og justere dyser etc. For netop som den stod og kørte med åben hjelm bemærkede jeg at der steg røg op fra oliepåfyldningstudsen.. Så den er slidt op og klar til udskiftning evt. senere renovering.