tilbage

Land Rover Forum  

Index
111020: Olie (12-05-2011 09:53:42)
Olav Langdahl #8761, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.126.58)
Hejsa,
Mit medlemsskab er 3 dage gammelt - så bær over med en uvidende nybegynder. Jeg er først lige gået igang med at lære Landroversk..

Jeg er sprunget ud i den dybe ende med en Serie IIa fra 1963, som jeg købte for næsten 2 måneder siden. Min glæde over at eje den er ubeskrivelig - Loving it!!

Der er gået en pakning på et bag-nav.
Jeg er klar til at skifte, men vil gerne fylde lidt olie på (og gerne helt ind i "stegepanden" fordi der ikke er mulighed for at fylde på derinde), så jeg mangler Hypoid 80/90 olie og har svært ved at finde et sted hvor jeg kan købe det (uden at give op og gå til Ove Meldgaard i Herning el. lign.).

Endvidere - den tidligere ejer opfordrede mig til at få en til at lave et "smørehul" inde på stegepanden (som er fra en Range Rover) - hvem kunne jeg hyre til at instruere evt hjælpe med det? - jeg ved nemlig at det ligger ud over min talentsfære.

Kh
Olav
#8761

PS. Ja, jeg har kigget dokumentet "Olier til Land Rovere" her på siden, men det omhandler kun nyere LR, og jeg har ikke kunnet finde den oplysning andetsteds på siden.
Index
111023: sv: Olie (12-05-2011 10:36:36) (svar på 111020)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Du vil møde mange der vil fortælle dig at der skal 80/90 Hypoid GL4 på. GL4 kan være relativt svært at skaffe. Men jeg er af en Land Rover mekanikker med 40 års erfaring, blevet belært om at du roligt kan bruge GL5 olie. Da GL5 kom på markedet for henved 30 årsiden, åd den måske messingdelene i seriegearkassen, men de stoffer i olien er forlængst blevet neutraliseret. Selv har jeg kørt på 80/90 hypoid GL5 olie i flere år, og der er ikke sket noget ved det.

Så ind til den lokale traktormand og køb en dunk. Med mindre du bestiller hos "www.koenigwinches.dk" så får du det til favør-pris og så er det endda GL4-olie. Lars kan sikkert også hjælpe dig med det der hul, selvom jeg ikke rigtig ved hvad du snakker om?

Og tillykke med bæstet, jeg kan fortælle dig at du har indledt dig på et forhold, der enten vil gå i stykker indenfor de næste par måneder eller vare livet ud.

mvh Niels SIIa årg. 1965
Index
111024: sv: sv: Olie (12-05-2011 10:45:53) (svar på 111023)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nå ja, og kunne jeg rette i indlæget så kunne du få et link der virker:

http://koenigwinches.dk/Koenigwinches.dk%20olie.html

En seriebil er forholdsvis taknemmelig når det handler om olie:

80/90 Hypoid GL4 el. GL5 på gearkasse, diff'er og "kromkugler"

Kardaner mv. smøres med alm. fedt fra en fedtsprøjte. (Får du også henne hos traktormanden)

Motorolie, der er jeg en af dem der sværger til 20/50 mineralsk olie. Der er også dem der kører på lidt mere alm. 10/30 eller 15/40 olie og er glade for det, men jeg er blevet belært om at det er 20/50 der er det rigtige.

Kopling og bremser bruger DOT4 el, DOT5 bremsevædske. Fås hos førnævnte traktormand, eller henne på tanken.

Held og lykke med vognen

Mvh Niels
Index
111026: sv: sv: sv: Olie (12-05-2011 10:55:51) (svar på 111024)
Olav Langdahl #8761, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.126.58)
Mange mange tak -
Jeg skal hen over Fyn i morgen, så tager nok forbi Nr Aaby og fylder op med div. fornødenheder.

Indtil videre er forholdet med min SIIa meget varmt og jeg kan ikke forestille mig at den ikke skulle være en del af "familien".. hihi, meeen vi er kun et par måneder inde, så jeg glæder mig til at lære mere om den og det bliver spændende at skrue når den kommer til at trænge mere til det.

Olav
Index
111032: sv: sv: sv: sv: Olie (12-05-2011 12:45:07) (svar på 111026)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.230.206)
Mæn så sir a da weildkomn te. Før du splitter hele bagakslen ad, kom det svare sig at kontrollere om udluftningen til bagakselhuset er iorden. Det er en paddehatformet skrue der sidder på oversiden af akselhuset og gør at, når olie og luft
grundet opvarmning udvider sig, kan komme af med overtryk,
som ellers ville presses ud ved pakdåser. Rengør omkring denne
og udskru med passende nøgle, vær opmærksom på udluftskruen
er messing og sekskant bliver nem rund. Blæs op gennem og evt.
iblødlægning i WD40 ell. lign. Ikke alle kan adskilles men skal udskiftes, dersom i udu. Man kan næsten regne med ingen gennemgang, dersom der er tørt omkring skruen.
Mth. olie står man sig bedst ved at følge de i instruktionsbogen anviste. De kan ofte fåes hos maskinhandlere
og traktorværksteder, men medbring dunk, da der ofte sælges fra tank eller tromle.
Ulempen ved Range Roverdiffer i Seriebiler er manglende påfyld og dermed standpropper, her kan man aftappe al olien
og så udtage en stikaksel den foreskrevne mængde alt. til olien står op til stikakselhullet.
Index
111058: sv: sv: sv: Olie (14-05-2011 16:08:35) (svar på 111024)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hvilke olier vil du bruge på en 110, 300TDI fra 1997?
Det er meget fint at kigge i instruktionsbogen, men der er jo sket en del siden 1997 og så er det jo at erfaring er guld.
Index
111064: sv: sv: sv: sv: Olie (14-05-2011 22:57:55) (svar på 111058)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.136.58)
Uden at have bladret i instruktionsbog for 300TDI skulle jeg nok mene de anviste olier er at skaffe stadig, men personlig ville jeg anvende eks. Mobil SHC syntetisk 75w-90 gearolie
i samtlige transmissioner- aksler og begge gearkasser. Har nu i et år anvendt 80w GL4 alm. knoldesparkerolie i LT77gearkasse
Fra kold- under 5-10grader er skift 1.til 2. gear ikke nemt;
enten dobbelt udkobling ell. gå fra 1. til 3. efter kort tid
ingen problemer. Mht. 230 transferkassen er der ingen broblemer med anvendelse af gearolie- i instruktionsbogen fra 1984 er der frit valg på alle hylder- ATF - motorolie ell. gearolie. Dersom motor er i god stand med min. olieforbrug;
er det en god ide at påfylde syntetisk- den er i hovedregelen universal. Men selvfølgelig ATF på servostyring.