tilbage

Land Rover Forum  

Index
111314: Motorlyd (26-05-2011 18:23:48)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.211)
Hejsa
Var på tur her i weekenden med min LR90 TD, og undervejs på mine 200 km opstod der en lyd fra motoren: en klapren, faktisk lidt hen ad lyden af en plæneklipper eller en vw boble. Bilen trækker fint, og lyder forkommer kun når bilen er i gear og omdrejningerne er fra mellem til høje. Kan det være toppakningen den er gal med, jeg har bemærket den ikke er tør ved pakningen. Kan en utæt pakning være skyld i lyden?
Med venlig hilsen
Jonas
Index
111316: sv: Motorlyd (26-05-2011 18:29:55) (svar på 111314)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.211)
Jeg tilføjer lige bilen er fra 1987 med 19j motoren
Index
111317: sv: Motorlyd (26-05-2011 18:33:20) (svar på 111314)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Det kan det godt! men undersøge lige om ikke manifold er løs/utæt, og overgangfra manifold til afgangsrøret.
en utæthed mellem blokken, og manifold kan nettop give nogen "dyre" lyd, så undersøge de simpel ting først.
Index
111319: sv: Motorlyd (26-05-2011 19:39:35) (svar på 111314)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.87.241)
Hej Jonas.

Bruger den olie og vand? Hvad med temperaturen er den normal? (HØJ temperatur er normalt i en 19J ;-0)

Mvh.Jens - med 19J lidt endnu...
Index
111342: sv: sv: Motorlyd (28-05-2011 14:30:15) (svar på 111319)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.29)
Nej jeg synes ikke den bruger mere olie/ vand end normalt, og temeperaturen er normal. Jeg vil undersøge om det er en utæthed ved manifolden, og så vil jeg skifte toppakningen, den er utæt så den skal under alle omstændigheder skiftes. Er der nogen af jer som har skiftet den selv, er det en smal sag?
Tak for svar.
Hilsen Jonas
Index
111343: sv: sv: sv: Motorlyd (28-05-2011 15:32:49) (svar på 111342)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er en smal sag at skifte toppakning - hvis man har prøvet det før, alt er jo svært til man har fået lært det. ;)

Jeg vil foreslå at får hjælp/støtte af en der har prøvet det før, der er såmen ikke de store hemmeligheder i det, men toppen skal bla. spændes med det rette moment med momentnøgle og der er et bestemt mønster man skal følge på boltene når man spænder.

Og så er toppen tung som bare..... så 2 mand til at løfte den ud, ellers kan du selv - hvis du har været flink i træningscenteret.

Der kan så, i få tilfælde, være bolte ved manifolden der knækker og skal bøvles ud og andre småting man hurtigt kan bruge meget ekstra tid på.

Og så skal der selvfølgelig nyt olie/filter og nyt kølervæske på.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111320: sv: Motorlyd (26-05-2011 19:54:24) (svar på 111314)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Jeg hælder også til opfattelsen, at det nok er en manifold/udstødningspakning, der er smuttet eller en bolt faldet ud.

En utæt toppakning burde ikke give den lyd og du ville også kunne bemærke vandtab og evt. et stigende olieforbrug.

En TD kan ikke tåle for høj driftstemperatur, hvorfor det kan tilrådes, at du fra nu af og frem til den første nattefrost kun har vand og korrosionsbeskyttelse i kølesystemet.

Denne blanding har en større køleeffekt.

Før vinteren tilsættes så frostbeskyttende kølevæske.
Index
111324: sv: sv: Motorlyd (27-05-2011 10:08:11) (svar på 111320)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvis toppakningen er gået behøver motoren ikke at bruge hverken olie eller vand.
Jeg har lige været støtte på en toppakning der var gået hen til en topbolt og ud i det fri.
Til at begynde med lød den motor også lidt plæneklipperagtigt.

Men man altid kunne mærke det rundt om topstykket langs toppakningen.

Hvis der er tvivl så få lavet en kompressionstest gennem hullet til et gløderør.

Men manifoldpakningen er godt sted at begynde (og billigt).

Mvh
Kenneth Poulsen
NB. Vend lige tilbage når du har fundet "lyden".
Index
111408: sv: sv: sv: Motorlyd (01-06-2011 22:16:57) (svar på 111324)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.129.59.50)
Det er pakningen ved manifolden den er gal med, der manglede en bolt.. Har fået en ny pakning og nye bolte, så nu skal det jo bare fikses. Mht. toppakningen som jeg nævnte så var det faktisk pakningen til ventildækslet jeg tænkte på. Tak for alle svar og tips og triks, det er super :) hilsen Jonas