tilbage

Land Rover Forum  

Index
111117: 2.5 n/a kontra 2.5Td (16-05-2011 20:17:28)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Kan jeg umiddelbart tage en 2.5l. Td motor og ligge i en 90 tommer fra 1984 som er leveret med en 2.5l. n/a og er der eller vil der blive problemer i forhold til syn/skat, eller skal bilen synes som konstruktivt ændret??
Index
111123: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (16-05-2011 21:27:52) (svar på 111117)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Det kniber lidt med Skat, i det effektforøgelsen er over 20 %, fra 68 hk til 87 hk.
Så du bliver nødt til, at ansøge om afgiftsberigtigelse. Afgiften vil typisk ligge mellem 0 og 2.000 DKK for denne øvelse.

Men er du i gang med et sådant projekt, så vil jeg anbefale dig, at lede efter en 200 tdi fra en Defender. Denne maskine passer også ned i den omtalte årgang uden at du skal finde en anden gearkasse.

Det er den ganske udmærket motor, langtidsholdbart og sej.

Der er een til salg på Roverbørsen.
Index
111127: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (17-05-2011 01:23:59) (svar på 111123)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
TD'eren er helt magen til N/A'eren udvendigt, så det passer fint i bilen, men få køleren med til turbomotoren, der er oliekøler i den og den har turbomotoren særdeles brug for.

Og check om det er en "late type" (sen i produktionen) TD motor, den kan kendes på en bolt der sidder på svinghulshuset foroven lidt til højre.
Det skal være en "late type" motor, den er opgraderet med bedre køling inde i motoren og bedre smørekanaler og undersmøring til stemplerne.
De tidlige modeller = tidlig død og spild af penge.

Jeg anbefaler også en 200Tdi den holder! de ekstra penge er givet rigtigt godt ud.

Paul har ret i 20% forøgelsen af heste.

Og SKAT betragter altid opgradering med turbo som ny afgiftberetigelse - uanset hvor mange heste motoren har.

Mvh
Kenneth Poulsen.

Så Paul, nu for vi igen høvl for at svare på det der bliver spurgt om. ;)
Index
111156: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (17-05-2011 18:21:39) (svar på 111127)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Kenneth, tak for svaret, ja også til dig Paul: Er der noget årstal på, hvornår det er en tidlig og hvornår det er en sen udgave, jeg har fået tilbudt en 2.5 TD fra 1988.
Mvh Jesper
Index
111163: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (17-05-2011 21:20:42) (svar på 111156)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Når det gælder motorer, er du nødt til at følge Kenneth typebeskrivelse, da motoren i en årgang 1988 kan være skiftet til anden type. Så derfor vil jeg ikke lægge mig fast på nogen årstal.
Index
111166: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (17-05-2011 22:53:09) (svar på 111163)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg kan ikke huske hvilket årstal det skifter men jag kan tage et billede af den bolt som er et synligt tegn på at det er en "latetype" - når det bliver lyst.

Det er næsten helt sikkert en sen type du har fået tilbudt, da de tidlige formentlig alle er havareret.

Havarierne på den tidlige type har givet denne motor (J19) et meget dårligt ry, men ved god pleje og regelmæssig service holder de nu rimeligt, men de er alle ved at være aldrende med mange kilometer på klokken.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111169: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (18-05-2011 07:19:38) (svar på 111166)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Hej Kenneth. Du må meget gerne tage et billede, når du får tid og sende den til min mail: haribo@privat.dk hvis du gider, Motoren skulle efter sigende kun have kørt 160000km, det viser tælleren ihvertfald. Mvh Jesper
Index
111171: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (18-05-2011 09:24:13) (svar på 111169)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Her er bolten der sidder i alu.huset lige over det flade stykke, hvor der engang har været et dæksel.

Bolten er en blændbolt og hullet skal bruges til et stykke værktøj som man skruer i hullet og så passer det med et hak i svinghjulet, så kan man fiksere motoren på TDC (top dead center) funktionen bruges bla. til indstilling af tandremmen og indsprøjtningspumpe.
(men man kan godt bruge en lang bolt, der passer i gevindet og som man spidser så den rammer hakket i svinghjulet)

Men hvis motoren har bolten, så er det en "late type" altså den forbedrede udgave af J19 motoren.
Index
111172: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (18-05-2011 10:08:36) (svar på 111171)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.110.13)
Hvad er de der gule tynde "strips" til der ligger lidt hulter til bulter hen over huset ? :-]]
Index
111173: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a kontra 2.5Td (18-05-2011 10:16:12) (svar på 111172)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er såmænd hø, da motoren er noget "lagervarer" henne i laden, hvor fruen opbevarer foder og hø og halm i "sin" lade.
Vi har nemlig også anderledes anerkendte transportmidler, med vogn og firebentræk :D

Mvh
Kenneth Poulsen