tilbage

Land Rover Forum  

Index
110238: baghjulslejer (07-04-2011 23:33:35)
Hans Hjortkjær #8586, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.18.161)
Hej alle sammen
Tak for hjælpen med min tankmåler! (er bestilt)
jeg skal til at skifte baghjulslejer
men når jeg læser i min bog (Haynes)om LR.
Måler de noget slør ud med måleur, men hvad er det der
bliver målet ud og er det nødvendig? (jeg har et måleur)
når jeg skifet lejer skal jeg da tappe olie af bagtøjet ikke?
Blik og vink fra Stevns
Hans
Index
110239: sv: baghjulslejer (07-04-2011 23:53:15) (svar på 110238)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Jeg har ikke brugt måleur til det endnu, jeg tror 90 % af alle skifter dem på gefühl.

Jeg mener ikke du behøver at gøre det, det har holdt for mig hver gang uden, og tror det er at gøre det til en større videnskab end nødvendigt..

Du behøver ikke at tappe olien af når du skifter lejer på baghjulene, du kan nøjes med at hæve akslen så højt at olien ikke render ud.


Med venlig hilsen



Stephan
Index
110245: sv: sv: baghjulslejer (08-04-2011 11:18:23) (svar på 110239)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.250.12)
Da bremsetromlen/bremseskiver er boltet fast til navet, skal der være mulighed for det kan udvide sig, når dette bliver varmt ved bremsning, uden lejet går stramt og presser fedt og olie væk med sammensmeltning til følge. Derfor skal der være lidt frigang. Selv monterer jeg hjulet, blæst rent for løst snavs, når møtrikker er spændt til, men før låseblikket bukkes, når man så tager godt fat for oven og neden, skal man lige kunne ane lidt frigang, så er det som det skal være. Man skal dog være opmærksom på der stadig findes synsfolk, der påstår der intet slør må være, så spænder man blot lejet let til, kører til omsyn, derefter løsner til angivet frigang.
Index
110246: sv: sv: sv: baghjulslejer (08-04-2011 11:21:54) (svar på 110245)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Nu nævner du ikke din biltype, men du bør lige være opmærksom på, at der er to fundamentalt forskellige konstruktioner, som det beskrives i tråden:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&i=109116&f=&g=&ex=1&s=stake nut#109116

Det kan i værste fald være farligt at tage fejl ;-)

Jens
Index
110250: sv: baghjulslejer (08-04-2011 14:46:00) (svar på 110238)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej der hjemme på Stevns !

Haynes er ingen Bibel, søg hellere på www.landroverweb.com

Tro aldrig man er klogere end den originale manual.

Uanset hvilken bil vi taler om er der to typer møtrikker til hjullejer.

1. en møtrik med krave, der skal låses ved kraven daskes ned i en rille med en dorn. denne type skal altid spændes med et stort moment, tolérance/lejeforspænding ligger i konstruktionen, og skal kun justeres på ved udskiftning af lejer, sker med afstandsring/schims.

2. to møtrikker med låseblik imellem, denne type skal justeres hver gang det har været løsnet/adskilt.
den inderste møtrik spændes med fast hånd,(så det hele sætter sig rigtigt)løsnes så en kvart omgang og spændes med løs hånd, så placeres låseblikket, der bukkes en kant indover inderste møt. så monteres yderste møt. og den spændes hårdt og der bukkes en kant af låseblikket ud over den, her behøver man ikke bruge momentnøgle, men er man usikker er der som regl opgivet to momenter i manualen.

type 1 ved udskiftning af lejer kan det give problemer med leje levetid hvis man ikke er omhyggelig og har styr på hvad man laver.

type 2 er meget taknemmelig at have med at gøre, er der for meget slør, kan man som regl høre bremseklodser og skiver tage på hinanden og skure svagt når man køre i en lang blød kurve,kontroler slør ved at løfte hjulet fri tag fat kl 12 og 6, MB !!! har du spændt som fortalt og der er slør, er det sikker dine styrbolte.

Når vi taler koniske rullelejer vil der næsten altid fremkomme et lille slør, og det vil en synsmand ikke gø af.

Håber det gav mening !

Blink og vink fra en der også bor på den rigtige side af åen ;-)
Index
110255: sv: sv: baghjulslejer (08-04-2011 17:19:19) (svar på 110250)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.222.102)
Vedr. ad 1, skal ikke nødvendigvis altid spændes med moment. På min tidligere forhjulstrukne borgergryde, ville man næppe slippe levende fra at anvende moment på baghjulsleje som var sikret med kravemøtrik. Denne blev dog udskiftet m. to neddrejede møtrikker der blev spændt kontra.
Da der henvises til brug af måleur, går jeg ud fra der er tale om en "ældre" Land Rover. Mener hjullejer der skal voldspændes kom omkring 2002- TD5.
Index
110262: sv: sv: sv: baghjulslejer (08-04-2011 20:52:16) (svar på 110255)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.35.75)
Jamen det er rigtig Verner, der er også nogle der har en møtrik/kronmøtrik der så sikres med en split, det anvendes tit på baghjulene af en forhjulstrækker, og kravemøtrik der sikres med en dorn på de trækkende hjul, men på LR to møtrikker og låseblik spændes nænsomt, kravemøtrik med ret stort moment, der er kun de to på LR, hvis vi altså taler om 90-110-130-RRC-Disco 1.
;-)
Vink og blink
Index
110259: sv: baghjulslejer (08-04-2011 20:15:31) (svar på 110238)
Hans Hjortkjær #8586, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.18.161)
Tak for de hurtig svar :-)

beklager at jeg ikke har fortalt at jeg køre i 110" HC PU fra 1993
jeg vil tro at det er den galme type
men det finder jeg i morgen

blik og vink fra stevns
Hans
Index
110278: sv: sv: baghjulslejer (09-04-2011 18:31:57) (svar på 110259)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Du behøver ikke et måleur, men du behøver at være meget omhyggelig med renligheden når du håndterer de nye lejer og når du renser af der de skal sidde. Ligeledes skal du sørge for at de presses lige på og helt ind.