tilbage

Land Rover Forum  

Index
112314: Det er aldrig for sent II (10-07-2011 11:01:46)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.11.231)
Så er der mere om Vagn, og hans helikopter projekt. Vi der kender ham, står og vrider lidt hænder af nevøsitet. Jeg har vist ham videoen med Mark Evans (ham med A 4x4 is born), hvor han samler en chopper i samlesæt. Det har da heldigvis inspireret Vagn til at starte med at bygge rammen i nogle mere solide rør end det, der kan ses i indslaget. Han har også fået fat i en noget kraftigere motor. En 1000 eller 11oo ccm boksermotor fra en BMW MC.

http://www.tv2oj.dk/arkiv/2011/07/06?video_id=20615&autoplay=1

ps Vagn er ikke så ansvarsløs, som indslaget antyder. Jeg tror han blev revet med af situationen.
Index
112326: sv: Det er aldrig for sent II (10-07-2011 18:26:29) (svar på 112314)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Det er jo fantastisk at se!
De mindste og letteste helikoptere jeg kender til har 50Hk eller mere, så en motorcykelmotor der er kraftig nok, burde kunne gøre det. Men en kilerem som den man ser på filmen er alt for lidt til at overføre kraften fra en stor motor.
Er der friløb på akslen? Det er meget vigtigt at der er. For hvis ikke rotoren kan fortsætte rundt ved et motorstop, så kan man nok regne ud hvad der sker...

Hvis du kender ham, så vil jeg anbefale at du siger til ham at han skal lave et "træningsunderstel", der kan skrues på den. Det er sådan set bare nogen lange stænger der går et par meter ud fra hvert hjørne diagonalt. Så har han en chance for at lære at stå stille i luften i 30-50cm højde, inden han letter og vender bunden i vejret på den.

Jeg syntes at det er så fedt at se ham arbejde med hans projekt. Det er utroligt hvor langt man kan komme uden boglig viden, men med vedholdenhed og kærlighed til arbejdet. Det kan godt være at han er ved at "opfinde den dybe tallerken" igen, men det bliver hans pionerånd ikke mindre af!

Salut for Vagn!
Jens
Index
112329: sv: sv: Det er aldrig for sent II (10-07-2011 20:07:21) (svar på 112326)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Jeg mener at der er direkte træk til rotoren, kileremmene er til halerotoren. Friløbet har vi snakket om; ved ikke om han har fået det med. Flere ultralet fly og gyrokoptere bruger Rotax maskiner, og de har vist omkring 50 HK. Meningen er vist bare, at han vil se om den kan lette. Men han er en skælm, så man ved aldrig med ham. Ja han er så livsbekræftende at være sammen med, han er også det mest hjælpsomme menneske jeg kender.

VH Børge R.