tilbage

Land Rover Forum  

Index
110493: Differentiale erfaring (18-04-2011 12:36:33)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Tænkte at jeg lige vil dele nogle erfaringer jeg har haft med mine differentialer på det seneste.

Igennem længere tid har min 90'er gynget ujævnt ved lav hastighed, tilkobling og når gassen tages af. Det har været rigtig irriterende og frustrerende at jeg ikke har kunnet finde fejlen.

Nu er der monteret et nyt renoveret diff foran fra Aschcroft. Det hjalp med det samme! Det gamle diff havde ingen slup imellem kronhjul og spidshjul. Altså klemte tandhjulene hele tiden! Det nye diff havde naturligvis det nødvendige slup imellem tænderne.

I sidste uge blev det bagerste diff så afmonteret. Det havde samme problem - ingen slup!

Det forreste (gamle) diff er nu blevet bygget om med spær, nye lejer - og slup imellem kronhjul og spidshjul. Det diff er nu blevet monteret i bag.

Resultatet er at bilen gynger langt langt mindre end før! Den er blevet super at køre i og desuden har jeg fået langt mindre rumlem i drivlinien ... altså mindre støj!

Jeg forstår fortsat ikke hvorfor de to diff'er ikke havde noget slup. Jeg er helt sikker på at det er de originale diff'er. Er der nogen der ved om et diff på en eller anden måde kan 'sætte sig' på en måde så der bliver mindre slup imellem kronhjul og spidshjul? Jeg kan forstå hvis der bliver mere slup .. men mindre?

Mvh, Lars







Index
110494: sv: Differentiale erfaring (18-04-2011 15:15:52) (svar på 110493)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars,
Ja det var mystisk, det eneste jeg kan byde ind med er, hvis knonhjulslejet på spidshjulssiden er slidt/gået så nedsættes eller forsvinder sidelejeforspændingen, og kronhjulet bliver presset over mod spidshjulet,dermed forsvinder tandspillerummet, men at det skulle ske på begge differ ?? var der forskel i slidet på h og v sideleje ? Hylen skyldes forkert tandbillede og rumlen leje fejl,men at det kunne få den til gynge ved langsom kørsel, var også underligt.
Smart måde at få lavet sig et diff med spær på ;-)

Altid skønt at få løst et problem.

Blink & vink Per
Index
110495: sv: sv: Differentiale erfaring (18-04-2011 17:07:00) (svar på 110494)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.106.116.244)
Det tyder på at begge diff har været adskilt og man har "glemt" at lægge shims imellem spidshjul og lejet.
Index
110497: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (18-04-2011 18:50:25) (svar på 110495)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Rune,

mon dog? Selvom man glemmer at shimme spidshjulet så justerer man vel stadig lejerne ind til man har det rette slup?

Lars
Index
110496: sv: sv: Differentiale erfaring (18-04-2011 18:49:22) (svar på 110494)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Per,

Tror du virkelig at et forspændt leje kan presse kronhjulet? ... når lejeskålene er spændt til?

Jeg kiggede ikke lejerne efter i detaljer men som jeg husker så de ikke specielt slidte ud.

Det med at bilen gynger det har en mekker fortalt mig om tidligere. Han havde åbenbart ret - det er i hvert fald min umiddelbare oplevelse. Man kan vel også tænke sig at hvis alle hjul er helt 'spændt op' så skal der ske et og andet?



Mvh, Lars



Index
110512: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (19-04-2011 08:12:54) (svar på 110496)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Lars

Hvad gav du for at få det sendt fra Ashcroft ?

Mvh
Michael
Index
110514: sv: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (19-04-2011 09:29:38) (svar på 110512)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Michael,

Uh - det var alt for dyrt. De gør ikke ret meget ud af at finde gode fragtpriser til os på denne side af søen.
Jeg gav £90 for diff og senere £65 for Quaife-spærret.

Mvh, Lars
Index
110515: sv: sv: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (19-04-2011 09:32:00) (svar på 110514)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Av min arm, det var pebret - det var hvad jeg gav for et tagtelt fra UK :)

Mvh
Michael
Index
110517: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (19-04-2011 10:32:53) (svar på 110496)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars,

En manglende justering af spidshjulshøjden har ikke noget atgøre med tandspillerummet, men det giver et helt forkert tandbillede.

Der forspænding på sidelejerne, forestil dig følgende - du har monteret sidelejerne, du skruer det på spidshjulssiden ind så der ikke er tandspillerum, du spænder nu det andet så der opstår det foreskrevne tandspillerum, det giver så den rette sidelejeforspænding, slides lejerne ens ændres spillerummet ikke, slides det på spidshjulssiden forsvinder spillerummet, slides det i den anden side mest øges det.

Når du skifter spidshjulslejerne kan du som udgangspunkt godt bruge den gamle justereskive, men kontroller tandbillede med mærkeblåt når det er samlet ligger det pænt i midten er det ok, ellers skal skiven skiftes for at flytte billedet op eller ned.

Den mest almindelige fejl ved "gør det selv" leje udskiftninger er at der bliver lavet små grater på kanterne hvor lejerne skal ligge an, de skal fjernes inden de nye lejer presses på, ellers kan det hele ændre sig efter kort tids kørsel.

Hent eventuelt arbejdsbeskrivelsen på landroverweb.com

Vink & blink Per
Index
110533: sv: sv: sv: sv: Differentiale erfaring (19-04-2011 17:22:51) (svar på 110517)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Per, tak for en god forklaring.

Jeg kan forstå at sliddet kan gøre en forskel - men der skal vel en del til? .. og hvor sansynligt er det at de slides skævt?

Lad os se hvordan det går og hvor vidt jeg har gjort mit forarbejde godt nok mht grater etc. Uanset tror jeg at jeg har 'snydt' lidt med forspændingen så jeg piller nok diff af igen om nogle hundrede km og ser hvordan det ser ud ..

Mvh, Lars