tilbage

Land Rover Forum  

Index
111646: Veteran (14-06-2011 20:50:04)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.250.133)
Hej
Hvor original skal en veteran værer ? må man godt ændre fra benzin til diesel ? og stadig kører på 1/4 vægt afgift
På forhånd tak
Index
111648: sv: Veteran (14-06-2011 20:53:39) (svar på 111646)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.33)
Bilen bliver ikke nyere ved brændstofskifte. Jeg kan ikke læse noget, der skulle forbyde det eller ændre i vægtafgiften. Men det bliver naturligvis til 25 % af dieselbilvægtafgiften...
Index
111652: sv: Veteran (14-06-2011 21:55:55) (svar på 111646)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hej Johnny.
Synsmæssigt er der ikke noget i vejen for at f.eks. skifte fra en original benzinmotor, til en helt sprit ny diesel af andet fabrikat. Så længe bilen findes i en diesel og du ikke overskrider effektreglerne. Bilen ændre ikke alder af den grund.
Men aftal ombygningen i din lokale synshal først, så får du ikke nogen grimme overraskelser.

Jeg har så hørt at, der kan være problemer i den retning, hvis du ønsker at benytte veteranbilklubbens forsikring, da der har været lidt for mange, som blev kreative med deres "originale" veteranbiler. Derfor holder de på at man kun får forsikring, hvis bilen er original. Dvs med en motormodel, bilen har været solgt med. Så kun gamle diesel motorer her.

Mvh
Jens
Index
111659: sv: sv: Veteran (14-06-2011 23:25:16) (svar på 111652)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Bilen kommer automatisk efter 35 år på 1/4 vægtafgift, motor, stand og udsende helt ligegyldigt.

Det er først når man efter det 40. år vil have den på 8 års synsperiode, så står der i reglerne at bilen skal være i original stand og det er en synsvirksomhed der evt. vurderer det.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111670: sv: sv: sv: Veteran (15-06-2011 11:36:21) (svar på 111659)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kenneth.

Skal vi sammen slå op i Vægtafgiftsloven §15, 7), stk. 3?

Der står:
Stk. 3. 4) Når der er forløbet 35 år fra et køretøjs 1. registrering, skal der fra den følgende afgiftsperiode kun betales vægtafgift, udligningsafgift, privatbenyttelsestillæg og partikeludledningstillæg med ¼ af satserne i § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Det er en betingelse, at køretøjet fremtræder som ved 1. registrering.

Særligt den sidste sætning er (desværre) ikke i overensstemmelse med det du påstår.
Hvad der så sker i praksis, skal jeg ikke udtale mig om; men jeg har også hørt (og det er så kun rygter) at det sker automatisk. Men hvad der så sker ved førstkommende syn ved jeg ikke.
Jeg har selv en Dan/Vestas trailer, der er registreret som veteran, og jeg tror ikke de oprindeligt havde Land Rover lad:-)

MVH Jakob E S



Index
111677: sv: sv: sv: sv: Veteran (15-06-2011 14:46:29) (svar på 111670)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)

Det er korrekt det du har kopieret. (selvfølgelig, det står jo i loven) :)

Jeg beskrev brugen af loven i den synshal som jeg kommer i - også uden for arbejdstid, det kan selvfølgelig ikke generaliseres - min fejl. :)

I nævnte synhal bruger man det, at hvis folk vil have den store fordel med 8 års syn, så skal køretøjet også være i original stand, ved op til 40 års syn de går ikke vildt op i mindre enkele ombygninger som f.eks. motorskift benzin/diesel med den originale motor.
Andet end at bemærke det overfor den der fremstiller køretøjet.

Det er naturligvis en bøjning af loven og formentlig ikke ønsket praksis fra Trafikstyrelsen.

Men som han siger - synsfætteren - der skal jo ikke være flere hindringer end højst nødvendigt, overfor de sjældne og interessante køretøjer som entusiasterne gerne vil have på gaden.

Overgang til 1/4 vægtafgift sker helt automatisk.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111678: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran (15-06-2011 14:56:05) (svar på 111677)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er også det jeg oplever.
Og hvad nu hvis motoren er monteret for mere end 35 år siden?
Man kan eksempelvis godt have en serie 3 med en V8 motor fra en RRC, der begge er over 35 år gammel. Det skulle efter min mening være i orden. Den slags projekter har vel også ret til at skulle bevares.

MVH jakob
Index
111682: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran (15-06-2011 15:35:44) (svar på 111678)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Jeg tolker loven derhen at uanset hvilken motor bilen er født med hos forhandleren. Så er motoren at betragte som original, hvis den pågældende model har været solgt med samme motor som man lægger i.
Altså at man frit kan skifte mellem de daværende motorer, som bilen kunne fås med.

Er det korret forstået?

Mvh
Jens
Index
111662: sv: Veteran (14-06-2011 23:51:55) (svar på 111646)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)


... men husk lige det med forsikringen, som PauSe også har gjort opmærksom på:

http://www.forsikringogpension.dk/presse/nyheder/2011/Sider/Giv-altid-rigtige-oplysninger-til-dit-selskab.aspx

Mvh
Mikael - som også bringer klippet i næste Oasen.
Index
111683: sv: sv: Veteran (15-06-2011 16:39:06) (svar på 111662)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Vi skal lige huske, at der på en Land-Rover som er fyldt 35 år, kun er én typegodkendelse.
Så enten du har benzin eller diesel, lukket eller åben er ligemeget, for typegodkendelsen omfatter dem alle.
Mvh.
Martin
(citat fra Statens Bilinspektion, i de gode gamle dage)
Index
111685: sv: sv: sv: Veteran (15-06-2011 18:10:25) (svar på 111683)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.252.195)
Hej Alle på denne tråd !!!
Inden I kommer op og skændes om petitesser så vil jeg gøre opmærksom på at en bil på veteranstatus kun må køres lejlighedsvis !!!!!!
Det står simpelthen i de papirer man udfylder når man omregistrerer til synsperiode 8 år.....
Jeg kunne omgå det ved at mit speedometer desværre stoppede i tælleværket - hastighedsvisningen var korrekt og perfekt...
Nu synes jeg selvfølgelig at det er en perfekt lejlighed når jeg fik startet den gamle dame.....
Med rover hilsen
Kristian
Index
111705: sv: sv: sv: sv: Veteran (16-06-2011 09:25:15) (svar på 111685)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kristian.

Nu er der jo faktisk forskel på 1/4 vægtafgift, og 8-årigt syn.

MVH Jakob E S
Index
111710: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran (16-06-2011 12:42:31) (svar på 111705)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.165.132.210)
Hej Jakob !!
Det er jeg helt klar over - men der var andre der koblede 40 årsreglen ind i diskussionen.
1/4 vægtafgift kommer automatisk efter 35 år og veteranstatus med 8 års syn skal man aktivt søge
Jeg beklager meget hvis jeg er kommet til at støde dig på manchetterne.................
Med rover hilsen
Kristian
Indtil i fredags ejer af 109 2A fra 1964 PU - ægte veteran
Index
111699: sv: sv: sv: Veteran (16-06-2011 00:30:15) (svar på 111683)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er nu ikke helt rigtigt Martin:

109" benzin T06344
109" diesel T06343
109" 6 cyl. T06342

88" diesel T06338
88" benzin T06639

Opbygningen på rammen er helt ligegyldig, men drivstoffet er en forskel, cylinder antal er en forskel og selvfølgelig chassi længden.

Mvh
Kenneth Poulsen