tilbage

Land Rover Forum  

Index
111012: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (11-05-2011 22:49:42)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.19)
Hejsa

Jeg havde bilen, en Disco 2 TD5, til service og få skiftet olier mv. bl.a. på gearkassen. Jeg aftalte med ham at han blot skulle tappe olien af og komme nyt på, og så ville jeg komme igen ugen efter. Dagen efter kører jeg et smut tur på 100km til Vejle. Da jeg når frem og skal af motorvejen lyder der en klonk (vist fra sluppet i drivlinien) og det kommer et ryk i bilen da gearet skifter ned i 3, anden og første. Herfra skifter den for det meste med meget hårde ryk mellem gearne både opad og nedad - ind i mellem dog nogen lunde normalt. Når den går ind og ud af lock-up føles det rimeligt normalt - dog måske en anelse til den hårde side. Men specielt skift mellem 1-2-3 føles det ind i mellem som om den er ved at rive drivlinien i stykker.

Min første tanke var at der ikke var kommet nok olie på kassen, men da jeg havde bilen ude ved mekanikeren igen, konstaterer han der er nok på. Han skifter filter og kommer ny olie på igen, men det har intet hjulpet.
Mekanikeren kan ikke udlæse nogen fejl af computeren til gearkassen og har ikke umiddelbart nogen bud på hvad der kan være hændt.

Nu er gode dyr rådne. Nogen der kan komme med idéer?

- Lars
Index
111014: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (11-05-2011 23:48:40) (svar på 111012)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.178.251)
Hej Lars

Måske et langskud, men er der påfyldt korrekt mængde, det skal prøves med bilen kørende i tomgang, olien kold og gearvælger i neutral.

Venlig hilsen

Jan
Index
111015: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (11-05-2011 23:54:40) (svar på 111012)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.152.101)
Husker han at kontrollere oliestanden i aut. gearkassen med bilen stående i park, og med driftvarm motor og gearkasse?

Hvis ikke, får man IKKE den korrekte aflæsning (dette er normal procedure for aut. gearkasser.)

summa sumarum, fejlen må jo være opstået på hans værksted hvis den kørte fint før :$


MVH Jakob, med det kulsorte S3 Dieselmonster
Index
111021: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (12-05-2011 10:17:38) (svar på 111012)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.95)
Uhh, 2 forskellige svar, kold eller varm??? Så er det frem med manualen..
Index
111022: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (12-05-2011 10:22:46) (svar på 111021)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 130.226.22.172)
Den skal være varm, 1000 rpm. Sådan er det på stort set alt med automat gear i min verden.

-stephan
Index
111029: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (12-05-2011 11:25:21) (svar på 111022)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
På oliepinden, på vores Disco 1, 300TDi automatic står "cold, neutral, iddling", så...

??

1270
Paw
Index
111030: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (12-05-2011 12:34:10) (svar på 111029)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Ja, jeg er enig med Paw. I manualen og på pinden og i LR Smøreskemaet står der "Check when cold during idling" = Kontroller oliestanden mens olien er kold og gearkassen står i neutral.
Det har jeg alle dage gjort på min ZF4HP22 gearkasser.
Index
111031: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (12-05-2011 12:41:31) (svar på 111029)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Der er ingen oliepind på en Disco 2, proppen må kun skrues ud når motoren køre, har han bare fyldt olie på med slukket motor og sat proppen i mangler den mindst to liter, og så går den i udu.

En ind i bilen, lad den gå i tomgang, træd på bremsen og kør den langsomt gennem alle gear, samtidig med en skruer proppen ud, nu skal det sådan lige dryppe fra hulkanten, så er oliestanden ok.

1. der er kommet skidt ind med den nye olie, det har sat sig i ventilhuset.

2. der har været kommet forlidt olie på, og det har så kostet en gearkasse ;-(

Surt er det

Håber i bliver enige om det er en sag for hans værkstedsforsikring.

Blink & vink

Per
Index
111047: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (13-05-2011 17:02:32) (svar på 111031)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.19)
Det er desværre korrekt at der igen oliepind findes på Disco 2'ens tomatkasse. Mon man kan eftermontere sådan en?

Jeg har nævnt de forslag i har skrevet for mekanikeren:

Omkring for lidt olie, beskrev han selv proceduren med påfyldning i tomgang og gearvælger gennem alle positioner, inden jeg nåede at spørge mere ind til hans fremgangsmåde. Om han så rent faktisk har gjort det og at der var nok olie på har har jeg desværre ikke haft mulighed for at kontrollere.

Hans kommentar omkring skidt i ventilblokken er at der jo ikke havde været taget filter af og den suger olien igennem filteret, så hvis der var kommet skidt med ind med den nye olie, burde det jo være siet fra inden det kommer videre i systemet.

Hans specialist kontakt kunne ikke sige noget før han fik type nummeret på gearkassen så der var ikke noget svar derfra på denne side af weekenden. Uanset lyder det som noget dyrt der er sket, men hvad...

- Lars
Index
111090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (16-05-2011 09:32:45) (svar på 111047)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars,

Hvorfor montere en oliepind, man skal ned på ryggen for at kontrollere alle de andre olier under bilen så en prop mere er jo ikke det store problem, det er lidt bøvlet at fylde olie på, men hvad.

Min sprang på et tidspunkt et olierør, og da den havde smidt en del af olien opførte den sig helt, som du har beskrevet dit forløb, meget hårde og meget pludselige skift, og kraftige lyd ved skift, min har fungeret fint efter den fik nyt rør og den rette mængde olie.

Ja hvorfor det kan vi jo kun gisne om.

Blink & vink Per
Index
111289: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (25-05-2011 08:27:16) (svar på 111090)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej

Kom der nogen forklaring eller løsning på hvad der var sket med gearkassen?

Venlig hilsen
Jan
Index
111307: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (26-05-2011 10:38:23) (svar på 111289)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.19.138)
Hej Jan

Nej, ikke endnu.
Jeg fik i slutningen af sidste uge fyldt noget rensende additiv i kassen og har så kørt knap en ugen med det i for at se om det blot skulle være noget skidt der havde sat sig i ventilblokken. Det virker som om det har hjulpet en lille smule på nogle af skiftene, men om det bare er håbet om at det virker der har farvet mine observationer skal jeg ikke kunne sige. Da det blev fyldt i stod jeg ved siden af og kiggede da proppen blev taget af og der flød olien pænt ud som den skal når der er nok på.

Lige nu er det således:
1. -> 2. (kold) hårdt skifte.
1. -> 2. (varm) lidt blødere skifte.
2. -> 3. Hårdt skifte.
3. -> 4. Nogenlunde blødt skifte.
4. -> lockup. Blødt skifte.
Kickdown halvhårdt skifte.

lockup -> 4. Blødt skifte.
4. -> 3. Blødt skifte.
3. -> 2. Hårdt skifte.
2. -> 1. Blødt skifte.

3. -> 2. -> 1. To hårde skifte.
4. -> 3. -> 2. -> 1. Tre hårde skifte.

Hvis ikke det er slam der kan "opløses" af additivet, er det billigste nok at få en renoveret kasse og sætte på i stedet. Vi har hørt lidt på priser fra en automatgear ekspert hvis han skulle til at fejlfinde og reparere på det. Hans bud lød på at det meget hurtigt kunne løbe op i 13k eller mere.

Mvh
Lars, der lever i håbet.
Index
111308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (26-05-2011 10:59:41) (svar på 111307)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej Lars

Hvis det kommer dertil at gearkassen skal skiftes eller renoveres, kunne du checke Ashcroft Transmissions hjemmeside. Med de ulemper der selvfølgelig er forbundet med at bestille i England, fragt - garanti - montering af varerne uden at værkstedet leverer varen, er det væsentligt billigere at købe den derover.

Jeg har været ude for de nævnte symptomer på min Disco 1 1996 og da var det kickdownkabel der skulle justeres. Men jeg mener at du har en elektronisk styret gearkasse, hvor det er motorstyrebox der fortæller gearkassen hvornår og hvor hurtigt den skal skifte i stedet for det simple kabeltræk.

Nå men du må holde os opdateret når du får svaret.

Jan
Index
111309: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (26-05-2011 12:04:59) (svar på 111308)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.39.17)
Hej Lars

Det er ikke fordi du er kommet til at trykke på knappen der regulere skift behagelig/sport skift ?

Hvis jeg sætter i "sport" er gearskiftet væsentligt hårdere, og motoren trækker ud i flere omdrejninger.

Bare en tanke ?

Struntze
SSJ 2005
Index
111311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (26-05-2011 13:52:45) (svar på 111309)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.160.74)
Den funktion (S) og (M) vil normalt blive nulstillet når man slukker med tændingsnøglen.

MLWH Thomas
Index
111313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (26-05-2011 16:10:13) (svar på 111309)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.19.138)
Nej desværre. Det er meget voldsommere ryk end man oplever i sport mode ... hmmm det minder mig om jeg ikke har forsøgt hvad der sker hvis den står i sport mode. Det vil jeg forsøge på vej hjem fra arbejde. Jeg brugte jo sport mode på den tur hvor misseren startede da jeg skulle overhale...

Manglende kickdown kabel. Jeg vil gå hjem og nærstudere manualen og se hvad der står om det.

Flere gode ideer modtages gerne.

- Lars
Index
111439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ZF automatgearkasse skifter hårdt ... meget hårdt (04-06-2011 15:40:21) (svar på 111313)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.19)
Lige en opfølgning på situationen:

Jeg har vel kørt en 1000km med additiv i gearkassen. Det ser ud til det her additiv har hjulpet noget. Skiftene opad er blevet blødere, men dog ikke helt som de skal være.

Ned ad er det også blevet lidt bedre. Jeg har fundet ud af at hvis jeg tvinger gearkassen til at skifte ned omkring ved den hastighed den normalt vil skifte op foregår det rimeligt blødt.

En sjælden gang i mellem sker der noget når den skifter fra 2. til 3. hvor det virker som om der går et eller andet galt for gearkassen og så giver det både kloonk og ryk i skiftet.

Skift til sport mode gør ikke rigtig nogen forskel ud over det selvfølge flytter skiftetidspunktet.
Kickdown kabel er der så vidt jeg kan se ikke rigtig noget af på min model.

- Lars