tilbage

Land Rover Forum  

Index
111747: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (18-06-2011 08:45:55)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.53)
Hej

Jeg havde glemt og slukke nogle ekstra lygter i nogle dage hvilket resulterede i at begge mine 110AH batterier var total afladet. De er nede på 10V og har været brugt i nogle år efterhånden (med elektrisk spil).

Jeg overvejede derfor at købe nyt eller nye batterier

Nogle der har erfaringer med AGM Batterier? De har bl.a er Dual (Start + forbrugs) batteri på 200Ah.
http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Catalog=2339

Det er ikke billigt men dog billigere end at købe 2 batterier. Jeg er også lidt i tvivl om jeg det kan være i batteri kassen, men eller har de et på 150Ah der helt sikkert kan være i Defender batteri kassen.

Skal jeg vælge 2 batterier igen eller bliver alt bare nemmere med kun et stort batteri.
Index
111752: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (18-06-2011 14:10:19) (svar på 111747)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Helt generelt er det mindre godt at sætte flere batterier i fast parallelkobling, så enkelt kan det siges.
Det skyldes at der ikke eksistere to ens batterier og du derfor heller ikke kan lade dem korrekt op i parallel.
Det kræver ideelt at dit ladesystem kan lade hver enkelt batteri for sig. I praksis betyder det at man vil forkorte levetiden og ydelsen en smule på batterierne, hvis man alligevel gør det.

Derfor vil jeg råde dig til at bruge et batteri alene, der har kapacitet nok. Eller investere i et intelligent laderelæ, der kan sørge for at flere batterier kan lades individuelt. Flere af disse "intelligente" relæer har også indbygget noget logik, der sørger for at du ikke risikere at komme til en bil der ikke kan starte fordi de er forsynet med en batterivagt.

Ang. AGM så er det fine "kombibatterier", dvs at du både kan bruge dem til start og forbrug. De holder længere tid end et normalt startbatteri, men man skal helst overdimensionere dem med ca. 20% i forhold til startbatterier mht. startampere.

I forbindelse med løsningen der involvere et "intelligent" relæ, så er der ikke noget i vejen for at bruge to forskellige batterityper sammen med det, hvis det er lavet rigtigt. Du kan f.eks. vælge et lille 45Ah Optima startbatteri, der har nok startampere til motorrummet og sætte et stort deep cycle batteri til spil/forbrug bag i bilen eller under et sæde. På den måde får du det bedste af begge verdener.

Bare mine 2¢
Mvh
Jens
Index
111753: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (18-06-2011 17:48:07) (svar på 111747)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.148.247)
Hej Morten

Jeg plejer at købe 2 stk 60Ah standart batterier i jem&fix når de har tilbud på dem om vinteren. Pris ca 300kr/stk.

Dem kobler jeg så parallelt til 120Ah.
De holder ca. 4år for mig og jeg skåner dem ikke. Der er den samme garanti som på de dyre. Og til en pris af ca.600kr hvert 4 år. gidder jeg ikke betale for et dyrt der ofte ikke holder længere. Men jeg skifter selvfølgelig før de gamle er HELT færdige.
Og herregud skulle jeg få fat i et enkelt sæt der kun holder i 3 år går det som også nok.

Det skal lige siges at jeg ikke har spil på. Men de ofte bliver brugt til diverse meget hårde start opgaver. Og de selvfølgelig skal efterses for vand og tilstand når man afligevel kontrolere de øvrige væsker på bilen.

Mit Pip.

MRh
Hans

Index
111754: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (18-06-2011 18:27:16) (svar på 111753)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.184.66)
Ring til kj elektro og køb et sæt varta gel batterier, de holder godt, der kan lige være 2 stk i batteri kassen og der er ganske godt skub i dem. Du får dem til en god klub pris


Med venlig hilsen


Stephan
Index
111766: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 13:24:34) (svar på 111753)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Hej Hans
Ja man får også det man betaler for. Jeg kan helt tilslutte mig Stephan forslag, har selv købt 2 stk for to år siden efter et år var der fejl i det ene, jeg kontaktede KJ der ombyttede det defekte batteri uden nogen problemer.
Som KJ fortalte mig at der var to års granti på det ombyttede batteri.
Index
111767: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 17:18:37) (svar på 111766)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.148.247)
Hej Alfred

Ikke fordi jeg gidder tærske langhalm på emnet.
Og spørgsmålet går forøvrigt også på et specifilt batteri, som jeg ikke kender. Og så kan man jo være ligeglad med hvad der virker for mig :)

Men....
Garanti er garanti. Der er ifølge købeloven ALTID fuld garanti, også på den fabriksnye varer man får udleveret ved en byttesag. (Også i jem&fix)

Skal det ene byttes, skifter jeg begge to til nye. For at få max levetid på dem skal de være så ens som mulig. Jeg sætter aldrig et "brugt" og et nyt batteri sammen.
Og til den pris kan jeg jo godt overkomme at skifte begge ;)

Fortsat god søndag.
MRh
Hans


Index
111768: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 18:02:57) (svar på 111767)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Nå, Fisk
Index
111769: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 18:09:28) (svar på 111747)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.169.38)
Hej

Så vidt jeg ved er AGM en batteritype, der refererer til måden batteriet er opbygget på.

Jeg har feks. et AGM G14 batteri fra Varta på 95Ah og 850A startstrøm. Min erfaring er at det er et væsentligt kraftigere batteri end mit gamle 120Ah Bosch.

Blandt fordelene ved AGM teknologien skulle være: større startkapacitet og en langt bedre evne til at modstå de talrige dybe afladninger som kommer når vi bruger spil.

Bevares det var da ikke gratis i indkøb, men jeg er typen der ikke gider holde en vintermorgen med et batteri der ikke kan rive motoren i gang - så hellere betale lidt ekstra.

mvh Thomas
Index
111772: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 22:03:36) (svar på 111769)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.222.68)
I princippet får man flest ampere ned i sædekassen ved at
montere 2 batterier. Gerne med skillerelæ, så omtalte kalamitet undgåes. AGM betyder Absorbsion Glass Matt, altså et helt lukket og vedligeholdelsesfrit batteri. Der er ikke noget i vejen at gøre som Alfred; indskifte et enkelt batteri, blot man monterer pluskabel på nr. 1 batteri og minuskabel på nr. 2
batteri og så parallelforbinder, således man tvinger strømmen gennem begge batterier. Har man skillerelæ bør det flittige batteri sidde som blindtarm. Det er vigtigt at have en kraftig generator, minimum 65Amp. gerne mere, der kan holde batterier
fuldt opladet; halvt opladede batterier har en kortere levetid. Glemmer man at slukke hovedlys, ekstralygter mm. og ikke har skillerelæ, er det jo underordnet om så batteri er 400Amp. på et tidspunkt er der bare ikke mere suppe på alligevel.
Index
111775: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 23:20:25) (svar på 111772)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.148.247)
Hej Verner

Den tror jeg lige jeg skal have EN gang til.

Hvordan "tvinger" man strømmen igennem begge batterier?

Jeg har altid troet at en af de ting man kunne være sikker på her i livet var at strøm altid løb den korteste vej med mindst modstand.

I min verden har en parallelforbindelse af to batterier én fælles minus og én fælles plus. Og så kan det være ligegyldigt hvad ende man kobler på.
Havde det været en serie kobliing havde det kunne lade sig gøre at "tvinge" strømmen igennem begge to.

Min erfaring er at sætter man to batterier sammen i parallelforbindelse. Så vil de forsøge at udligne hinanden, hvilket vil belaste raske og til sidst gøre det lige så dårligt som det dårligste måtte være. Og det har en uheldig konsekvens hvis der er for stor forskel på dem.


MRH
Hans
..der måske ikke har fattet fysikkens love :-)
Index
111776: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (20-06-2011 00:37:20) (svar på 111775)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
He he - nej det var også lige før jeg skulle have papir frem og tegne det, for at være helt sikker. Men det kan være at Verner bruger nogen specielle kabler eller noget???

/jens
Index
111822: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (21-06-2011 14:33:46) (svar på 111775)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.76)
Det er sådan elektroner, som strøm jo er, er ligeså dovne som mennesker, de går altid den korteste vej. og kan de slippe, går de slet ikke. Men her www.kjoeller.com/LidtOmLadning.htm
er adressen på en mand der ved meget mere end jeg. Nu synes han at batterier, der skal parallelkobles, skal være købt samme dag osv. men han skal jo også leve af at sælge. Min erfaring fra vognmandsbranchen, hvor det hele helst skal koste gratis, siger det går fint at parre to batterier, hvad enten det er 12 ell. 24v. der ikke kender hinanden fra tidligere, dog skal de selvfølgelig være i god stand.
Index
111825: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (21-06-2011 15:15:39) (svar på 111822)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Jeg kommer delvist til at æde mine ord i mig igen...
Jeg prøvede at regne spændingstabet ud over en ledning på 25 kvadrat kobber. Og hvis man trækker 500 Ampere over 60cm længde får man et fald på 0,3 Volt, som f.eks. ved spilning.
Men regner man ud for ladning ser det anderledes ud. Man har et fald på 0,1 Volt ved 100 ampere's ladning - Men faldet bliver mindre ved lavere strømstyrker. Dvs. at når man f.eks. er nået til næsten fuldt opladet batteri så er spændingsfaldet meget nær nul Volt.

Så jo. Jeg bøjer mig. Teoretisk set giver det en forskel - OG hvis man aldrig når at oplade batterierne helt, så er det målbart. Men når batterierne oplades fuldt har det ingen betydning.

PS: Hvis man går op i 35 kvadrat mellem batterierne, er tabet helt og aldeles ubetydeligt (under 0,05V)

Mvh
Jens
Index
111829: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (21-06-2011 16:02:09) (svar på 111825)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
-og selv 35 kvadrat ville være lidt tynd til at parallelforbinde to batterier. I hvert fald hvis man har spil på bilen.

MVH Jakob E S
Index
111840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (21-06-2011 23:11:31) (svar på 111829)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
OK! Hvor mange Ampere trækker sådan et spil da?

/jens
Index
111841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (22-06-2011 00:19:59) (svar på 111840)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Op til 450 på eksempelvis et warn 8274.

MVH Jakob E S
Index
111842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (22-06-2011 02:25:58) (svar på 111841)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hmm. Dvs. at hvert batteri skal levere ½ * 450 Ampere.
Et H07V-K Rada-flex Svejse/ladekabel på netop 35Kvadrat kan bære 225 Ampere i 5 min. og er altså det der skal til mellem batterierne.

Med samme kabeltype skal man op i et 95 Kvadrat og så kan det endda "kun" bære 430 Ampere i 5 min....

Her kan det altså betale sig at bruge to parallelle 35 Kvadrat kabler i stedet som er forbundet i samme kabelsko for hver leder. Det gør kablet noget lettere og opdelingen giver bedre køling.

Med 2x35 Kvadrat ledninger på f.eks. 2 meter (x2, frem og tilbage) taber man 0,48 Volt ud til spillet, hvilket svare til 217 Watt, eller ca. en tredigedel hestekraft.

Vælger man 95 Kvadrat kablet, taber man kun en tiendedel hestekraft og den forbedring kan jo i sig selv være noget værd. Og også er det som Warn anbefaler til deres spil kan jeg læse.

Men det har altså ikke noget at gøre med hvor store kablerne behøver at være for at installationen er sikker.
Jøsses - jeg tror bare jeg mokker et hydraulisk spil på ;-)

Mvh
Jens
Index
111843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (22-06-2011 02:32:38) (svar på 111842)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Det blev vist ikke særligt tydeligt, men det jeg ville sige var at kablerne mellem de to forbundne batterier kun behøver at være halvt så tykke som, kablet ud til spillet, da de jo deles om belastningen.

/jens