tilbage

Land Rover Forum  

Index
111344: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (28-05-2011 16:37:59)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej alle.

Er ved at skifte transferkasse på en 200 TDi Defender.

Nu vi er derinde, ville jeg skifte akslen der går fra gearkassens, ind i transferkassen, da strålerne ikke er helt nye.

På donorbilen sidder denne aksel låst med en lang bolt og der er ikke gevind i enden af strålerne.
På patienten er der gevind i enden af strålerne, og akslen kan ikke umiddelbart tages af.
Hvordan skifter man denne aksel på patienten ??

1270
Paw
Index
111345: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (28-05-2011 19:00:01) (svar på 111344)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Er det ikke nemmere eller mere sikre, at skifte hele gearkassen?

Så har du det, der passer sammen!
Index
111347: sv: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (28-05-2011 20:31:09) (svar på 111345)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Gearkasse fra donor er defekt, så desværre nej...


1270
Paw
Index
111351: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (28-05-2011 22:30:40) (svar på 111344)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Det er en stor lidt større operation at skifte hovedakslen i gearkassen. Det er samme operation som en (næsten) komplet renovering af gearkassen, hvor den bliver skilt helt af. Fremgangsmåden står i værkstedshåndbogen. Det kræver lidt specialværktøj og en presse.
Hvos strålerne der slidt halvt igennem eller mindre og der bliver monteret en anordning så de frem over bliver smurt effektivt, så er det ikke umagen værd.

Hilsen
Ole
Index
111354: sv: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (30-05-2011 09:47:14) (svar på 111351)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Aksen er ikke mulig at skifte. det hedder en renovering, hvor alle sliddele inc hovedaksen skiftes. jeg ville bruge et firma der laver ombyttere.
husk at også skifte inputgear i transfergearkassen. der findes 2 typer. den nyeste og bedste har nogle huller, således at strålerne på LT77's hovedakse bliver smørt med olie fra transferkassen. Det behjælper at stråler ikke bliver slidt så hurtigt på den "nye" gearkasse.

skift nu også kobling når du har gearkasserne adskidt fra bilen. god arbejdslyst.
Index
111355: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (30-05-2011 14:18:50) (svar på 111344)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Det der bare undrer mig, i alt dette, er; At vi jo står med en gearkasse, hvor den er lige til at skrue af..
Hvilken type gearkasse har denne "indretning" ??

1270
Paw
Index
111360: sv: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (30-05-2011 19:34:32) (svar på 111355)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.53)
Det er bestem bare lige at at skifte denne akse, som du kan se på billedet går den hele vejen gennem gearkassen, så alt skal ud.
Gør dig selv den tjeneste og betal dig fra det.
Index
111363: sv: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (30-05-2011 21:54:19) (svar på 111355)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Tag evt et kig hos ham her, som har genopbygget en LT77. Måske du kan få noget ud af billederne.

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=52887
Index
111373: sv: sv: Aksel hovedgearkasse vs transfergearkasse (31-05-2011 09:58:47) (svar på 111355)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paw.

Hvad er serienummeret på gearkassen?
Der står en masse om forskellige gearkasser i mit reservedelskatalog, men den dækker kun Defender.

MVH Jakob