tilbage

Land Rover Forum  

110856: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 14:46:09)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Jeg var i dag til syn med den nyrenoverede 110" HCPU.
Den blev ikke synet. Årsagen var, at chassisnummeret ikke stod på en lige linie. Synsmanden syntes at bogstaverne "hoppede" en smule. Og det har han ret i. Derfor var han ikke sikker på at det var det nummer fabrikken havde udstyret bilen med. Han ville ikke direkte og ordret sige, at det var det forkerte chassis til det forkerte nummer, men han var usikker.Jeg stillede spørgsmålet helt konkret.
Men alligevel ville han ikke syne bilen, efter at have ringet rundt til, ...hvem ved jeg?.
Der er ikke nogen typeplade, idet det er en anden torpedo der er monteret.
Der er ikke svejset på chassiet og nummeret er naturligvis heller ikke ændret. Det er tydeligt at bogstavtype og tal er det originale fra fabrikken.
Synsmanden siger jeg skal køre til skat og få dem til at verificere chassisnummeret.
Hvad siger i ?

Med venlig hilsen
Martin
110858: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 15:58:50) (svar på 110856)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.178.141.168)
Prøv evt en anden synshal. Og forklar dem at det nummer ikke er slået i af en tysk robot men en engelsk arbejder der skulle skynde sig til Te-pause

Mvh Niels
110859: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 16:00:16) (svar på 110856)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.178.188.170)
Du skal bede ham om at verificere at bilen er den korrekte, ud fra gearkasse nummer, motor nummer, aksel nummer osv...

Disse ting kan han blive oplyst om hos Landrover danmark så vidt jeg ved.

Med venlig hilsen


Stephan
110860: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 16:03:04) (svar på 110856)
Michael P. Sarstad #8736, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.39.110)
har prøvede det samme med en golf og der er ikke andet for end at have reg atesten i hånden og så enten op til skat eller et andet syns sted . du kan eventuelt prøve at rense rammen og måle tykkelsen der hvor nummert står og den anden side af bilen samme sted og se hvor meget det svinger .

det er hvad der er afmuligheder desværre
110864: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 17:43:28) (svar på 110856)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.110.13)
Det var da godt nok ærgeligt med alt det arbejde du har lavet på den.
Var det en sur gammel tidligere Statens Bilinspektion nu A-Plus mand der synede den, og hvor henne så vi andre ikke støder ind i sådan en fyr !!!!
110866: sv: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 18:13:20) (svar på 110864)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.215.135)
Du er tilsyneladende rendt ind i en krekiler; på min HCPU
hopper chassisnr. også, dette har, de tre gange jeg har haft den til syn, ikke givet anledning til øfferi.
110868: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 19:08:23) (svar på 110866)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Kære alle
Tak for jeres svar. Alt er udskrevet og klar til brug.
Jeg har været på værkstedet i Millinge hos den gamle v8 mekaniker.
Dommen er klar. Der er to bogstaver der "hopper" , eller er slået kraftigere ind i rammen. Ellers ikke noget.
Jeg kører til synsstedet i morgen og beder om at få præciseret, hvor uregelmæssigheden er.
Så ligger "bevisbyrden" ikke længere hos mig.
Jeg fotograferer chassisnummeret, med de markeringer som synsmanden sætter. Og tager derefter kontakt til importøren, som jeg vil bede om en vurdering.
Men jeg vil bede jer alle, om fortsat om at komme med kommentarer, eller erfaringer, som er anvendelige.
Og er min handlemåde den rigtige?
På forhånd tak
Martin ,
110870: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 19:40:41) (svar på 110868)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvis du kan få Importøren til bekræfte at sådan ser et Land Rover chassinummer ud, så lukker klappen på hatten.

De plejer nu at være ret hjælpsomme i den retning.

Den metode du har valgt lyder helt rigtig og hvis der ikke er noget problem ville jeg nægte at betale for et omsyn.

Problemet opstår fordi en 90"/110" er håndbygget, de bruger rigtigt meget manuelt arbejde i fabrikationen - også til stelnummeret.
Og ikke som på de nye DISCO/Range Rovere hvor det ser ud som om det skrevet med en beskytdinetingpen med små prikker.

Mvh
Kenneth Poulsen
110874: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 21:29:01) (svar på 110870)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.101)
Og her er det så, at sparekassemanden i den fintstrøgne skjorte og pæne, rene fingre kommer ind og siger, at han synes, han kan huske, at en kyndig landrovermekaniker engang har vist ham, at stelnummeret står to steder på sådan en ramme; dels det sædvanlige sted inde ved det ene forhjul, dels nede midt på den ene "langside", eller hvad det stykke af rammen nu hedder ;-)

Husker jeg forkert?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
110877: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (06-05-2011 22:59:40) (svar på 110874)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Søren
Hvis du viser mig denne placering, åbner vi en flaske.....
Mvh.
Martin
110884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (07-05-2011 14:52:02) (svar på 110877)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.101)
Hej Martin.

Min hukommelse var desværre kun halvt rigtig. Dét, jeg huskede, var, at der udover i venstre side, forrest findes produktionsmåned og -år, indbanket/præget lige som stelnummeret (som jo sidder i højre side). Se billedet, som jeg har sendt dig på en mail (systemet vil åbenbart ikke uploade billeder her på forum idag), hvor der f.eks. står "6N 92", hvilket iflg. det mig oplyste skulle betyde produceret i 6. måned 1992.

Sammenholdt med stelnummerets 10. ciffer, som jo angiver bilens produktionsår, kan det måske bruges til noget. Jeg ved det ikke.

Samtidig skulle et originalt stelnummer i øvrigt have sådan en stjerneagtigt ting både før og efter rækken af bogstaver og tal.

Held og lykke med det hele :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
110885: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (07-05-2011 14:52:04) (svar på 110877)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.101)
Hej Martin.

Min hukommelse var desværre kun halvt rigtig. Dét, jeg huskede, var, at der udover i venstre side, forrest findes produktionsmåned og -år, indbanket/præget lige som stelnummeret (som jo sidder i højre side). Se billedet, som jeg har sendt dig på en mail (systemet vil åbenbart ikke uploade billeder her på forum idag), hvor der f.eks. står "6N 92", hvilket iflg. det mig oplyste skulle betyde produceret i 6. måned 1992.

Sammenholdt med stelnummerets 10. ciffer, som jo angiver bilens produktionsår, kan det måske bruges til noget. Jeg ved det ikke.

Samtidig skulle et originalt stelnummer i øvrigt have sådan en stjerneagtigt ting både før og efter rækken af bogstaver og tal.

Held og lykke med det hele :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
110891: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (07-05-2011 18:42:56) (svar på 110868)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.146.200)
Hej Martin.

Øv! Sådan en krakiler!

Nu er stelnummeret jo som sagt ikke lasergraveret eller sat af en tysk robot, men en engelsk mand der måske ikke havde fået sin afternoon-tea...? Mit stelnummer hopper og danser også, men det er det originale fra Solihull, så jeg kan altså ikke se at der er noget at komme efter. Kør ned og gå synsmanden på klingen og bed ham om at vise hvad der er galt. I så fald kan det jo også være nyttigt for os andre at vide for fremtiden...

Held og lykke!

Jens
110892: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (07-05-2011 20:52:25) (svar på 110891)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.32.206)
Damn.... Mon ikke han skulle se på det en gang til og "gi' lidt snor"

Her er et foto af mit der starter lige, men hopper lidt hen af vejen. starter og slutter med en to små cirkler oven i hinanden.
Hvor slemt ser dit ud til sammenligning?
Der er sjældent noget der sidder lige på en engelsk bil og det gælder også stelnummeret. "ALL HANDMADE"

MVLR90V8H Rasmus
110905: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (08-05-2011 10:54:40) (svar på 110891)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.145.208.228)
Hej igen.

På min registreringsattest står der LLDVxxxxx,mens der på rammen er det fulde nummer SALLDVxxxxx,men det har heller aldrig ført til problemer ved syn. Synsmanden fortalte at der i 'gamle dage' var færre tal i registreringspapirerne. Så alene på den baggrund passer mit stelnummer ikke sammen med papirerne...

Hilsen Jens
110961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (09-05-2011 16:20:50) (svar på 110905)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Manglende bogstaver skyldes at der i stelnumre med over 17 tegn tælles der bagfra, og så skrives der 17 stk. så kan S et komme til at mangle, de første 4 er jo alligevel de samme på alle sammen.
110894: sv: Måske i klemme i systemet (07-05-2011 22:24:05) (svar på 110856)
Michael Sørensen #7677, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.105.49)
Har lige været til syn med en disco hvor nummeret var meget slidt og der var ikke noget problem jeg fik lov til at slå nyt numme i uden noget :) han må da ha haft en dålig dag
110897: sv: sv: Måske i klemme i systemet (08-05-2011 06:39:38) (svar på 110894)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.111.111)
En kær ven og håndværker sagde engang til mig : der er intet der kan være lige på denne jord, idet den er rund.
:-), har nu heller ikke set en gammel land rover med lige stel nummer, så han må have haft en dårlig dag eller aldrig set en land rover før. pøj pøj med synet
110904: sv: Måske i klemme i systemet (08-05-2011 10:08:35) (svar på 110856)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.145.221)
På min 90" fra '84 er der et ciffer for meget og et tal vender på hovedet... flot ikke. Jeg blev bedt om at få ændret registreringsattesten, så der står det samme på rammen og i papirene. Sjovt nok skulle der gå næsten 20 år før nogen opdagede det.

mvh Thomas
110957: sv: sv: Måske i klemme i systemet (09-05-2011 15:25:22) (svar på 110904)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Tak for alle kommentarer og input, især billederne.
I morgen kører jeg til Pava Syn i Faaborg og hører om han stadig ikke vil syne bilen, med den billeddokumentation jeg nu kan fremlægge. Jeg har også gennem denne tråd, fundet ud af hvor lidt den pågældende synsmand ved om Land-Rover.
Men lige et billede så i kan se det famøse chassisnummer.
Mvh.
Martin
110960: sv: sv: sv: Måske i klemme i systemet (09-05-2011 16:12:39) (svar på 110957)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Martin,

Uanset hvormeget et setlnummer hopper og danser, og om nogen har kørt i 20 år med noget der vender på hovedet.

Så er dit problem at den typeplade der kan understøtte stelnummeret er fjernet, så er det ligemeget hvad der står i papirerne, jeg tror ikke du skal tage nogen form for billeddukumentation med til syn, for dit stelnummer er slået i med en anden fond, måske Harald Nyborg eller Biltema ??

Prøv at printe dem ud og sammenlig dem, Det har kun 2/3 del af normal længde, det er kun A H og V der ligner dine bogstaver.

Hvis du ikke har et stykke papir på genihugning eller det står i systemet at det er genihugget, så kan jeg helt ærligt forstå, din synsmand rynker bryn.

Nogle gange kan det godt betale sig at være lidt ydmyg, og tale stille og roligt med dem, Hvad kan han foreslå du skal gøre når den nu har været synet 20 gange med det stelnummer ???? Havde du også bilen sidst den var til syn ??

Jeg er ked af det, men jeg tror lige som din synsmand at det er genihugget, håber da du får den synet, pøj pøj