tilbage

Land Rover Forum  

112395: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 10:40:33)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Folk er begyndt at blinke til mig, når jeg kommer kørende i min IIa´er. Ikke kun LR folk; men helt almindelige folk i helt almindelige, kedelige biler.
Grunden er jo så den, at mit lys er gået ud. Kun frontlygterne og positionslyset. Afvisere bag-og stoplys virker. Sikringerne ser ud til at være i orden. Kan det være hovedkontakten?
112397: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 10:48:53) (svar på 112395)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Måske op og nedblændingskontakten nede på gulvet ?

Frem med prøvelampe eller multimeter, så du kan se hvor ham Sir Lucas har sat en prop i. havde man kunne se eller høre strøm havde det været lettere, men det kan kun måles.



112399: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 10:56:17) (svar på 112397)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Den har jeg også skulet lidt efter; men går strømmen til positionslysene også der i gennem?
112398: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 10:54:23) (svar på 112395)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Børge

En prøvelampe er et alletiders stykke værktøj, så kan man følge forbindelserne og se hvor det er strømmen standser. :)Men selv med prøvelampe kan det være svært at finde fejlen

Har selv haft problemet med manglende nærlys. Tjekkede alle forbindelser, de var ok. Tjekkede alle sikringer, de var ok. skiftede relæer, (-har eftermonteret modenre lysrelæer)det hjalp heller ikke. Så kom jeg tilfældigvis i kontakt med Jan Baunehøj. Han insisterede på at det var sikringerne. Men de var jo ok? "-jae, men prøv at tage sikringene ud og klem holderne lidt sammen." sagde han. Det virkede!

En IIa er jo ingen rumraket, så der må være en løs forbindelse et sted. Tjek alle forbindelser, kontakter, og især alle stelforbindelser, og natuligvis pærene. Og gi' lige sikringsholderne et lille klem. :)

held og lykke

Med serie IIA hilsen Niels
112400: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 11:03:11) (svar på 112398)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Man kan sagtens se strøm på en Land Rover, det har det med at vise sig som en hvid/grålig røg, og der hvor det kommer ud af ledningen skal du have sat en lap på.

Nå men spøg til side, og frem med prøvelampen, der er ikke andet for, det kan være løse forbindelser og kontakter der ikke virker, ir ved sikringerne osv.

Og mangler du noget at øve dig på, så har jeg en Serie 1 med ensfarvede stofledninger og rod i ledningsnettet du gerne må låne.
112401: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 11:12:51) (svar på 112398)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Niels og Børge,

Ja de gamle glas sikringer kan godt drille, har fået nogle af mine grå hår pga dem ;-)
Nogle gange kan de godt bære forbruget til en lille prøvelampe, men ikke forbrug udover det, sidst der gik et nærlys på min 90" var pæren ok der kunne måles 12 v og stel var også ok, der kunne måles 12 v på begge sider af sikringen,men intet lys ??? sikringen lukkede kun strøm igennem til en 5w pære.

så prøv at låne sikringen ved siden af og se om der kommer lys

Dit parkeringslys og dit baglys burde hænge sammen, og det behøver ikke være samme fejl.

Per

112402: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 11:22:02) (svar på 112398)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Projektet bliver vanskeliggjort lidt af, at ledningsnettet engang er blevet renoveret, og ALLE ledninger er nu blå.
Kan man overhovedet få et komplet ledningsnet til de her charmerende narrow eyed modeller?

If Your hinges stands out so proud
You´re one of the crowd.

Frit citeret efter hukommelsen. Og så kører jeg stadig rundt med SIII hængsler - flovt.

112403: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 11:26:42) (svar på 112402)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
112405: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 11:43:28) (svar på 112403)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Tak skal du have Niels! Der hvor man skal vælge "alternator conversion", er det - til stel eller hvad?

VH Børge R.
112406: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 12:05:02) (svar på 112405)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Børge

Nu er jeg ingen el-nørd, men jeg går ud fra at det er fordi de tidlige serieIIa'ere ikke havde generator (alternator), men dynamo. Så har du eftermonteret en mere tidsvarende generator, skal du nok vælge "with Alternator conversion" -tror jeg! :)

mvh Niels
112407: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 12:06:31) (svar på 112405)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Næh, det er et spørgsmål om du kører med dynamo eller generator

mvh Claus
112408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 17:21:58) (svar på 112407)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Det var i da så enige om, så må det jo nok passe, tak.

VH Børge R.
112409: Pricess of Darkness? (14-07-2011 18:07:59) (svar på 112408)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Er der nogensinde blevet lavet en kønsbestemmelse på Lucas? Det tykkes mig, at der er noget kvindeligt ubslutsomt over hans/hendes personlighed.
Nu virker skidtet upåklageligt : op-og nedblænding det hele, uden at jeg gjort noget. Men det er måske en del af Lucas´måde at være på. Hader periodiske fejl. Takker for input, vil nok alligevel skifte det ledningsnet.

VH Børge R
112410: sv: Pricess of Darkness? (14-07-2011 18:25:19) (svar på 112409)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Kvindelig? Næ, sikkert bare britisk! :)

Hm, men det tyder på en løs forbindelse. Har du prøvet at gi' sikringsholderne et lille klem? Måske rense de stik der må være ved sikringer, kontak mv?

Men nok en god idé at erstatte ledningsnettet hvis det hele er blåt. Har selv planer om lign operation, når jeg kommer omkring til det. Har ladet mig fortælle at ledningsnettet fra autosparks er meget tæt på det originale, hvilket medfører at ledningerne til forlygterne er lige underdimensionerede nok til de moderne H4-lygter du sikkert har monteret. Her er det efter sigende en god ide at trække ekstra ledninger i tilstrækkelig størrelse, og indsætte et par relæer og ekstra sikringer. Der findes vist nogen udmærkede sæt i handlen med ledninger, relæer osv. Så overbelaster du ikke dit nye ledningsnet.

Knæk og bræk

Mvh Niels
112411: sv: sv: Pricess of Darkness? (14-07-2011 19:20:31) (svar på 112410)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.152.41)
Er ikke den store elnørd men blå ledninger høre efter min bedste overbevisning til i husets stikkontakter og ikke i et miljø hvor der kan forekomme vand og i særdeleshed fugt.

Ved godt det er kobber tråd der er i de fleste ledninger men nogen ledninger er bedre til at holde fugten ude.

Hvis der er skarbe knæk på ledningen er den måske ireret over netop der.

Mv
Nicolai
112471: sv: sv: Pricess of Darkness? (16-07-2011 21:08:05) (svar på 112410)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Hø!? Eh! Ø, Hva me' en uge hver måned, hvor alt fungerer nogenlunde, med kun små irritationer, og så en uge hvor alt er så glimrende, at man tror det er løgn, så en uge mere, hvor alt er nogenlunde, fulgt af en uge, plaget af de mest ondskabsfulde periodiske fejl, kalkulerede til at drive én til vanvid, og tvangsindlægelse, fex, viduesvisker går, når man træder på bremsen!
Næe Erik! Vi andre "i faste forhold", eller måske mindre heldig end dig, nikker genkendende til Lucas' "feminine nykker"!
Alle gammel medlemmer, som tier meget stille med at deres Lucas værk fungerer for det meste, har solgt deres sjæl til djævlen, og deltager periodisk i mærkelige ritualer!
Vi ville bare ikke indrømme det!!
112421: sv: Pricess of Darkness? (15-07-2011 09:50:01) (svar på 112409)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis Lucas var kvinde, så ville det gå over af sig selv efter en lille uges tid:-) Og det ville komme igen i en rimelig fast cyklus ca. en gang om måneden....

Jeg kan i øvrigt bevidne at også Bosch (eller hvad der nu sidder i min Audi), kan have sine mærkværdigheder. Motoren kunne ikke starte fordi bremselyskontakten havde en løs forbindelse. Til sammenligning kan jeg sige at min Defender aldrig er strandet nogen steder.

MVH Jakob E S
112412: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 19:56:51) (svar på 112407)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.37)
Hvad er forskellen mellem en dynamo og en generator ?
112413: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 20:25:14) (svar på 112412)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.252.173)
Hej Paul det må du da vide? en dynamo er en dynamo der laver jævnstrøm uden fermmed spænding! en generator er en vekselspænding generator der kun kan lave strøm/spænding ved hjælp af tilført 12volt jævnstrøm, generatøren laver altså vekselstrøm, menden vekselstrøm bliver lavet om til jevnstrøm når det kommer ud af generatoren.
Paul du er da så gammel at du kan huske da hele sjælland var uden strøm fordi det var nogle elværker der var nede og andre var under renovering så da strømmen fra Sverige havde en fejl, så HC Ørsted værket og Asnæs værket kunne ikke komme i gang pga. manglende strøm.
112453: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (16-07-2011 08:03:07) (svar på 112413)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.24)
Jo, Per,
det mente jeg også, at det forholdt sig på den måde, men blev korrigeret af en el-ingenniør, der forklarede mig, at der ingen forskel var i opbygningen og det undrede mig lidt.
112414: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 22:43:52) (svar på 112412)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.33.154)
Hej Poul,

Sætter du strøm til en dynamo kører den rundt.( derfor kunne nogle biler have en dynastarter)

Sætter du strøm til en generator og drejer den rundt, laver den strøm.

Det var da en forskel ik ;-)

Per
112427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 11:29:32) (svar på 112414)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Har googlet emnet lidt. Ifølge den engelse wikipædia er en dynamo og en generator (alternator) sådan set det samme. Begge dele er en "dynamo" da ordet kommer fra græak "dynamis" der betyder kraft. En dynamo er altså noget der laver kraft. Så Per har ret. Forskellen er ens.

I daglig tale er der dog forskel på en dynamo og en generator, på engelsk alternator. Det er noget med hvordan rotoren kører i ankeret, eller statoren om man vil, og hvordan den vekselstrøm der genereres ensrettes.(De generer tilsyneladende begge vekselstrøm)Jeg er som sagt ingen el-nørd, så jeg kan ikke forklare det nærmere.

Anyway, her er hvad wikipædia skriver om brugen af ordet "dynamo" og "alternator":

"After the discovery of the AC Generator and that alternating current can in fact be useful for something, the word dynamo became associated exclusively with the commutated DC electric generator, while an AC electrical generator using either slip rings or rotor magnets would become known as an alternator."

Se det er klart som blæk. :) Læs hele artiklen her: (på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Den korte version for lægfolk må være at en "dynamo" er en gammeldags indretning, der lavede begrænset strøm, men en "generator" har været gældende teknologi siden slutningen af tresserne, og altså en indretning der kan give tilstrækkelig strøm til moderne bilers udstyr. Også selv om ord-ekvibrilister kan argumentere for at ordet "dynamo" kan dække over begge indretninger. Her kan vi så rode os ud i en sproglig relativistisk diskussion om ords betydning, men det bliver hurtig kedeligt og vel sagtens uden for dette forums preference-ramme.

Kan dog nævne at selv ingenører kan diskutere forskellen på det vi i daglig tale vil kalde "dynamo" og "generator":
http://ing.dk/debat/13106

Og for at besvare et andet spørgsmål: Ja jeg keder mig!Jeg har ferie, og det regner. :) Go' weekend alle sammen.
112460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (16-07-2011 12:13:35) (svar på 112427)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.24)
Du keder dig vel ikke, Niels?

Livet er skønt og du har en flot Land-Rover... Tag en tur ud i landet og nyd livet!

Husk: uden regn intet liv!


112416: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (14-07-2011 23:26:39) (svar på 112402)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.210)
Elsker man ikke bare når tidligere(?) ejere vælger at "opgradere" deres Land Rovere med fine nye hjemmelavede ledningsnet, i dejlige smarte farver, som kun DE kender logikken i??? Suuuper nemt for en kommende ejer af køretøjet, som så kan begynde at måle/gætte sig frem, når lo.... går i stykker (røgen slipper ud)
Lav det nu oooordentligt - vores biler skal formentlig skifte ejere mange, mange gange endnu, inden de for alvor er udtjente :)
Sorry, men det irriterer mig sku...
Arh, pis - er jeg nu een af "de gamle gnavne" allerede????
112419: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 09:31:39) (svar på 112416)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.199.200.247)
Man kan vel også med god grund fremdrage den vinkel at : Vejret -Især regn, i det lokalområde hvor bemeldte køretøj fremføres, kan havde en ikke umærkelig negativ indflydelse på de elektriske installationer.

Hilsen Kim -Hvor alt virker som det skal -Bare der er slagregn fra SSV
112441: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 15:19:51) (svar på 112419)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.109.14.176)
Misforstå mig ikke. Jeg er klar fortaler for forbedringer men de bør laves ordentligt så fremtidige "kustoder" kan komme videre med bilerne så de holder længst muligt.
112428: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 12:05:40) (svar på 112416)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Hej Ole! Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, også fordi jeg synes, med fare for at lyde højtravende, at vi bør betragte os mere som forvaltere af et arvestykke end som ejere af et køretøj. I hvert fald når det drejer sig om de ældre og mere sjældne modeller.
Men det er jo en balancegang, om man vil have en superautentisk museumsgenstand, der så ikke har så meget praktisk anvendelighed. Eller om man vil have et gammeldags men dog anvendeligt køretøj.
Hvis man sammenligner en gammel LR med en moderne sportsvogn med ABS,servostyring og måske tomatkasse, så ved jeg da godt, hvilken bil der er mest sport i at køre.
I min serie IIa´er sidder der jo da en generator og ikke en transformator, jeg har også fået 2 kreds bremsesystem med forstærker. Jeg kunne også godt finde på at sætte relæer ind i kredsløbet til lygterne.
Så hvad gør man hvis man både vil vise veneration overfor arvestykket, og samtidig have det skægt med sin bil?
Det må hver enkelt selvfølgelig gøre op med sig selv, det er jo helt individuelt hvad man kan,vil og har råd til.
Men passe på den, det skal man!!

Go Weekend
Børge R.

112440: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 14:57:36) (svar på 112428)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Næ, en transformator, har den nok ikke haft. :)

Derudover mener jeg nu at enhver har lov til at gøre ved sin egen bil, hvad han lyster. Dog bør han eller hun overholde gældende regler hvis de ønsker at beholde bilen indregistreret. Det siger sig selv.

Så hvor meget man ønsker at behandle sin veteran Land-Rover som "fin gammel bil" og hvor meget "mudderbryder" man synes man kan gøre den til, det bestemmer man vel selv? Jeg prøver selv at finde en gylden middelvej. Men æresgæst til de mere "almindelige" veteranløb hvor de fleste stiller deres nypudsede antikke og sjældne sportsvogn eller limousine op på en fin græsplæne foran et slot, det bliver den nok aldrig. Til gengæld gør den stadig det den blive bygget til. Det må da være den største ære man kan vise sin gamle bil.

Mvh Niels
112443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 16:06:13) (svar på 112440)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Hej Niels!
Transformer,transformer,transformer,dynamo,dynamo,dynamo,generator,generator begrebs- og almindelig generel forvirring og forbistring.
Et meget nobelt synspunkt som jeg tager hatten af for, især fordi jeg mener det ligger tæt op ad mit eget.

VH Børge R.
112450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 22:30:11) (svar på 112440)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.226.71)
Hej Niels

En transformator "omdanner"
Lave volt og mange amp. om til: Mange volt med lav amp...eller omvendt.

Hvad gør en tændspole?

MRh
Hans
(Der ikke aner om Børge køre diesel :)
112451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 23:15:31) (svar på 112450)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Som sagt Hans, jeg er ikke den store el-nørd. Men vi har altså nu slået fast at den gamle gule er udstyret med både "dynamo" og "transformator", selvom jeg nu tvivler på at den lokale mekanikker eller reservedelspusheren ville ane hvad jeg stod og manglede, hvis jeg spurgte efter en "transformator" til en 2.25 Benz.

Det er den diskussion om ord og deres semantiske og metaforiske betydning som hurtigt bliver lidt tør. Men jeg er tilsyneladende ikke den eneste der keder sig her i sommerregnen. :) Men hvis tiden falder dig alt for lang kan du jo altid kaste dig over Paul Ricoeur's "The Rule of Metaphor: The Creation of Meaning in Language" eller hvis du er rigtig hard-core, kan du kaste dig over den franske originaludgave. Så skulle man nok være sysselsat et par timer.

:)

Mvh Niels
112452: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 23:22:10) (svar på 112450)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.250.134)
For at komme så langt væk fra emnet som muligt- kan være dårlig stelforbindelse der er skyld i blink uden vink.
Jo Niels, englændernes alternator er den mest rigtige betegnelse for en "generator" da strømmen svinger mellem + og -. Vekselstrømgeneratorer var kendt længe før de dukkede op i biler. Officielt som de første i Citroener i slutningen af tresserne. Med til at muliggøre vekselstrømsgeneratorer i biler var var "opfindelsen" af dioder der kan lave vekselstrøm om til jævnstrøm. Ulempen ved jævnstrømsdynamoerne er de ikke kan tåle høje omdrejninger, da vindingerne, som skal løbe på langs i ankeret, vil blive slynget ud. Hertil kommer strømmen i dynamoen jo genereres i ankeret og derfor kræves store kul til at transportere strømmen ud af dette. Videre er der stort spændingsfald ved kulordningen, samt regulatoren til dynamoen er mere komplex.
Skal man have en dynamo, der yder det samme som generator,
vil den være 2-3 gange så stor.