tilbage

Land Rover Forum  

Index
110696: bremsepedal vibrerer (30-04-2011 21:06:05)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Hej Forum
Min bremsepedal på en defender 110" fra 1993 vibrerer. Bilen dumpede syn pga. 33% skævbremsning og samtidig ujøvn bremsning på bagakslen. forakslen bremsede fint. Synsmanden mente at der måtte være tale om skæve bremsetromler bagpå.

Jeg har nu skiftet en bremsecylinder og begge tromler + bremseklodser på bagakslen. Det har medført at jeg nu kan mærke den ujævne bremsning i pedalen endnu tydeligere når jeg bremser "til". Dvs. bremsepedal vibrerer ligeså stille under foden når man bremser.

Er der nogen der kan komme med et bud på diagnose?

På forhånd tak for hjælpen.

VH
Torben
Index
110701: sv: bremsepedal vibrerer (01-05-2011 07:00:32) (svar på 110696)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Jeg har tidligere oplevet at nye tromler var skæve, og dermed dumpede til syn med dem.
Men, hvordan kan du få målt 33% skævbremsning, når den ikke må komme på rullefelt?????
Du kan med fordel få drejet tromlerne til, hos en af de værksteder der lever af den slags, det virker, og holder.
Index
110707: sv: sv: bremsepedal vibrerer (01-05-2011 19:51:10) (svar på 110701)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har også oplevet fabriksnye tromler der var ovale.

De røg direkte i skraldespanden og blev erstattet med nogle af et endnu mere anerkendt fabrikat.

Hvis kvalitetskontrollen er så dårlig at der sendes ovale tromler til kunderne, hvilke andre knapt så let erkendelige fejl er der så ellers i pågældende producents produkter?

Index
110708: sv: sv: bremsepedal vibrerer (01-05-2011 19:51:43) (svar på 110701)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Torben
Et enkelt problem, svært at gøre noget ved, kræver en længere forklaring.
Mine erfaringer er, at bremsebakkerne ikke kan centrere i tromlerne af sig selv, på den måde de er monteret på ankerpladen. Det betyder, selv ved nye tromler og bakker, at man ikke er i stand til at justere bremserne ordentligt. Også selv om man justerer dem, så de lægger an mod tromlerne, så er det kun en brøkdel af bakkerne der "træder" på tromlerne.
Typisk den øverste del af bremserbakkerne.
Det giver en punktvis kraftig varmeudvikling og tromlerne reagerer, ved at blive momentalt ovale. Derfor den "hoppende" bremsepedal. Bremser der er for"hårdt" justeret op, kan give den samme oplevelse.
Og når de så er blevet afkølede, er tromlerne pludeseligt ikke længere skæve.
Betingelsen for at du ikke får den hoppende pedal, med fuldt justerede bremser er, at bakkerne træder på mindst 85% af deres trædeflade.
Men som Jimmi siger, du skal slet ikke på bremseprøvestanden, med mindre der er en stand med 4 ruller, beregnet til køretøjer med midterdifferentiale.
Men ring til mig, det er lettere at forklare, så det giver mening.
26650838
Mvh.
Martin


Index
110724: sv: sv: sv: bremsepedal vibrerer (02-05-2011 12:16:15) (svar på 110708)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.101.194)
På min serie 1 havde jeg store problemer med at få synsmanden gjort glad (også pgr. ovalitet i tromlerne dog kun på de foreste).
Det var de gamle bremsedele som jeg brugte. tromlerne blev afdrejet og bakker monteret med ny belægning og tilpasset enkeltvis.
Efter ca tre forsøg endte jeg med at afmontere navet og tage endnu en spån mens fælg, dæk, tromle var samlet med korrekt moment, skidtet monteres i afdrejnings maskinen på lejefladerne.
Derefter monteres det samlet på bilen med bakker og det der ellers hører til.
Reultat er bremser som kan godkendes og bremser uden målbare udsving.
Det holder 100% indtil du kommer til at skifte hjul.
Index
110727: sv: sv: sv: sv: bremsepedal vibrerer (02-05-2011 12:42:35) (svar på 110724)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.101.194)
Jeg glemte at tilføje at bremserens er en absolut nødvendighed at have på lager. Der skal ikke ret meget fedtfinger til før du kan risikere fejl på selv nye bremse flader. Derfor må stor hygiejne anbefales.
Du kan med held "slide de nye dele sammmen" ved at køre i 2. gear med god gas på speeder og moderat tryk på bremsepedal, dette kan udføres et par gange. Du skal selvfølgelig afpasse denne øvelse således at tromlerne ikke bliver for varme, så udaf bilen og føl på tromlerne (er tromle temperaturen ens højre venstre er der god chance for at måleurene også viser rigtigt på bremsestanden, så må vi senere få forklaring på hvordan en defender nogen sinde er havnet på bremsestanden.
Index
110749: sv: sv: sv: sv: sv: bremsepedal vibrerer (02-05-2011 21:10:10) (svar på 110727)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Tak for de meget kompetente svar, de har givet mig lidt at tænke over.

Jeg må over bremserne mht. justering en gang til. Er dog lidt overrasket over at høre at nye tromler kan have skævhed indbygget som en ekstra feature...

Og mht. hvordan den overhovedet havnede på en bremsestand - ja altså det startede med at jeg skulle have nedstolet bussen og derfor måtte køre til et nyt synssted (aPLUS). De er meget kyndige og meget grundige :-)
Så faldt jeg i snak med en af de andre synsfolk - vældig hyggeligt, men da jeg fik set mig omkring igen havde hans makker været på bremsestanden og så var der ikke så meget at sige til det.

Var en overgang inde på om det kunne være den ventil der sidder ved torpedoen og fordeler (reducerer ?) trykket til bagbremserne der er defekt, men ud fra ovenstående er det nok bare tromler og justering jeg må have kigget på.

Endnu en gang tak for hjælpen - tilbage til værkstedet...
Index
110763: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremsepedal vibrerer (03-05-2011 20:23:47) (svar på 110749)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.123.106)
Hej Torben, find ud af hvilket hjul der får den til at hoppe, evt løfte et hjul ad gangen, kør med motoren i lav gear og brems forsigtigt for om du kan mærke noget der. Brems nu ikke for hårdt, da du går gennem 2 dif. og de er jo ikke lavet til hårdt arbejde!, (har været på bremse stand 26 gange med min, kørt i terræn, knækket stik aksler, været på Island 3 gange, så forstår ikke dem der snakker om at et manual dif. spær ikke kan holde til en simpel bremse stand test! Andet at undgå testen og der ved ikke få testet bremserne! Jo der bliver måske kørt en tur men der kan de ikke finde fejl under 40%!, så det burde være krav at man så kom på en 4 hjuls prøvestand!)
Mvh Jes