tilbage

Land Rover Forum  

Index
111578: Indsugningsmanifold 2,25 Diesel SIII - undertryksslanger hvorhen? (12-06-2011 18:45:20)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej forum

Jeg skal skifte min 2,25 D motor ud med en anden (næsten) mage til i min 88" SIII renoveringsprojekt. Mit spørgsmål går på indsugningsmanifolden og de tilhørende slanger. Jeg kan ikke huske hvordan de sad på den oprindelige motor, som jeg pillede ud for snart længe siden. Og jeg har ikke selv afmonteret dem på den "nye" motor. Så jeg er på ret bar bund her :-)

Vedhæftet dette indlæg er et billede af den "gamle" manifold, som jeg har tænkt mig at genbruge på den nye motor. Den har - som det fremgår - en studs på siden og en gummislange i enden. Hvor skal de forbindes hen? Jeg bruger ikke det berømte spjæld, der kunne lukke og lave undertryk til bremseforstærkeren (og som i øvrigt efter sigende gjorde det håbløst at få motoren til at gå ordentligt). Derimod vil jeg bruge en remtrukket pumpe, der skal levere undertryk til bremseforstærkeren.

Så spørgsmålene er nu:

1) Hvor skal slangen hen? Jeg TROR, at gummislangen skal forbindes med studsen på den "hat", der sidder oven på motorens ventildæksel. Men hvorfor egentligt? Hvad glæde har motoren af at få lavet udertryk under ventildækslet? Eller går der en forbindelse længere ned, så det er krumtaphuset, den udlufter?

2) Hvad skal der sidde på studsen? Som sagt vil jeg give bremseforstærkeren undertryk via en remtrukket pumpe, så kan jeg bare proppe studsen af?

Den "nye" manifold vedhæfter jeg et billede af umiddelbart efter dette indlæg (jeg kan kun finde ud af, at vedhæfte ét billede pr indlæg).

vh Niels
Index
111579: sv: Indsugningsmanifold 2,25 Diesel SIII - undertryksslanger hvorhen? (12-06-2011 18:46:08) (svar på 111578)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Her er så den ”nye” manifold. Jeg har ikke tænkt mig at anvende den, så spørgsmålet er lidt akademisk, men lad mig bare stille det alligevel.

Her er så det berømte spjæld monteret. Og der går to gummislanger ud fra det. Hvor er det oprindeligt tanken, at de skulle gå hen?

God Pinse!

Vh Niels
Index
111583: sv: sv: Indsugningsmanifold 2,25 Diesel SIII - undertryksslanger hvorhen? (12-06-2011 20:06:41) (svar på 111579)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Mit råd er at blænde alt slangeværk af på manifolden.

Fra udluftningsdækslet på toppen at ventildækslet trækker du en slange over i oliebadsfilteret, ind i gællerne foroven på siden.

God beslutning med ikke at anvende spjældet på den "nye" manifold, det er noget kluns og virker sjældent optimalt efter hensigten.

Men ellers skulle udluftningen fra topdækslet sidde for oven på spjældhuset og den slange man kan se på billedet går over i en vacumtank og en slange fra vacumtanken videre ind i bremseforstærkeren.

Hvorfor nu udluftning fra topdækslet, jo en seriebilstorpedo er som bekendt rimelig utæt og for ikke at sidde og sniffe oliedampehørm i kabinen, så leder man det ind i manifolden og brænder dampene af i motoren.
Selv god pinse :)

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW 1971
Jeg bruger også, for os der ikke kan nok seriebiler: http://serieslandrover.10.forumer.com/
Index
111593: sv: sv: sv: Indsugningsmanifold 2,25 Diesel SIII - undertryksslanger hvorhen? (13-06-2011 10:36:37) (svar på 111583)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Kenneth

Tak for svaret - og for linket!

Dit svar affødte et nyt spørgsmål om luftfilteret, men det kommer til at figurere i en særskildt tråd.

vh Niels