tilbage

Land Rover Forum  

Index
111603: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 21:27:42)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Hej LR gutter og gutinder

Jeg sidder på trafikstyrelsens hjemmeside i kør grønt afdelingen, og der siger de at jeg skal blive i gear og trille frem til krydset.

MEN gælder det også for min vidunderlige neandertaler maskine, uden al nymodens motorstyring?

og gælder det også for 200/300tdi motorer?
Index
111605: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 21:47:27) (svar på 111603)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det kan du roligt gøre, når du slipper speederen regulerer indsprøjtningspumpen ned til tomgangsydelse og det er ret minimalt.

Et bedre forslag er når man ser rødt lys og så koble ud og trille hen til det røde lys, så bremser motoren ikke og du kan trille meget langt med den vægt din bil har.
Al den vej du kan trille er "næsten" gratis, der bruger du kun brændstof der svarer til tomgang.

Det er det samme for 200/300 motorene.

Mvh
Kenneth Poulsen - der er helt ligeglad med hvor langt min bil går på literen, jeg tanker alligevel altid kun for 100,- kr.
Index
111606: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 21:56:24) (svar på 111605)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Ok.. Jeg forstår det sådan at nyere motorer helt lukker for brændstoftilførslen når man bliver i gear og slipper pedalen, men min 2.5TD lukker ikke helt af, og der kan det bedre betele sig af trille i frigear da den så triller længere
Index
111607: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 22:03:55) (svar på 111606)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er benzinmotorer der lukker helt af for brændstoffet.

Så jo trilleteknikken er den bedste for vores antikke motorer. :)

Brændstofforbruget - som min kone siger når hun har powershoppet - det er prioritering.

Men selvfølgelig, det man sparer i brændstof kan man jo powershoppe for. :D

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111609: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 22:10:22) (svar på 111607)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Ok.. tak for hurtigt svar
Index
111610: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (13-06-2011 22:52:09) (svar på 111609)
Poul Hult #0475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.169.217)
Selfølgeligt er der noget sandt i alt hvad der bliver skrevet. Min erfaring siger at nåt jeg køre frem mod et sted hvor jeg skal stoppe, vil jeg slippe speederen derved vil jeg lukke af for brændstoffet og spare på dette og samtidig også på bremserne. Derimod hvis du kobler af skal der tilføres brændstof for at holde motoren igang, samtidlig bliver du nød til at bremse og dermed slide på bremsebelægningen. Ved den første metode vil du få en blider kørsel og når lyset skifter er det bare at give gas.
rover hilsen poul
Index
111614: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 07:39:58) (svar på 111607)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.19.138)
Tjae, min Disco II med TD5 lukker nu også helt af ... eller det lyder i hvert fald sådan.

Det skal siges jeg kører med automatgear.
Når jeg triller med relativ god hastighed og sluppet speeder lyder det til den holder op med at tænde på cylinderne. Når farten bliver lavere tænder den i pulser - ca. tænding i et halvt sekund og pause i et halvt sekund og tænding igen i et halvt sekund. Når farten bliver tilstrækkelig lav holder den motoren igang hele tiden.
det er noget den har gjort altid og jeg regner med det er sådan den skal opføre sig. Det giver jo også god mening rent økonomisk. Den har jo mulighed for at gøre det i og med det er elektronisk styret indsprøjtning så hvorfor skulle den ikke?

- Lars
Index
111632: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 18:04:52) (svar på 111614)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.225.1)
En Land Rover bruger det brændstof en Land Rover skal bruge!
At påstå der kan spares op til 20% ved at følge enkelte råd er
fis i en hornlygte. Jo, hvis man kører råddent med halvflade
terrændæk, Land Roveren fyldt op med skrammel og permanent monteret tagtelt, så kan man muligvis ved at ændre på dette. Nu er en TD ikke ligefrem i familie med Lupo; regn med 8-9km/L i gennemsnit ved blandet kørsel. Men det skader jo ikke at have vej ell. All terrændæk med let hævet dæktryk, sørg for forhjul er sporede, skift alle filtre som foreskrevet, anvend syntetisk olie i transmissioner og aksler, elkøleblæser gavner også, ikke mindst når det er koldt, motoren bliver hurtigere driftsvarm.
Det er også en god ide at isolere dyserør, således den indsprøjtede diesel holder varmen og forstøver bedre.
Index
111639: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 19:00:01) (svar på 111632)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.124.178)
Hej.

Mens vi venter på en 200 TDI så jeg lige denne her. Frisk fra Jyllandspostens hjemmeside:

http://fpn.dk/motor/bil/article2461854.ece

Så er der lift mere at tænke over.

Personligt foretrækker jeg ikke at motorbremse min MEGET slidte 2.5TD da den så æder lystigt af motorolien... X-/

Mvh.Jens - 100 km/l...OLIE!
Index
111643: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 20:28:44) (svar på 111639)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.214.45)
Jo Jens, på "reklamespot"et mangler der bare at blive fortalt
hvordan man monterer et kar til at opsamle al det brændstof
der nødvendigvis må løbe over, dersom samtlige spareråd følges!
Index
111651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 21:50:32) (svar på 111632)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Tjae Verner. Som min gode ven fysikkeren ofte siger: "Det er der kun een måde at finde ud af på! Og den er *ikke* teoretisk!" Så inden du nu så kategorisk afviser at den rigtige kørsel kan optimere brændstof-forbruget, så må du jo prøve efter. For øvrigt er 20% af 8 jo 1,6 hvilket måske ikke er nok til at man umiddelbart virkelig mærker den store forskel fra et forbrug på 8 Km/l til 9,6 Km/l. men 20% er stadig 20%. Og læg mærke til at der bliver sagt "op til 20%" Der er jo ingen der påstår at *alle* kan spare 20%. Men selv 10% er vel værd at tage med?

Selvfølgelig skal vognen være justeret korrekt, men jeg tror ikke det gør det alene. Jeg er ca. lige så sikker på at mange kan forbedre deres brændstoføkonomi, -også i en ældre turbo-diesel ved at lægge deres kørestil lidt om, som jeg er sikker på at paven er katolik.

Bare min 2-krone

Mvh Niels
Index
111647: sv: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 20:50:57) (svar på 111607)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.175.165)
Der er vel returløb af uforbrugt brændstof ved alle TDI'ere. (TD4, 5 og 6) Ved dog ikke hvordan det fungerer på en TD. Men diesel med injection har næsten altid et retursystem af uforbrugt brændsel grundet det ekstremt høje tryk ved dyserne.
Index
111644: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (14-06-2011 20:46:03) (svar på 111603)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Dieselmotorerne har en indbygget mekanisk svingklodsregulator. Den forsøger nogen lunde at holde et bestemt omdrejningstal. Hvis motoren kører hurtigere end dette, så vil pumpen give mindre/ingen brændstof. Hvis man kører og slipper speederen vil motoren lukke af for brændstoffet og når omdr. nærmer sig tomgangshastigheden vil pumpen gradvist begynde, at give lidt brændstof. kommer man under tomgangs omdr vil pumpen give meget mere brændstof hvis man glemmer at koble ud. Det plejer man nok at kunne mærke.

Se dette, hvis man vil vide mere om teknikken (engelsk):
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Tuning_Land_Rover_Tdi_engines_Rev_2.pdf

Hilsen
Ole
Index
111671: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (15-06-2011 11:57:38) (svar på 111603)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Min bil er godt nok med 300Tdi, men det der virker bedst er ikke at give så meget gas. Hvis jeg ikke bruger den nederste 1/4 af speederens vandring, så bruger bilen ca. 15-20% mindre brændstof. Om det så kan lade sig gøre at køre en TD, uden at give fuld gas, det ved jeg ikke, men det er ikke noget problem i en 300Tdi.
Det er rigtigt at selv en gammel diesel bruger mindre brændstof når den står i gear og triller, end hvis du kobler ud.
Jeg kan dog ikke forklare hvorfor min Audi A2 (sparegris), automatisak kobler ud når man løfter foden fra speederen. Det er jo stik imod dette spareråd. Det er muligvis fordi den kan rulle ufatteligt langt. Men det virker, for den kører i praksis tæt på 30KM/L ved blandet kørsel. Det er mere end min Lupo gjorde.

MVH Jakob E S
Index
111697: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (16-06-2011 00:00:16) (svar på 111671)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.233.44)
Jovist Jakob, der er sombekendt noget ved alting, uden det nødvendigvis er alting der er noget ved. Sparerådene opfordrer jo til gammelmandskørsel, at bruge bremser så lidt som muligt,
hvilket, for skivebremsers vedkommende, gør de gror fast og misfungerer, med reparation til følge. Bremseklodserne bages hårde med alderen og skiver slides blanke med nedsat bremseevne til følge. Videre vil motor sode og kokse til og aldrig blive brændt ren, men derimod øget brændstofforbrug til følge. Jojo der er ligemeget hvordan man vender sig, så vender røven bagud.
Index
111706: sv: sv: sv: 2.5TD økonomi køreteknik (16-06-2011 09:29:57) (svar på 111697)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja det har du jo også ret i Verner.
Desuden er det også et generelt problem på Defendere med skiver på bagakslen, at bremserne ikke bliver brugt hårdt nok, så skiverne ruster et godt stykke ind på bremsefladerne. Det kan undgås ved jævnligt at jokke til til på bremsen, og bremse hård op.

MVH Jakob E S