tilbage

Land Rover Forum  

Index
111963: walkie (26-06-2011 23:12:22)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.167.13)
overvejer, køb af walkie. Men kan i hjælpe, mig med hvad og hvor jeg køber?
Index
111964: sv: walkie (26-06-2011 23:44:04) (svar på 111963)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Du skal da købe hos en af vores medlemmer der har forstand ud i slige sager, han bor godt nok i region Midtjylland men postmand Per har vist ikke helt mistet pusten endnu.
Stærke priser oven i købet.

http://www.lr-midtjylland.dk/PDF%20filer/klubbutik.pdf

F.eks. er monteringen af antennen ikke helt uvæsentlig.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111966: sv: walkie (27-06-2011 00:34:36) (svar på 111963)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hejsa
Har ikke lige styr på om du kommer til LAXI, men der vil regionens klubbutik være til stede, og deres udvalg af radioer vil også være der.
Så der kan du handle, uden fragt, og dermed bliver det til rigtig fordelagtige priser.
Se evt. mere her:
http://www.lr-midtjylland.dk/PDF%20filer/klubbutik.pdf

Jimmi
Index
111968: sv: walkie (27-06-2011 08:02:18) (svar på 111963)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Der er ikke så meget forskel på rækkevidde på Walkier, da de højest må sende med 4Watt. Det er derfor ekstremt vigtigt at få den bedst mulige antenne og montere den optimalt på bilen.

Radioer og radio/antenne-sæt kan du få hos f.eks. BM Radio (http://www.bmradio.dk/index.php?cPath=136)

Hvis du ønsker hjælp til montage, så kontakt evt. EDR i Ålborg. Det er her eksperterne holder til. (http://www.oz8jyl.dk/cms000/). De kan også vejlede dig i valg af radio og antenne.

Mvh
Jens
73 de OZ1QSQ
Index
111969: sv: sv: walkie (27-06-2011 09:09:45) (svar på 111968)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.74.172)
Hvor ville den optimal placering være på en 90" softtop?

Havde overvejet at montere antennen modsat nummerpladen bag på.
Index
111970: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 09:23:00) (svar på 111969)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Øj mand, det er en større videnskab det har noget med din motors placering at gøre samt hvilken retning du skal sende i. Jeg kan ikke huske det, men det er faktisk ret vigtigt hvor din ant. er placeret samt dit kabels længde og dine stik at de er loddet ordenligt.
Men det kan blive ret fedt.
Havde selv overvejet en montering, men er ved at afvikle det hele.
Mener at hvis du placerer din ant. bagpå så får du en god effekt bagud i sende øjemed.
Du får en god bølge herfra.
MVH Jens E
Index
111972: sv: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 10:46:49) (svar på 111970)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
I princippet er en montering midt på taget med jordplan på 2 kvadratmeter helt optimalt, så er der fuld rundstråling.

Antennen skal ligesom kunne "kigge" den vej man vil sende og en montering bagpå vil give nogenlunde sendeforhold bagud og mindre gode sendeforhold fremefter, da antennen kun lige "kigger" op over taget med spidsen (afhængig af længden)

Mange har en antenne med fjederfod siddende på forskærmen, det virker nogenlunde, hele vejen rundt.

Men selvfølgelig er det mest i den yderste rækkevidde man taber ved en dårlig antennemontering, hvis man bare skal køre i en grusgrav, på Greenlaning eller et militærområde inden for 1-2 km, så er det mindre afgørende hvor antennen er monteret.

Ligeledes har jeg opfattelsen af, at jo længere antennen er jo bedre er sendeforholdene, helt optimalt er en fuld standbølge. (xx meter??)

Men der er folk her på siden er rigtigt gode til walkier så de byder nok ind med mere.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111973: sv: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 10:52:55) (svar på 111970)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jens

Det er vist lige omvendt mht retningen. Prøv at se bunden af denne side:

http://www.iccom.dk/radio-hobby/27-Mhz_mobil_antenner.htm

Jeg har min siddende på højre forkærm, det er ikke det bedste sted, men den virker da. Vil man sende "omnidirekt" skal den så vidt jeg har forstået helst sidde midt på bilen. Som oftes på taget. Kører du "ræve-løb" (og hvem gør det efterhånden?) så skal den så vidt jeg hukser helst sidde midt bagpå for at blive retningsbestemt fremad.


Mvh Niels
Index
111976: sv: sv: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 11:41:43) (svar på 111973)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er nogle fine forklarende tegninger, men det er hvis antennen er monteret på taget af bilen, som er den mest optimal montering, både med hensyn til "skygge" og med hensyn til jordplan. hvis den sidder i "skygge" på bagenden af bilen er forholdende bedst bagud.

Og så står der jo også meget forklarende, at der ikke må være metal i en afstand af 0,5 meter fra antennen, så er en bagende montering slet ikke god, hverken med softtop eller hardtop.

Jeg har set flere i Norge der monterer en lang antenne midt på forklappen, formentlig for at få et godt jordplan.

Mvh
Kenneth Poulsen - med Danita 3000 CEPT
Index
111990: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 16:08:45) (svar på 111969)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Det er en lidt grim en at sætte antenne på, men det kan lade sig gøre.
Normalt anvender man meget antennetyper der kræver et grundplan for at virke. Det betyder i praksis at antenne normalt er beregnet til at montere i taget eller på en passende metalplade. Det er helt essentielt at disse antennetyper monteres korrekt, hvis man dels vil have optimal udstråling fra antennen, men også for at undgå at radioen i værste fald skades.
I disse antennetyper er bilens tag simpelthen en del af antennen.

Men fortvivl ikke. Der findes også en lang række antenner der ikke kræver grundplan for at virke. Det er bla. alle baseantenner, der enten er født med radialer (pigijaverter der stikker ud forneden) eller har indbyggede komponenter, der gør at antennen virker uden grundplan. De kan alle monteres på et rør eller beslag.

Den optimale placering af antenne er midt på bilen. Normalt midt i taget i et hul. Men da du ikke har noget at bore i. Er din optimale placering nærmere på en lygtebom på linje med førerens solbriller i midten af bilen. Her kunne et godt valg være en antenne som denne her:
http://www.bmradio.dk/product_info.php?cPath=136_137&products_id=1400
Hvis du ønsker at montere bag på bilen kan du med fordel sætte antennen bagpå i øverste hjørne.
Antenner der har antennefoden under taghøjde, virker dårligere og dårligere jo lavere de placeres.

Man kan få mange forskellige antennebeslag der er nemme lige at vippe ned når man skal ind et snævert sted. Der findes sågar motorbeslag for dem der ikke gider at stå ud. Så trykker man bare på knappen, så lægges antennen ned.

Størrelsen betyder noget! Den mindste "full size" antenne til Walkie er 5,5 meter høj, men de findes også meget længere. Nu er der jo ikke ret mange ud over sådan nogen kortbølge-idioter, som jeg selv, der syntes det er fedt at have en bil der er 7 meter høj eller mere. Så det man gør at at snyde med længden og "bilde" radioen ind at der sidder en elektrisk meget længere pisk på taget end der rent faktisk gør.
Desværre betyder denne afkortning at man mister udstråling så snart man begynder at "lave numre". Lidt på samme måde som hvis man holder hånden for en lommelygte. Pæren lyser lige kraftigt, der kommer bare ikke rigtigt noget lys ud, og batteriet bruges lige hurtigt.
Jeg vil derfor anbefale at du sætte den største antenne på du kan forestille dig - lige til du føler dig til grin. Det virker. Også selv om dem du skal snakke med har en latterlig lille gummidut på kofangeren. Det er nemlig sådan at antennen både lyttet og sender bedre når den kommer tættere på "full size", så selv om dem du skal snakke med ikke rigtigt sender noget ud fra deres antenner, så vil du alligevel lytte dem bedre på en stor antenne, end en lille.

Ang. selve installationen af antennen. Så er det vigtigt at bruge en god kvalitet kabel til det. De fleste antenner, der leveres med kabel, har en kabeltype der hedder RG58 monteret fra fabrikken. Det er et ualmindeligt dårligt valg til Walkie, da der er meget store tab i denne type på Walkiefrekvenserne. Grunden til at det alligevel bruges overhovedet, er at det er forholdsvis tyndt og føjeligt... Lige som førstegangs-radiokøbere...
Et langt bedre valg ville være en type der hedder ECOFLEX 10 (http://www.bmradio.dk/product_info.php?cPath=322&products_id=2694) hvor tabet er langt mindre, men kablet stadig er til at arbejde med. De fleste seriøse forhandlere laver gerne et kabel på bestilling til dig, der passer i både radio og antenne.
Når du så har valgt en antenne er det vigtigt lige at høre forhandleren om den skal justeres før den kører optimalt. Nogen antenner kræver ikke justering (de fleste baseantenner), andre gør (de fleste mobilantenner). Justeringen foretages med et instrument der kan måle radiobølgernes styrke i kabel og antenne og sørge for at der bliver så lille belastning for radioen ved at drive antennen, som muligt og så stor udstråling som muligt.

Jeg håber at det kan hjælpe dig til at foretage nogen fornuftige valg. Jeg har prøvet at undgå så mange fagudtryk som muligt uden det bliver nonsens.

Mvh
Jens
OZ1QSQ
Index
111991: sv: sv: sv: sv: walkie (27-06-2011 17:06:51) (svar på 111990)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg har monteret en alm 1/4 bølge engang, på en soft-top. Det gik faktisk ret nemt, og gav udmærket sende & modtage effekt. Ca midt på softtop, finder man en bøjle som så bærer antennen. Der bliver lidt hul skæring i canvas, og sying af huller. På undersiden af hullet, danner man et "jord-plan, som nævnt i de andre indlæg. Man er godt på vej, med den bøjle som antennen er fæstet i, og når man supplerer med nogen metal strimmler, gerne alu, som løber på langs, og evt et par diagonaler, så virker den 2.3m pisk, som om den var monteretpå en tagplade. Selvfølgelig sørger man for godt elektrisk forbindelse mellem antenne foden, og den tildannet jord-plan.
Ulempen er da, når man ønsker at køre topløs! Er dette meget aktuelt, så er en baghjørne, eler frontskærm montering at foretræke, men så får man ikke de optimale prestationer.
Hilsen fra Rover2217, og 2217Alfa!