tilbage

Land Rover Forum  

Index
110168: bladfjedre til spiralfjedre (05-04-2011 21:55:36)
Martin Madsen #8344, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.198.156)
ville gerne vide om der er nogle der har bygget en bil om fra bladfjedre til spiralfjedre og fået det synet?
Index
110178: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 00:48:51) (svar på 110168)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Jeg kender kun et par svenskere der har bygget bladfjedre om til madrasfjedre, de har det jo svært i "forbuds Sverige" :)

Og en godkendelse bliver svær, da det er en konstruktiv ændring i strid med typegodkendelsen.

Men der kan altid laves en enkeltstyksgodkendelse af køretøjet, men det kræver flere mapper indeholdende test og beregninger fra et anerkendt prøvningsinstitut, f.eks. Teknoligisk Institut og masser af dokumentation af ombygningen og masser af tid og et rigtigt godt samarbejde med en synshal.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
110180: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 08:03:51) (svar på 110168)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.65)
:-) Hvoffor forringe vognen? ;-) hø-hø
Bladfjederhilsen
Lars
Index
110181: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 08:25:26) (svar på 110180)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg har set et chassis hos Kjeld der var bygget fra fabrikken til spiral fjedre til en 88", hvis ellers jeg husker rigtigt.
Prøv at tale med Kjeld fra Tohuse.
MVH Jens E
Index
110182: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 08:31:44) (svar på 110181)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.102.123)
Godmorgen.

Jeg tror at Jens er inde på noget af det rigtige. Det er helt sikkert nemmere, mere lovligt og billigere at finde f.eks.en ældre 90/110, eller bare en ramme med papirer, og bygge en seriebil oven på skruefjederrammen. Altså så det fremstår som en 90/110 med anden karosse...?!?

Hilsen

en Jens mere :-)
Index
110183: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 08:32:37) (svar på 110182)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.102.123)
P.S.

Du kunne jo også bare købe en tidlig 90/110 og spare alt bøvlet...? ;-)
Index
110184: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 08:58:41) (svar på 110182)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Bladfjedre på en 88" kommer ikke til at ske i DK. Det er meget brugt i England, men rygtet vil vide at myndighederne selv i England er begyndt at stramme reglerne for "tax-excempt" veteraner. Men her har det også været moderne at ombygge gamle seriebiler til moderne monster maskiner, som denne her med 200 TDi og det hele.

Men hvorfor ikke gå den modsatte vej, hvis man ønsker de komfortable fjedre, den stærke drivline, de bedre bremser og samtidig ha' en bil med seriebilens charme? Kan man bygge en Minor-Rover kan man vel også bygge en "Boingy-serie"

:)

Mvh Niels
Index
110185: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 09:15:31) (svar på 110184)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.102.123)
"Bladfjedre på en 88" kommer ikke til at ske i DK"?!?

Mon ikke der skulle have stået "skruefjedre"? ;-)

Hilsen

Jens
Index
110187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 10:04:23) (svar på 110185)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Åh jo, gik lidt stærkt. :) Havde lige en pause fra en flok temmelig forstyrrede konfirmander. Jeg mener naturligvis skruefjedre.

Og at en serievogn ikke får skruefjedre i Danmark, er naturligvis et postulat, alt kan jo lade sig gøre, men lovligt til gadebrug tror jeg aldrig det bliver.

Hilsen Niels, der nu vil prøve med en kop kaffe og en mundfuld frisk luft, mens sindet falder til ro. :)
Index
110188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 10:34:25) (svar på 110187)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
TJAAA du kan jo altid tale med naine naine papa og få ro på sindet.
TØ HØ
MVH Jens E der cruiser tværs over jylland søndag morgen i bladfjedre bil.
Index
110189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 10:48:35) (svar på 110187)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Jamen alt kan vel lade sig gøre, og resultatet kan nåes af forskellige veje.

Spiralfjedrene sidder på siden af rammen, øverste fjederskåle og akselbeslag kan købes, lige til at svejse på, men serieakslerne er ikke brede nok, så der skal 90er aksler på og så skal der også plastskærme på.

Hvis man vil have en look a like 88", tager man en af de første 90" trækker fronten ind, skifter kølergitter, skifter frontruderamme og tag, sætter to serie døre på, så kører vi serie III A ;-), eller lade fronten blive ude så kører vi serie III A V8

Det er da vist den korteste vej, og den tror jeg ikke giver bøvl i synshallen, det koster afgift at model ændre, altså "facelifte", tror ikke der skal betales når man går den anden vej.

Index
110192: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 11:48:45) (svar på 110168)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Jeg er igennem en større snak med synsmyndigheden omkring at bygge et nyt karosseri på en Range Rover ramme (til en LR 100"). Du vil få meget store problemer med at få godkendt dine konstruktive ændringer, hvis du vil have at din bil skal være lovlig. Derimod vil det ikke give dig de store problemer at få godkendt en 88" karosse på en 90" ramme, for så er det stort set kun kosmetiske ændringer du laver (ligesom mit projekt).
Index
110197: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 13:57:47) (svar på 110192)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.218.176)
Hej Thomas

Kan du få lov til at gøre dette ? Jeg tænker på selebefæstigelse etc. Og i pricippet giver du jo bilen en anden ID - jeg ved godt at vi har gang i at pille ved fluer, men...?

Morten
Index
110200: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 16:56:45) (svar på 110197)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Man kan kontrollere sin registreringsattest, hvis typegodkendelsesnummeret begynder T, så er det kun rammen, aksler, bremser og styretøj der er godkendt og resten af bilen er til valgfri opbygning, det er også tilfældet med de allerførste årgange af Range Rovere, derfor kan det lade gøre at bygge og få godkendt en Range Minor.

Alle seriebiler har T godkendelse, jeg ved det ikke med de tidlige 90"/110".

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
110205: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (06-04-2011 21:11:30) (svar på 110200)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
min 110" fra 87 har typenummer der begynder med T

Henrik Klinge
Index
110229: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (07-04-2011 11:31:29) (svar på 110197)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Morten. Det er et godt spørgsmål og intet med at pille i fluer at gøre. Du har fuldstændig ret i, at bilen skifter identitet, og at der skal betales afgift. Jeg betaler selvfølgelig fuld afgift af ombygningen (ca 20.000), og det er en forudsætning for beslag m.v., at bilen er fra før ´79 eller ´80, da der så ikke er krav til, at der skal være godkendte beslag til befæstigelse. Alternativt kan man anvende Land Rovers originale beslag, og så er det ligemeget hvornår den er fra. Hvis bilen er fra før ´76 er der ikke engang krav til godkendte seler. Her kan du sy dine egne seler, og få det synet (hvilket jeg havde på den "gamle gule" RR, og iøvrigt har diskuteret mange gange med forskellige synsfolk, som mente at vide bedre i de gamle Statens Bilinspektionstider)
Index
110230: sv: sv: sv: sv: bladfjedre til spiralfjedre (07-04-2011 13:55:12) (svar på 110229)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.218.176)
Hej Thomas

Tror lige vi misforstod hinanden.

Jeg spurgte til ideen med at montere en 88" karosse på en 90" ramme. Da 90" er fra 84 eller nyere er ID'en jo på både ramme og chassis, derfor mener jeg ikke det kan lade sig gøre. Dit (og mit) projekt er jo baseret på pre 76 biler og der er ID'en jo kun på rammen.

Venligst og med god byggekarma.
Morten